Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur bar ni er åt? Resultatet?
Jag blåste helt sonika luft i näsborrarna efter att ha rengjort dem. Växlade mellan vänster och höger näsborre. Efter ungefär tio gånger fnös fölungen och kom igång att andas själv.[/Q
Det låter fantastiskt ) Inga kompressioner mot bröstkorgen utan endast luftinblås i näsborrarna?
Kompressioner är hjärtmassage och påverkar inte andningen. Den luft man blåser in i lungorna kommer ut av sig själv när bröstkorgen krymper igen.
så egentligen bör det inte skada att varva luftinblås med kompressioner?
Där måste jag flika in för att förebygga missuppfattningar, om än litet OT, att vid HLR på människor säger moderna riktlinjer att hjälparen normalt inte skall kontrollera hjärtaktivitet (puls) utan enbart kontrollera andning.Man skall absolut inte göra kompressioner om hjärtat är igång. Då kan man störa rytmen som finns
Där måste jag flika in, om än litet OT, att vid HLR på människor säger moderna riktlinjer att hjälparen normalt inte skall kontrollera hjärtaktivitet (puls) utan enbart kontrollera andning.
Medvetslös patient andas själv - ingen HLR
Medvetslös patient andas inte (eller andas onormalt) - starta HLR oavsett puls.
(Sedan finns evidens för att HLR utan inblåsningar, alltså enbart kompressioner, ger högre överlevnad än standard-HLR med inblåsningar. Men det är en annan sak, och mycket mer OT.)
De nuvarande riktlinjerna är några år gamla, så en uppdaterad instruktör borde nog ha koll tycker jag.Intressant. Var på uppfräschningskurs senast för ett par månader sedan och då sa de inget om detta
Undrar om kursledaren var ouppdaterad eller nåt annat?
De nuvarande riktlinjerna är några år gamla, så en uppdaterad instruktör borde nog ha koll tycker jag.
Poängen med att hoppa över pulskontroll är vinsten med att starta HLR omedelbart, utan fördröjning. I många situationer kan det vara svårt och framför allt tidsödande att hitta en svag puls på en sjuk person. Dessutom har det visat sig att risken att påverka befintlig hjärtaktivitet med kompressioner i praktiken är liten eller obefintlig. Rekommendationen att kolla puls försvann redan någon gång runt 2005-2006.