Någon som är duktig på röntgenplåtar?

C

cerrox

Jag undrar om det är någon som kan tyda följande röntgenplåtar & se om något verkar onormalt (vad isåfall) eller om det ser helt normalt ut?

bild1

bild2

bild3

Sv: Någon som är duktig på röntgenplåtar?

51 tittar & ingen som har något att säga om plåtarna?

tyvärr så är jag dålig på plåtar, :crazy:
men jag gick in och kollade i tråden eftersom jag var nyficken
*sorry*

ok, får hoppas att någon som kan plåtar tittar in i tråden. ;)

Jag kollade också bara för att jag var nyfiken, men jag kan inget om sånt här så jag svarade inte...:o

Jo, jag ser ju förstås att det inte finns några allvarligare frakturer, men det behöver man kanske inte vara såååå upplyst för att se.;)

Tittade också för att det verkade vara en intressant tråd. Tycker inte att det ser ut att vara några pålagringar heller, men vad vet jag?? De enda pålagringar jag sett på röntgen bild var min förra hästs med svår artros...

Man får väl nästan vara glad att 51 personer har så mycket sunt förnuft att de inte börjar gissa diagnoser via nätet, på en helt okänd häst...

Jag har tittat men ägnar mig inte åt att ställa "diagnos" utgående fråm nätbilder på okända hästar.
PL

Jag antar att det är glidlederna du är intresserad av. Det anses inte vara det lättaste att bedöma dem så om du får ngt svar på frågan på nätet skall du inte lita på det!
För vissa raser med benägenhet att få problem i glidlederna är det bara enstaka vettar som officiellt får bedöma dem. För islandshästar så vitt jag vet bara 2 i Europa! HH

Tack för alla era svar!

Aledningen till att jag la upp dessa röntgenplåtar är för att höra om det är någon som ser det som min första veterinär upptäckte, en broskdefekt på innersta rullkammen i höger hasen. Veterinären sa först att det inte borde vara något problem, sa senare kanske artroskopi för att se hur det ser ut, men sedan igen att det ska vi nog inte då det är så mycket runt omkring en operation osv. Efter 8 besök & efter x antal massa behandlingar (han svarade bra på behandlingarna, men blev sedan halt i annan led) så byttes klinik & veterinär.

Efter 6 besök hos nya veterinär & x antal massa behandlingar (även där svarade han bra på behandling, för att sedan bli halt i annan led), även kiropraktik behandling så påpekar denna veterinär att det som utlöser alla hältor är antagligen hans veka kotor. Hon visste inte vad vi mer skulle göra, är ju inte bra att spruta honom hela tiden. Vi har vetat detta hela tiden att han har veka kotor, han är skodd speciellt pga det & det är många som har påpekat det även förra veterinären, men inte trodde jag att det skulle kunna ställa till med så mycket.

Nu är jag rädd för att det är så, att han inte håller pga dom & att han kommer att dömmas ut, därför vill jag höra med så många som möjligt om denna defekt, om det inte trots allt kan vara den som är grundproblemet. Önskar så att det hade varit det & att han hade blivit frisk efter operation. Jag förstår att man inte kan ställa en diagnos från nätbilder, men jag ville bara som sagt va se om någon annan såg broskdefekten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 905
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: cassina
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka