Någon som betäckt a-ponny med större ponny?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare angie73josse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 348
A

angie73josse

Hej
Har funderat till och från på med hur mycket större ponny man kan betäcka en a-ponny med. Har just nu INGA planer på att betäcka, men undrar ändå...
Vi har en liten tjej på ca 105 cm i mkh, kan man betäcka henne med en hingst upp till 120 cm i mkh UTAN problem? Går det med en ännu större hingst UTAN problem?
Pratade i somras med en uppfödare som pratade om att nått berodde på ? lårbenets storlek, kommer inte ihåg alls vad hon sa :o
Man man på nått sätt räkna ut vad mkh hamnar på när fölet blir vuxen, alltså bara genom att titta på stoets och hingstens mkh?
Någon som har shettis/welshkorsningar och i så fall nån bild? Är nämligen helt kär i Welsharna :love:
Hoppas att nån kan stilla min nyfikenhet :)

Sv: Någon som betäckt a-ponny med större ponny?

Normalt brukar man väl säga att fölet inte växer ur magen. Alltså, fölet blir bara så stort som det finns plats till inne i stoet.
När avkomman kommer ut kan den dock dra iväg i storlek och växa mycket snabbt.

Ett sto på 105 cm kan du definitivt betäcka med en hingst på 120 cm. Jag hade betäckt med större hingst än så till och med.

Som ramona skrev ovan så räknar man med att i normalfall så anpassar sig fostret efter stoets livmoder - därmed inte nödvändigtvis sagt att det anpassar sig efter bäckenets (och förlossningskanalens) storlek....

Man ska också vara medveten om att shetlandsponnyer i rasren avel är klart överrepresenterade när det gäller förlossningsproblem av diverse slag (detta är ett sant faktum), så av det skälet anser jag att man nog bör tänka sig för både en och femtioåtta gånger extra innan man betäcker shetlandssto med en större hingst. VILL man verkligen utsätta henne för en möjlig ännu större risk att få problem att föda fram fölet än om det varit en renrasig liten fölunge?

Jag vet att jag är en tråkmåns, men jag tycker faktiskt att om du nu är kär i welsharna, varför inte skaffa dig en färdigbakad sådan fölunge? DÅ får du det du vill ha... :idea:

Jag har sett ett antal korsningar shettis welsh och ingen av 50/50-korsningarna har haft welshens elegans.

Jag har tillverkat korsning welsh-shetland med welshhingst 134 cm. Ganska stor shetlandsmärr. Rejäl. Avkomman blev helt underbar!

Ska försöka få in en bild. Återkommer.

Får inte in bilden. Har den inte på internet utan bara i min dator. Går det?

Hon är i alla fall en jättesöt welshliknande rödskäck på ca 120 cm.

Jag har sett ett antal korsningar shettis welsh och ingen av 50/50-korsningarna har haft welshens elegans.

Jag kan bara hålla med. det fanns en uppfödare i mina hemtrakter som avlade fram en del sådana korsningar till sin ridskoleverksamhet.
Och vad jag minns så var det endast en (av ett 15 tal) som blev riktigt bra, de andra var knappt medelbra, och framförallt så slog shetlanden igenom mkt i extriören, så om du är ute efter att få en "liten welsh" så tycker jag absolut att du istället ska följa Ameos råd och skaffa en "färdig renrasig " mountinföl istället.

Vi har tagit emot 2 små ston i den storleken både till hingst på 1.17 och till hingst på 1.28.
Kan inte påstå att det var speciellt roligt att betäcka de små stona då de fick hingstarnas hovar framme vid mulen. Inte så roligt heller för den som höll i stona. Ett av stona (shetlandskorsning) dog vid fölningen då fölet fastnade.

Säjer som de andra. Köp ett renrasigt welshföl om du vill ha en welsh. De kostar inte så mkt.

ja vet en shettis som betäcktes med Arabhingsten Imre El Thair:)Imre´s föl har små kroppar och lite längre ben när dem föddes och Imre är d-ponny och fölet blev välskapt och är jättefint ..Hon heter Imra hihi

Hej och tack för svaren.
Som sagt så har jag inga planer på att betäcka henne. Jag bara undrade i allmänhet. Men vad jag förstått så blir fölet troligtvis större än stoet i vuxen ålder? Jag har inte hört nått om att de större shettisarna har problem vid födseln, men däremot minishettisarna.
Mina planer är att när min dotter vuxit ur sin ponny så köper vi en renrasig welsh, men det är förmodligen många år tills dess och mycket hinner ändras under tiden.
Gott nytt år förresten!

Jag har en korsning arabXshettis, det var så att grannens lilla skäcksto, 101cm hög, e Torne Palomino, jämt rymde när hon brunstade och en morgon hittade jag henne i min arabhingsts(154cm hög) hage, och resultatet av den dejten blev ett litet skäcksto 126cm hög, av en ganska ädel ridponnytyp. Ägaren av stoet var inte speciellt kunnig så dom hittade stoet med föl bredvid sig en morron året efter, och eftersom stoet alltid var rejält fet hade dom inte märkt något. Nu gick det tack och lov bra denna ggn, men det finns kanske bättre sätt att föda upp B-ponnies på än såna här korsningar....

ja vet en shettis som betäcktes med Arabhingsten Imre El Thair:)Imre´s föl har små kroppar och lite längre ben när dem föddes och Imre är d-ponny och fölet blev välskapt och är jättefint ..Hon heter Imra hihi

Jag har haft en arab/shettis-korsning inhyrd, han var bland det fulaste jag sett i hästväg. Kort hals, förlängd shettiskropp, halvädelt huvud och korta spinkiga arab-ben. :eek:

Mankhöjd, kanske runt 115 cm.

Tror nog att de flesta av dessa korsningar är små "misstag"..
Precis som det stog i något av de tidigare inläggen har ofta shettisar svårt vid förlossning.
Skulle inte själv tordas göra en sådan korsning.
mvh El

Men vad jag förstått så blir fölet troligtvis större än stoet i vuxen ålder?
Det beror vad som ligger bakåt i stammen på både stoet och hingsten, men troligtvis blir avkomman större än stoet om du betäcker med en större hingst.

Om man inte ska bry sig om vilka korsningar som är vettiga att göra etc, så tycker jag dock att du ska komma ihåg att en ponny på 120 cm inte är speciellt eftertraktad. Antingen vill man ha en större b-ponny (ca 127-130 cm) eller så vill man ha en lugn och säker läromästare till ponny som ens barn kan lära sig att rida på.

Hej och tack för svaren.
Som sagt så har jag inga planer på att betäcka henne. Jag bara undrade i allmänhet. Men vad jag förstått så blir fölet troligtvis större än stoet i vuxen ålder? Jag har inte hört nått om att de större shettisarna har problem vid födseln, men däremot minishettisarna.
Då har du tyvärr bara hört delar av sanningen :smirk:, för det gäller shettisar av alla storlekar...
Mina planer är att när min dotter vuxit ur sin ponny så köper vi en renrasig welsh, men det är förmodligen många år tills dess och mycket hinner ändras under tiden.
Gott nytt år förresten!
Det tycker jag låter klokt!

Nu är det ju ändå så att även om kroppen är liten och benen är långa, så ska de långa benen vecklas ut och sträckas framåt när förlossningen startar. Och om benen är _för långa_ så kommer det bli fysiskt omöjligt för fölet att sträcka fram benen = du har ett komplicerat felläge som ett brev på posten....

Kan jag förstå.. men detta föl var urfint ska jag säga hihi..Kanske inte går lika bra för andra. men denna betäckning gjorde dem när dom pratat med en veterinär på flyinge..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: Görel
·
Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: Ciccibella
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 715
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka