Någon som är vaken & kan ge råd ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 587

moon

Trådstartare
Hej
Har ett sto som fick vaxprop i ena juvret i Fredags, imorse kom det mjölk ur båda spenarna. När jag tog in henne nu på kvällen (Lördag) så var hennes ben helt prickiga av kletig massa, mjölk förstår jag som torkat in.

Tvättade juvrens med ljumet vatten nu innan jag släckte för natten & satte på henne fölvakten. Då sipprar det åter ut mjölk ur juvrena pg.av att jag tvättade förstår jag.
Hon är väldigt spänd i juvrena & vill gärna inte att jag tvättar där. Gick in & läste i min bok om fölning, där stod det att om stoet läcker mjölk innan så ska man skaffa råmjölk från annat håll. Då stoet får sämre kvalite på sin råmjölk för att hon läcker nu ? är det så ?
Sedan tycker jag det är svårt att se vilken färg mjölken har ? Den är inte helt vit, lite genomskinligt vitt, men inte grått. När det slutar att läcka för stunden så blir det genomskinligt mjölkfärgat, ungefär som när textil lim nästan torkat..............ja, som sagt svårt att förklara.

Tror ni hon får inatt el. imorgon natt ? Hon har gått 4 dagar över 11 mån.

Tacksam för svar så snart som möjligt, vet att det är sent..............

Ewa

Sv: Någon som är vaken & kan ge råd ?

Mitt gammel sto läcker alltid någon några timmar innan hon fölar försökt att samla upp mjölken med ett rent kärl. Mjölka inte ur!!! Utan samla upp det hon själv sprutar ut. Om du inte kan rädda mjölken skulle jag göra foalcheck på bebis när hon kommer ut så att du vet om du måste skaffa råmjölk eller i värsta fall ge plasma.

Om hon får i natt eller inte är jättesvårt att svara på men chansen är stor.
Vet en som förra året gick med mjölk sprutande ur juvret i ett par veckor men det hör nog till ovanligheterna...
Att mjölken inte är helt vit behöver inte innebära någonting. Det slår om jättefort när hon väl fölar.

Jag skulle definitivt vara i stallet i natt.

ja eftersom hon precis börjat läcka och vaxpropp och annat funnits låter det som om hon fölar ganska snart så då behöver du ínte oroa dig:)

Läcker hon mjölk så tvätta inte.
Då stimulerar du bara henne att trycka ur ännu mer mjölk.

Och har hon fortfarande inte fölat kan du hålla henne inne idag så hon inte rör sig så mycket - dvs inte läcker lika mycket!

Hon fick ett stoföl inatt, allt enligt textboken. Skönt för både henne & mig då det var första gången för oss båda *ler*
Fölet föddes med en halvmåne i pannan, kallar man det så el. finns det ett annat ord ? Vita hovar med vitt upp till kotan på 2, & dom andra två var vita över kotan precis, har det något namn ? Vet bara om det är vitt högre upp så kallas det för vita strumpor, men detta vet jag inte.

Ewa

Hon fick ett stoföl inatt, allt enligt textboken. Skönt för både henne & mig då det var första gången för oss båda *ler*
Fölet föddes med en halvmåne i pannan, kallar man det så el. finns det ett annat ord ? Vita hovar med vitt upp till kotan på 2, & dom andra två var vita över kotan precis, har det något namn ? Vet bara om det är vitt högre upp så kallas det för vita strumpor, men detta vet jag inte.

Ewa

Det vita på benen skulle väl (antar jag) vara vita kotor?
och GRATTIS till fölet :) är så avis.

:) Grattis! Läste tråden när den kom och funderade just om det inte borde kommit något nu. Hon ser jättefin ut (såg henne i välkommen till världentråden).

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 321
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka