Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

L

Lejonhonan

Nu ska herrn bli omskolad till ridhäst! Då lättare dressyr ligger varmt om hjärtat, är det någon som lyckats med sin travare ??

Tips på hur ni tränat, hur man SKA träna ?

Hoppas han ser fram emot det lika mkt som jag gör, haha!

Tack för alla tips ! :bump:

Sv: Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

Oh här kan jag babbla på hur mcyket som helst!! :D
Köpte en travare för ett år sen, gick inte att ens "styra" i sadeln haha! Och inte kom vi långt för skänklarna var något jobbigt som petade i sidorna och inte gick man fram inte.
Men nu på vårkanten började jag träna för en sjukt duktig c-tränare här i skåne. Hon har hjälpt mig enormt!
Efter många om och men så kan min häst nu gå i form i både skritt och lite i trav. Visst är det svårt när man är van vid att springa med huvudet så nära himlen som möjligt men det går att få ner och då upptäckte min pålle att det var mycket skönare och matte blev gladare :)
Inte så mycket bråk då :grin:
Det tar ett tag, och han försökte fuska sig ur det men det går framåt även om det är långsamt!
Lycka till med din ridtravare :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Hehe vad härligt !! Han går på bra redan nu i skritten.. i traven är han inte lika bekväm..men hoppas han lär sig så småningensom !
Hur har ni tränat för att nå till den punkt ni är idag ? Det är spännande att få höra!

Tack så mkt ! Det kan behövas :P

Jag har nötat!

Jag har tagit en sak i taget. Jag har koncentrerat mig på hans form och framdelen.

Jag har jobbat på volter i början, för det mesta. Han är väldigt tittig och får lätt uppmärksamheten på annat så jag har börjat med så små volter jag kan sen öka ju mer lyhörd och lugn han blir. Det gör jag fortfarande för att han ska tappa koncentrationen på fåglarna i trädet :grin:

Något som hände i början var att han började trava så fort jag började kräva lite. Detta var för att smita undan det jobbiga och gjorde mig nått så enormt arg att jag fick avbryta mina ridpass innan jag ens hade hunnit börja. Detta tog jag itu med min lärare och det gick min skäl efter ett tag.

Ett bra tips är att ha massa hinder på banan som du kan rida runt. Göra massa 8-volter så h*n mjuknar upp och blir rörlig. Långa tyglar och jobba hela tiden med något nytt så att dom inte hinner tröttna.

Var även noga med att testa detta när du rider ut. För han ska kunna gå på bra när du rider ut och du ska kunna ha kontrollen.

Det jag märkte när jag tränade i trav var att han kom så mycket i obalans så traven blev ojämn och han bytte även till galopp. Fortsätt bara att rida lätt hela tiden och driv honom framåt. Se till att han går fint i skritten och att du har kontakt innan du driver på och behåll den kontakten. :bump:

Hehe, lyckats har jag väl inte helt och hållet gjort än, men är på rätt väg!

Mitt tips är varierad ridning så att det blir roligt för hästen. Det gör också att hästen får en bra balans.

Jag rider ut mkt, kanske tränar på banan 2 ggr/vecka.

Tränade för instruktör en termin och det gav väldigt mkt! (Ska fortsätta så fort ekonomin tillåter=) Det är nästan ett måste om man ska göra dressyrhäst av en travare, eller vilken häst som helst iofs.

Har egentligen inte annars gjort något märkvärdigt med mina travare, har liksom fallit på plats efterhand.

Man ska nog inte ha för bråttom utan låta det mogna fram hos hästen, annars är risken stor att man (även kusen) blir frustrerad och tappar suget. Lätt hänt när man vill rida dressyr men hästen vill trava "travar trav":p

Har lite filmklipp från våran igångsättning i vår. Har haft henne i ett år, endast blivit riden lugnt i skogen över vintern och igångsatt på riktigt för nån månad sen.
http://www.youtube.com/watch?v=6m8FOKRi7JY
http://www.youtube.com/watch?v=J4_eJu02Hq0&feature=related

Tala med __Stilett__ här på buke. Hon har ett vbl som är ruskigt fin...

Senast ändrad:

Min är ju inte dressyrhäst , hehe, långt ifrån men med några månaders dressyrträning så blev det den här skillnaden . På sista bilden som är tagen för ca 6 månader sen så är han riden i drygt 1 år =)
Nu har vi ju kommit en bit till men har ingen ny bild =P Får fixa det

Senast ändrad:

Vad är en dressyrhäst?

En häst man rider dressyr på oavsett nivå? (det gör man väl med i stort sett alla hästar)
En häst utbildad ex vis LB? (det bör alla hästar klara av)
En häst som tävlar dressyr oavsett nivå?
Häst som tävlar minst MSV med godkända procent?

Tala med __Stilett__ här på buke. Hon har ett vbl som är ruskigt fin...

tack så mkt. Hade..han såldes i måndags! :cry:

till TS, självklart går det att utbilda dom inom dressyr. Men man får ju ta hänsyn till individerna och vad varje individ klarar av. Det bästa sättet att omskola en travare är att jämföra dom som en unghäst. Man måste lära in grunderna från början och låta det ta tid.

Ja, det är den mest välridna ridtravaren jag sett. Var tvungen att titta både en och två gånger på filmerna/bilderna för att se att det var ett vbl (ja, jag erkänner att jag tänkte "det ser inte ut som en travare" :o)

Vart har han flyttat?

Vad är en dressyr häst undrar jag också?

har tävlat me hyffsade dock inte strålande resultat upp till LB med flera travare

Men tränar dem som vilken häst som helst. Mao utgår från individen.

Jag har en travare jag omskolat till ridhäst, från travhäst. Har haft henne i 9 månader och det är ca 8 månader mellan bilderna. Efter allt slit så känns det äntligen som att vi är ett team på riktigt. :)

Hur du ska rida din häst beror helt på hur han är, vad ni behöver hjälp med osv. Det är lättare om du ställer nån specifik fråga.

Fin häst! Vad är det för stam, är ganska lik min ridtravare, iaf i färgen:laugh:

Titta in i Ridtravartråden på Gnägg så får du se många fina ridtravare:) Kanske inte enbart dressyrhästar, men fina att rida på:)
En användare har lagt in en del bilder från dressyrtävlingar:)

han har flyttat till Stall Rockelstad i Flen där han bla kommer användas till ridlektioner.
Så vill ngn testa en välriden travare så vet ni vart han finns :-)

Har ridigt in/till många travare och det som är svårast för dem flesta är att lyssna på skänkeln (framåt går bra men flytta bakdelen eller framdelen verkar svårare) även sätet har dem lite svårt för. Jag använder rösten flitigt vilket jag tycker funkar allra bäst. Lärt alla mina travare att galoppera uppsuttet genom att jag för longerat/tömkört dem och sagt galopp varje gång de ska galoppera, sen berömt och gett eftergift. Sen efter hand börjar jag använde sits och skänkel mer och rösten mindre (man får ju inte använda rösten i dressyr):p

Men man kan säkert göra på 100 tusen tal olika sätt.

Lycka till

Tack för alla tips!

Vill också tillägga att han är väldigt passig, vad har ni för erfarenheter? Är det något ni försökt arbeta bort eller kanske arbetat mer med ?

Hur tycker ni man på bästa sätt lär dem skänkelvikningar osv ?

Jag vill sätta igång nu på engång ! Tyvärr får det vänta 3 veckor till!:bump: vad kul att få se före och efter bilder ! :bow:

o jag tycker just sidoförande har varit det lättaste att lära in...så det är nog bara väldigt olika från häst till häst :-) o min travare jag sålde lyssnade jättemycket på sitsen.

jo det är mycket olika.. men eftersom skaklarna på vagnen legat emot sidorna på hästen brukar iaf dem flesta vara lite "döva" där och i början förstår dem inte riktigt att dem kan runda innerskänkel eftersom dem är vana vid att vända runt med vagn. Det har iaf varit så på dem jag haft :laugh:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar