Någon som är med i viktväktarna?

Jag har gått stadigt uppåt i några år, trots stenhårt dietande..

Eller kanske pga? Du har ju skrivit tidigare att du äter väldigt lite och det kanske inte är rätt för dig? Har du provat att äta normalt med kcal? Typ runt 2000?
 
Viktväktarna har fungerat för mig.
Två gånger har jag använt mig av dem för att gå ner i vikt.
30 kg första gången 2001
Och 15.5 kg nu. Har hållit min vikt nu i 6 månader ungefär.

Det har inte varit viktväktarnas fel att jag har gått upp i vikt mellan gångerna. Jag har tappat kontrollen. Vetat när jag över ätit.
 
Jag har gått stadigt uppåt i några år, trots stenhårt dietande.. ligger nu på +15 kg jämfört med när jag var "normal". Egentligen är jag nöjd med hur jag ser ut, men för höfternas skull borde jag gå ner åtminstone lite. Tycker att jag borde gå ner när jag äter lite, men icke. Och med vv points kom jag aldrig upp i "full pott" pga dåliga veganrecept (de bestod mest av sallad). Och trots det gick jag som sagt upp i vikt.

Du har helt rätt, vikt och sånt är komplicerat.
Många jag pratar med säger att det bara är kalori in/kalori ut men vette fan alltså.. Ibland undrar jag..
Jag blir likadan av emotionell stress, går upp oavsett vad jag äter och hur mycket än motionerar, sen när/om min livssituation ordnar upp sig går jag ner igen utan att förändra mina kost- eller motionsvanor.
Alltså inget jag kan påverka alls via kost eller motion, kanske meditation hjälper? :rofl:
 
Jag har varit med i vv två ggr, första för nästan 20år sedan (tänkte först 10 men får bittert inse att det är närmare 20:cautious::rofl:) och va även medlem i vintras/våras en vända för att få lite mer inspiration för att bli av med sista gravidkilona. Har funkat bra för min del, gillar framförallt deras recept.
Men jag tycker nog lifesum appen är minst lika bra, där har man en annan sorts koll. Vv tycker jag är bra om man behöver få inspiration till nyttigare recept.
 
Min bror och hans ex körde på VV efter andra barnet och jäklaranamma vad de gick ned! Jag vet inte mycket om hur de åt tidigare, men de gånger jag blev bjuden på middag där (allt lagat efter recept och points) kändes det verkligen inte som en diet.
Min andrahandsåsikt är sålunda positiv. :)
Bara som en enkel förändring i kosthållning då, om det passar och om man vill.
 
Gick ned 24kg med dem. Mycket nöjd. Däremot är det inte bara att uppskatta mängder i deciliter etc. Rekommenderar att man väger allt..
 
Jag tycker vv funkar, och kan vara hållbart eftersom man får äta allt. Sen gäller det ändå att välja rätt matvaror, så man inte går hungrig. Det blir uppenbart ganska fort vad för vanor som gör att kalorierna tickar upp.

Jag tycker att det är ganska jobbigt att ständigt registrera, men det är ändå det som behövs så man håller i, tycker jag
 
Visst funkar det för vissa, känner flera som gått ner med hjälp av vv. Dock trivs jag mycket bättre med att räkna kalorier. Det känns liksom mer logiskt. Några av de som testat vv har berättat att det (då iaf) finns vissa livsmedel som är "gratis", men det enda som egentligen är gratis om man räknar kalorier är vatten. Dessutom finns det så många hjälpmedel idag som inte kostar något så jag kör hellre på det än att betala för ett system som har likheter med att räkna kalorier. Är inte något större fan av gruppmöten heller, och väger mig hellre själv hemma var dag än att betala för att göra det med åskådare en gång i veckan.

Angående att få äta allt, jag äter precis det jag känner för att äta, men väger och loggar allt. Vill jag äta en hel pizza till middag så ser jag till att spara till det. Använder i dagsläget cronometer (hemsidan, inte appen). Lägger dessutom in min vikt där var dag och sidan räknar automatiskt ut hur många kalorier jag har att röra mig med under dagen. Går att anpassa efter hur mycket man rör sig var dag, hur mycket man vill gå ner i veckan, samt går att logga aktiviteter vilket kan ge fler kalorier att röra sig med. Jag loggar dock aldrig aktiviteter utan ser de tjänade kalorierna som "bonus" till viktnedgången.
 
ett par av mina kompisar har gatt ner en hel massa kilo med VV. De var bada mycket overviktiga (obese) innan och vv hjapte dem att na normalvikt och att halla den. Den ena hade ett foto i planboken av sig sjalv nar hon var som storst ... nar hon var frestad tog hon ut det och konstaterade att hon inte alls behovde det som kandes sa frestande
 
Jag har också kört VV och fått det att fungera toppen. Bättre än att räkna kalorier. Gick upp efter första gången när jag blev gravid, och använde mig av dem för att få igång viktminskningen efteråt. Gick ner runt 15 kg båda gångerna. Funderar lite halvt på att gå med igen, vikten har börjat smyga sig på igen och jag vill inte gå upp för mycket innan jag har energi att ta tag i det själv.
 
Har varit med på sidan om (mamma och sambo) men tycker det är väldigt tråkig mat :o

Men det har funkat för mina anhöriga så länge de håller sig strikt till ”programmet”.
 
Visst funkar det för vissa, känner flera som gått ner med hjälp av vv. Dock trivs jag mycket bättre med att räkna kalorier. Det känns liksom mer logiskt. Några av de som testat vv har berättat att det (då iaf) finns vissa livsmedel som är "gratis", men det enda som egentligen är gratis om man räknar kalorier är vatten. Dessutom finns det så många hjälpmedel idag som inte kostar något så jag kör hellre på det än att betala för ett system som har likheter med att räkna kalorier. Är inte något större fan av gruppmöten heller, och väger mig hellre själv hemma var dag än att betala för att göra det med åskådare en gång i veckan.

Angående att få äta allt, jag äter precis det jag känner för att äta, men väger och loggar allt. Vill jag äta en hel pizza till middag så ser jag till att spara till det. Använder i dagsläget cronometer (hemsidan, inte appen). Lägger dessutom in min vikt där var dag och sidan räknar automatiskt ut hur många kalorier jag har att röra mig med under dagen. Går att anpassa efter hur mycket man rör sig var dag, hur mycket man vill gå ner i veckan, samt går att logga aktiviteter vilket kan ge fler kalorier att röra sig med. Jag loggar dock aldrig aktiviteter utan ser de tjänade kalorierna som "bonus" till viktnedgången.
Livsmedlen som är gratis är gratis just inom VVs system. De kan vara gratis eftersom andra livsmedel får fler points än vad som motsvarar deras kalorier. Så totalt sett blir det ändå rätt.
(Sen bör man inte stoppa i sig för mycket av det som är gratis, då får man i sig för många kalorier)
 
Livsmedlen som är gratis är gratis just inom VVs system. De kan vara gratis eftersom andra livsmedel får fler points än vad som motsvarar deras kalorier. Så totalt sett blir det ändå rätt.
(Sen bör man inte stoppa i sig för mycket av det som är gratis, då får man i sig för många kalorier)
@lethal_smile Man styrs också detta sätt i riktningen mot mer grönt. Tror att fler provar grönt, som kanske inte hade gjort det annars.
 
Livsmedlen som är gratis är gratis just inom VVs system. De kan vara gratis eftersom andra livsmedel får fler points än vad som motsvarar deras kalorier. Så totalt sett blir det ändå rätt.
(Sen bör man inte stoppa i sig för mycket av det som är gratis, då får man i sig för många kalorier)
Det som egentligen menas är att totalt sett bör man äta enligt den kostplan som de lagt upp, för väljer man själv är det inte säkert att det blir rätt. Stämmer det att äpplen är gratis? I så fall hade jag lätt kunnat dels hålla mig mätt med hjälp av dem för att spara points till större måltider, och dels äta dem för att jag inte har något bättre att göra. Men räknar man kalorier så har det gått rätt många kalorier på just äpplen och övriga mål måste då bli mindre än de hade blivit med points.

Nej, man bör kanske inte äta för mycket av det som är gratis, men det är inte alla som tänker så. För att folk inte ska utnyttja systemet så bör det i så fall förändras. Tex ett äpple är gratis, men två kostar.
@lethal_smile Man styrs också detta sätt i riktningen mot mer grönt. Tror att fler provar grönt, som kanske inte hade gjort det annars.
Absolut positivt att folk provar mer grönt.


Vv är jättebra för de som trivs med det och som det fungerar för. Det som jag nämnt är bara anledningen till varför jag personligen inte har eller tänker välja det.
 
Det som egentligen menas är att totalt sett bör man äta enligt den kostplan som de lagt upp, för väljer man själv är det inte säkert att det blir rätt. Stämmer det att äpplen är gratis? I så fall hade jag lätt kunnat dels hålla mig mätt med hjälp av dem för att spara points till större måltider, och dels äta dem för att jag inte har något bättre att göra. Men räknar man kalorier så har det gått rätt många kalorier på just äpplen och övriga mål måste då bli mindre än de hade blivit med points.

Nej, man bör kanske inte äta för mycket av det som är gratis, men det är inte alla som tänker så. För att folk inte ska utnyttja systemet så bör det i så fall förändras. Tex ett äpple är gratis, men två kostar.

Absolut positivt att folk provar mer grönt.


Vv är jättebra för de som trivs med det och som det fungerar för. Det som jag nämnt är bara anledningen till varför jag personligen inte har eller tänker välja det.

De talar om för en att gratis inte innebär gratis i obegränsad mängd. Och att om man inte går ner så är det ens konsumtion av gratislivsmedlen man bör se över.

Jag argumenterade inte för VV i svaret till dig, jag bara förklarade hur gratis fungerar eftersom du inte verkade veta. Kan ju vara bra info för andra som läser.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar på att bli volontär på en kvinnojour. Är det någon som är/har varit det? Jag bor i Stockholm så det är väl där det gäller...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
482
Senast: Jahopp
·
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
280
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp