Någon som har erfarenhet av paraffinolja?

Sv: Någon som har erfarenhet av paraffinolja?

Jag köper paraffinolja på IKEA!
De säljer i 1/2 l flaskor som är avsedda för inoljning av bänkskivor och skärbrädor, garanterat giftfri alltså.
Fick detta tips av min veterinär då Apoteket bara säljer små flaskor!

Ser inga problem med att köpa ren paraffinolja utanför apoteket.
Däremot finns det en stor fara med att tvinga i en häst paraffinolja, ett par matskedar fel väg, ner i lungorna, är livsfarligt!
PL

Däremot finns det en stor fara med att tvinga i en häst paraffinolja, ett par matskedar fel väg, ner i lungorna, är livsfarligt!
PL

Ja, usch det är otäckt...
Men måste man tvinga i hästen det då?
Man kanske kan få i dom det ändå, genom att dölja det med annat.

Och det jag fortfarande inte förstår är hur MYCKET man ska ge per gång.
En tesked? En matsked? Någon deciliter?

Kan man ge via fodret så ser jag inga problem.
Men paraffinolja är inget som man skall ge mer än några dagar, dels påverkas upptaget av fettlösliga vitaminer dels är den tarmirriterande.
Vid akut kolik ger jag 1-2 liter.
PL

okej, ja det låter vettigt.
haha, du får ursäkta att jag är så frågvis men jag vill inte att det ska bli något duut om jag nu skulle ge det.
Men 1-2 liter, är inte det ganska mycket?
ger du det på en gång eller en mindre mängd fler gånger?
Och för en shettis (som jag nu tänker på) ska väl inte ha så mycket?
det bör väl regleras av kroppsvikten?

När min dam nu fick kolik(RIP) sondades hon med vatten o paraffnolja, gavs 1 liter åt gången o det tas inte upp av tarmen.

När min dam nu fick kolik(RIP) sondades hon med vatten o paraffnolja, gavs 1 liter åt gången o det tas inte upp av tarmen.

Oj, gick hon bort av koliken? Usch, man blir så ledsen även fast man inte träffat hästen. Men man vet väl av egen erfarenhet hur ont det gör ändå när ens häst går bort. Oavsett orsak.... :cry:

Så det tas inte upp av tarmen alls?
Men vet du om det ger någon påverkan senare för annat foder som hästen äter? Att näringen inte tas upp alls menar jag...

Våran lilla bponny som vi hade förr, fick kolik någon gång per år. Om jag märkte att det var på väg kunde jag hälla någon dl över den lilla kraft hon fick i några dagar, och eftersom hon var ponny åt hon allt som bjöds och slickade ren krubban :grin:

Problemet med att ge paraffin är ju att om den redan har kolik så brukar de varken äta eller dricka, varav Vet. måste slanga i det.

i fall där hästen ätit ngt olämpligt kan man ju ge mat med 1l. paraffin på o hoppas att den äter:crazy:

Jag skulle inte få för mig att börja spruta in det in munnen av den anledningen som PL hänvisar till. Det lilla gör nog varken till eller från i mag/ tarmkanalen, men kan lätt hamna fel.

PL

Måste då fråga jag har gett hästen och då sprutat in lite i taget i mungipan mellan tandraden och kinden ? Är hästen så sjuk att den inte ens sväljer så ringer man till vetrinären .

Men då kan hästen alltså även då gå så illa att den får ner det i lungorna ?

Då ska min inte ta mitt råd :crazy:

Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 134
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve