Någon som har en bruksnordis med westersadel?

S

Sliver

Hej!

Tänkte höra om det finns någon här som har westersadel till sin bruksnordis? Om ni har möjlighet att visa bilder? Då främst på hur ni har satt fast sadelgjorden!

Jag har köpt en ny westersadel och alltså jag har problem att få fast den, eller jag har fått fast den men då jag tidigare blev länkad till en engelsksida om hur man spänner fast den så blev jag förvirrad igen. Vore oerhört tacksam om nån kunde visa en bild på hur ni satt fast den. Ja ni fattar vad jag menar!! :confused:

Sv: Någon som har en bruksnordis med westersadel?

vi har en bruksnordis i stallet med westernsadel.. hur menar du problem med att få fast gjorden? :confused:

Jag har en western sadel till min Kallblods travare och har haft den på en bruksnordis. Det var inga problem med att få fast den. Har dock inte en sådan gjord som man ska dra flera varv. Utan en vanlig gjord mera som man späner som "vanligt".

Du kan väl fästa gjorden så att den sitter bra och att sadelen sitter. Det kvittar väl om den är "rätt" snörad.

Jamen alltså på ena sidan, hästens högra sida, så är det ju bara att sätta fast som "vanligt"
Men på hästens vänstra sida, där man ska spänna sadelgjorden, hur gör man? Först ska man ju in i ringen på sadelgjorden och sen tillbaka igen i ringen som sitter på sadeln och sen?? Jag har bara 4-5 hål längst ut på min tie strap.

Jag har sett att man liksom ska göra slipsknut osv...

Ja det kvittar i om det är så att den är rätt snörad. Men man blir ju lite osäker på om det verkligen sitter då man ska ge sig iväg ut och rida. Har en häst som vänder på en femöring då han tycker att det är dags att gå hem igen och då vill man ju gärna att det ska sitta.

Dessutom så har jag en lång Tie strap som man ska snurra flera varv. Men jag tror att jag gör som jag gjorde sist, det såg ju ut och sitta. :crazy:

Först drar du remmen (som sitter i sadelns ögla) ned till gjordens ögla och sedan upp till sadelns ögla igen och sedan ned till gjordens ögla IGEN. Det kommer bli en ände kvar som hänger och slänger. Den änden stoppar du undan på valfri plats. Jag drar den ytterligare en gång genom sadelns ögla men det är egentligen meningen man ska dra den genom läderfästet uppe vid framvalvet...
druva1.jpg

Hej!
Det låter ju enkelt, men tyvärr får jag heller inte ihop det. Att man ska dra den igenom sadelgjordens ögla, sedan öglan i sadeln, sedan sadelgjordens ögla igen, men sen då? Hur fäster man? På min gjord sitter en lång pigg i öglan men när man väl dragit "tiestrapen" ett antal gånger genom gjorden funkar ju inte piggen att fästa med. Och ska det vara neråt eller uppåt sista gången om man nu ska pilla igenom piggen? Och hur ska "tiestrapen" sitta från början - på min sadel satt den med avigsidan utåt, lädersidan inåt mot hästens buk. Rätt, eller? Har inte sett någon bild där man ser hur den slutliga fastsättningen ser ut i detalj... En slipsknut har jag inga problem att få till men då blir piggen petandes rakt ut. Kanske dumma frågor, men jag vill att sadeln ska sitta på plats...

Sliver skrev:
Hej!

Tänkte höra om det finns någon här som har westersadel till sin bruksnordis? Om ni har möjlighet att visa bilder? Då främst på hur ni har satt fast sadelgjorden!

Jag har köpt en ny westersadel och alltså jag har problem att få fast den, eller jag har fått fast den men då jag tidigare blev länkad till en engelsksida om hur man spänner fast den så blev jag förvirrad igen. Vore oerhört tacksam om nån kunde visa en bild på hur ni satt fast den. Ja ni fattar vad jag menar!! :confused:

Jag har också en bruksnordis och är lite nyfiken på vad du har köpt för sadel?

Disab skrev:
Jag har också en bruksnordis och är lite nyfiken på vad du har köpt för sadel?

Ja du, alltså det är nog ingen märkes sadel iaf. Först så köpte jag en el paso från B*rjes men den passade inte alls. Dessutom fick jag höra att dessa sadlar var ihophäftade med klammer osv.

De är ju skit dyra sadlarna men jag som bara ska rida ibland eftersom vi kör honom mest så föll mitt val på en annons som sålde ut 2 sorterings av westernsadlar. De var billigare pga att det kunde vara små repor i lädret osv. Sadeln är helt ny. Å fatta det finns en repa på den och den är under stiglädret så det syns ju ändå inte.

Jag tycker att sadeln var kanon, den verkar passa hästen som handen i hansken oxå. Nu har jag ju inte ridit så mkt i den. Men jag är hel nöjd iaf.

Yeha! Jomen vet du, nu har jag kört som jag gjorde och det funkade kanon. På ena sidan har du ju en off billet, alltså en kort strop, lätt som en plätt att sätta fast gjorden i! Visst? Du hänger med så långt!

Sen på den andra sidan har du ju en lång tie strap. Där har du lädrets fina utsida mot hästen och "baksidan" innåt mot dig.

Du trär först igenom tie strapen genom ringen på sadelgjorden ok? Sen upp tillbaka i fästet på sadeln, sen ner igen till sadelgjordens ring och där fäster du då fast piggen som sitter i sadelgjorden i hålen på tiestrapen. Men den räcker inte till för att "fästa" i den där hållaren uppe på sadeln om du fattar vad jag menar. Ett alternativ som jag själv funderar på är att köpa en off billet till och sätta där tie strapen sitter för då spänner du ju sadelgjorden precis som på en vanlig sadel.

Om jag visste hur man gjorde så skulle jag ha lagt in en bild så du fått se hur jag har gjort.

Sliver skrev:
Ja du, alltså det är nog ingen märkes sadel iaf. Först så köpte jag en el paso från B*rjes men den passade inte alls. Dessutom fick jag höra att dessa sadlar var ihophäftade med klammer osv.

De är ju skit dyra sadlarna men jag som bara ska rida ibland eftersom vi kör honom mest så föll mitt val på en annons som sålde ut 2 sorterings av westernsadlar. De var billigare pga att det kunde vara små repor i lädret osv. Sadeln är helt ny. Å fatta det finns en repa på den och den är under stiglädret så det syns ju ändå inte.

Jag tycker att sadeln var kanon, den verkar passa hästen som handen i hansken oxå. Nu har jag ju inte ridit så mkt i den. Men jag är hel nöjd iaf.

Var fick du tag på dessa då? Var det en annons på nätet eller var det i någon tidning?
Det finns alltså inget märke på din sadel? Attans. Jag som var så nyfiken. :)

Annonsen fanns här på annonsdirekt.

Adressen till deras hemsida är www.hastlagret.se

MEN jag vet inte om de har några sådana sadlar kvar, de hade bara 3 när jag beställde en, alltså av den strl jag skulle ha. Och en brun. Den är skit fin!!!! Den de har på sidan är svart och mer mönster på men annars är de väldigt lika!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka