Någon som är duktig på att planera en trädgård =)

M

M-Meduza

Ja här sitter man och funderar på vad det egentligen ska bli av med den stora trädgården på 4900 kvm.

Just nu består hela baksidan av bara jord, så först och främst ska det dit massa gräs... Finns endast ett litet träd på hela trädgården. Dom få vi lämnade tog stormen Gudrun :cry:

Sambon och jag spanar på ideer. Huset är ganska litet. 80 kvm så i framtiden är tanken att bygga ut huset, så man får ett stort tvrum samt en liten toalett och ett sovrum.

Planen är också en vinterträdgård/växthus man kan gå in i via huset och med någon slags värme. Funkar inte detta så blir det någon inglasad altan.

Dessutom ska det finnas en kattgård. (Byggas i sommar, men var?) sen om det finns växthus/vinterträdgård så kan kissen vara där men det blir inget projekt med det i sommar, men känns ändå som att det är dags att planera..

Någon som är duktig på att planera? :bow:

När man väl har stortomt så.... är det svårt att staka ut hur allt ska vara..

skulle vilja ha en pool med.. i framtiden :d

Sv: Någon som är duktig på att planera en trädgård =)

Se till att ha en väl utarbetad plan för hur er trädgård skall vara innan ni börjar gräva. Kan du inte lägga ut en skiss på hur det ser ut nu så blir det lite lättare för oss att ge tips och idéer?

ja det skulle ju underlätta. har bilder på mobilen men vet ej hur man gör för att få in dom i datorn och upp här. kanske kan någon nyfiken själ ge ut sitt nummer så kan jag skicka bilderna =)

ska försöka göra en ungefärlig skiss. ska försöka rita ut huset och granntomterna.. och sen ungefär måtten=) får väl ut och plumsa i snön annars sen. men nu sitter jag på jobbet :p

nu jag skissat lite. inge skala eller något alls =) men tja... lite ser man iaf.. skulle någon vilja lägga mig lägga in den? vore jättesnällt

Senast ändrad av en moderator:

Ladda hem google earth eller gå in på eniro-flygfoto och leta upp ert hus och tryck på print screen, kopiera in bilden i paint och lägg upp på nätet och länka här :angel::banana:

Spännande med stor trädgård!

har för mig att mitt hus inte syns på google tyvärr.. men jag ska kika ikväll =) hehe..

ja tomten är egentligen ännu större... Än så länge har vi bara total renoverat huset. byggt till 30 kvm förråd samt 80 kvm garage.. uppe på garaget blir det altan =) och på 30 kvm över förrådet blir det inglasad altan =)

svårt o förklara men det blir himla bra =)

trädgården har vi bara fyllt ut med jord och sten för den var så sluttande... och det växte ändå bara ogräs.. så.. nu i vår ska det sås gräs. framsidan är redan klar men den ska vi låta vara som den är bara göra ett land samt sätta en häck mot vägen.

ja fast jag har för mig att det var jättesuddigt? och nu när jag gick in fattade jag inte ens hur man gjorde =)

du kanske kan kika? hittar du vatten tornet i blomstermåla så hittat du mitt hus med haha

*KL*

Här kommer det bilder på TS trädgård!

26316561.jpg

26316562.jpg

26316563.jpg

26316564.jpg

26316565.jpg

26316566.jpg

där e mitt lilla hus =). bilden med staketet e från framsidan...

räknar med att baksidans trädgård är ca 70 cm lång och 40 bred. då är längden jämns med huset eller vad man ska säga... och bredden ut från fönstret. om ni förstår. fast jag tror trädgården är ändå längre.. tror den är ca 100 m... ska försöka hitta ritningen på trädgården var den nu är..

ska på trädgårdsmässan i sthlm den 28/3. hoppas på inspiration då

Det första jag tänker på är att ni inte ser ut att ha någon ordentlig uteplats?

För mig är det nästan viktigast att trädgården ska funka att umgås i och att den skall vara vacker så klart.

hehe.. finns som sagt inget på trädgården. el jo påframsidan finns ett litet trädäck mot garageväggen där jag brukar ha två stolar och ett bord.

sen är det ju inte hus under hela snetaket =) utan tre meter mot garaget är det altan undertak som skall glasas in. sen garagetaket ska det på trätrall och sen upp ett räcke så det blir en altan där.

men skulle vilja ha ngt altan aktigt bak med... funderar ju på någon inglasad historia..

där e mitt lilla hus =). bilden med staketet e från framsidan...

räknar med att baksidans trädgård är ca 70 cm lång och 40 bred. då är längden jämns med huset eller vad man ska säga...

70 cm? :eek: Då blir det lite trångt... :angel:

Skämt å sido, det är svårt att tips på vinterbilder, mitt tips är att skissa upp på ett papper, först det som finns, och sedan plocka på det ni vill ha, en uteplats är nog det jag skulle börja med, och sen bygga på utifrån det.

Hur långt fram i tiden ligger en ev utbyggnad? Är det inom något år så kan ni ju satsa på ettåriga växter i år för att få en känsla av vad ni vill ha var i framtiden. Men även fleråriga växter brukar gå ganska så bra att flytta, det är väl egentligen bara stora träd ni ska undvika att plantera så de kommer ivägen.
Skynda långsamt brukar vara det allmäna tipset, bo in er i trädgården, känn efter vad ni saknar, vad ni vill ha och plantera lite vart eftersom.

ja 70 cm e lagom =) tänkte en pol på 10 cm och lite buskar o en stor altan på 20 cm. vad tror ni?? hehe

näh va snabb man ska vara ibland..

Planen är att i vår fixa inglasade altanen uppe samt lägga trall på garagetaket så uteplatsen där uppe blir helt klar innan sommaren.

Dessutom ska en kattgård upp i vår så katten kan vara lite ute.. behöver dock lämna in om bygglov då det blir plankstuk på två av väggarna till kattgården. hoppas inte det tar för lång tid...

ja sen så gräs och fortsätta plana ut marken (under snön är det bara jord :angel:)

sen när man ändå är igång o väntar på gräset kunde man ju göra några stengångar osv.. tanken är att ha bastu, vedförråd samt en stoooor grillplats någonstans och sen en liten häck runt grillplatsen :idea:

saken är ju bara allt ska vara... hur man placerar allt. hade varit så mycket lättare om det hade funnits något att gå efter.. men finns ju inget:crazy:

Tja har du tråkigt så kan du gå ut och stega upp lite mer exakt hur stor trädgården är, var sakerna står, träd och ev buskar som ni vill ha kvar, rita ner det i typ paint så kan vi nog komma med lite olika förslag. Annars är ett tips om ni har lite pengar över att bränna, att ta kontakt med någon trädgårdscenter, de brukar ha trädgårdsarkitekter som kan komma ut, titta på hur det ser ut, lyssna på vad ni vill ha och sedan lämna ett förslag på hur ni ska göra det.

pengar e det väl inte direkt överflöd av.. vill ju ha pengarna till byggandet.. hehe...

men ja. jag ska stege. vi har varit ute o gått o kikat i trädgården ikväll, men stege i massa snö e svårt =)

träd och buskar e inte svårt att mäta ut.. på baksidan finns endast ett litet träd. inte en enda buske =):grin:

Ett jättebra tips för att få en bild av rabatter, altaner o dylikt är att rita med slang, dvs lägg en vanlig vattenslang som tex altankant så ser ni tydligt om det funkar med ytan.
Tänk på att träd är det som bygger en trädgård och det som tar längst tid att växa till sig. Så plantera träd först.

Jag har samma problem, fältet runt huset är på 10 000 kvm och jag kan ha precis hur stor trädgård jag vill! Har dock valt en yta på 20 x 40 m bakom huset som ska bli inhägnat. Man kan ju alltid ändra sig sen (om man skulle ha en massa tid över att rensa ogräs och klippa gräs).

Mitt första steg var att skriva ner vad jag ville ha i trädgården och försöka fånga någon slags känsla. Jag kom fram till att jag ville ha flera uteplatser, eller platser man kunde sitta och dricka kaffe på. Så jag kommer ha en betongaltan utanför huset, stor och bred där man får plats med grillen utanför köksdörren. Runt hörnan kan man sitta, där tänkte jag gjuta lite betongmöbler. Sen vill jag ha en sandlåda till plutt och en lägereldsplats till korvgrillning, och en bänk runt de två.
Sen gillar jag att odla så jag vill ha höga odlingslådor som är lätta att göra rent. Jag vill även ha en örtbacke, men den ska vara lite närmre huset, så att man kan hämta timjan även om det regnar :D

Sen ville jag såklart ha en trädlund. Äpple och päron och plommon och kanske något mer. Gott gott.

Tja mitt tips är väl att skriva en sån här lista, sen försöka placera ut dem på så sätt att det blir praktiskt, tar lagom mycket tid och passar din personlighet!

ja nu igår försökte jag få tag på en karta från kommunen på tomten men det va inte lätt. den som finns är jättegammal och det är sex andra byggnader på tomten...

vi har kommit fram till att 130 kvm vid sidan av huset ska vi sätta plank runt. så katten kanvara där också så kan vi ha en kattlucka ut från dörren i köket.. sen ska vi ha bord och sånt där så vi kan sitta där o mysa. Kanske blir det här inne hammocken kommer stå också =)..

sen blir det ett stort bord i betong. på säkert 3 meter långt med bänkar. som man kan sitta vid när manhar grillat massa folk =). tyvärr har väl varken jag eller sambon någon står bekantskapskrets men det får vi fixa eller bjudaa hit vår familjer =)..

sen har vi två alternativ var vi ska sätta en friggebod. blir iallafall en friggebod på 15kvm vi ska isolera samt göra om 1/3 till bastu.
Badtunna är vi också sugna på och har väl i planerna att vi kanske kan köpa plåt och bocka och sen att jag svetsar ihop det (jobbar som svetsare). Sen klä in det i trä och kanske fälla ner den lite i marken...

pool e planerat.. men det är i framtiden. haha inte alls nu denna sommaren..

tur att man har sparpengar för det kommer gå åt pengar =) och tid =)

sen blir det ett stort bord i betong. på säkert 3 meter långt med bänkar. som man kan sitta vid när manhar grillat massa folk =). tyvärr har väl varken jag eller sambon någon står bekantskapskrets men det får vi fixa eller bjudaa hit vår familjer =)..

:eek: Inte konstigt att ni har liten bekantskapskrets om ni grillar folk! :eek:

:p

:rofl::rofl::rofl:

Haha. DÄR har vi förklaringen =) hehe..

varför lyckas jag alltid skriva fel?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
M
Hemmet Bor i ett relativt litet hus men jättestor trädgård. Huset har bara ett sovrum. Har länge haft funderingar på att i framtiden bygga ut...
Svar
9
· Visningar
11 383
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka