Någon nyttig bok i vintermörkret

"Apportering till vardag och till fest" av Elsa Blomster & Lena Gunnarsson. Är väl egentligen för jaktfolk men jag har lurat på flera lydnads & bruksmänniskor som har haft lite småstrul med att få till bra, rena och snygga apporteringar.

Klickerbaserad träning och det enda lilla negativa jag har hört, är att folk önskar att de hade blivit tipsade om den tidigare. :)

@apocalypsen
Håller helt med om den boken! Har haft min drygt ett år, och använt den mycket i vår träning. Var på helgläger för Elsa Blomster i somras, vilket var väldigt givande.
Dom kom ut med en handledning till boken häromveckan som också ska vara bra :)

@apocalypsen
Håller helt med om den boken! Har haft min drygt ett år, och använt den mycket i vår träning. Var på helgläger för Elsa Blomster i somras, vilket var väldigt givande.
Dom kom ut med en handledning till boken häromveckan som också ska vara bra :)

En av de absolut bästa hundträningsböcker som jag har läst.
Jag hade en person på klubben som argumenterade för att apporteringen i lydnadsklass 1 var värdelös och borde tas bort. Jag argumenterade för att om man inte har ett rent 100% gripande och hållande i klass 1, skulle man få problem resten av vägen. Vederbörande fick låna boken av mig, kom tillbaka med den och sade "jag önskar att någon hade gett mig dessa träningsmetoderna och tänket för 15 år sedan, så många poängavdrag som jag hade undvikt under åren"

Apportering till vardag och fest är en av mina tre träningsbiblar. :love:

En av de absolut bästa hundträningsböcker som jag har läst.
Jag hade en person på klubben som argumenterade för att apporteringen i lydnadsklass 1 var värdelös och borde tas bort. Jag argumenterade för att om man inte har ett rent 100% gripande och hållande i klass 1, skulle man få problem resten av vägen. Vederbörande fick låna boken av mig, kom tillbaka med den och sade "jag önskar att någon hade gett mig dessa träningsmetoderna och tänket för 15 år sedan, så många poängavdrag som jag hade undvikt under åren"

Apportering till vardag och fest är en av mina tre träningsbiblar. :love:
Måste helt klart läsa den jag åh för jag är nog av den åsikten också att momentet borde tas bort eller förändras. Jag har visst förståelsen för att gripandet är det första steget till en bra apportering men jag har sett detta moment utföras med mer eller mindre tvång där hund och förare är i extrema konflikter trots att dom, om apportbocken kastas, har en prickfri apporteringen så därför blir ju frågan om momentet uppnår sitt syfte när kunskapen ändå inte når fram utan mer stjälper än hjälper.

Skakar liv i en gammal tråd!
Jag letar efter böcker (som i och för sig inte måste handla om hund, men tror jag får bäst svar här:angel:) om operant inlärning och inlärningspsykologi. Jag vill helt enkelt fördjupa mig i teorierna som mycket av dagens hundträning bygger på.
Någon som har tips?

Jag letar efter böcker (som i och för sig inte måste handla om hund, men tror jag får bäst svar här:angel:) om operant inlärning och inlärningspsykologi. Jag vill helt enkelt fördjupa mig i teorierna som mycket av dagens hundträning bygger på.
Någon som har tips?

Hmm... Vad har du läst redan?

Någon som har tips?

Äh, jag vet inte när jag hinner/orkar titta in här igen, så:
Handbook of Applied Dog Behavior and Training, alla volymer. Författare Stephen R Lindsay.

Inte enbart operant - långt därifrån faktiskt - men så har jag blivit allt mer frustrerad på frihängande operant fokus sista året eller så, så jag vill ändå inte bidra till enögdheten. :angel: :laugh:

Inte världens mest lättlästa bok, och nu är den ju tyvärr redan några år, men jag vågar påstå att de flesta hobbyintresserade(?) har det de gör ett bra tag med den. Och om man som jag "måste" följa källorna hela tiden, då finns det nästan inget slut på den... :D

Äh, jag vet inte när jag hinner/orkar titta in här igen, så:
Handbook of Applied Dog Behavior and Training, alla volymer. Författare Stephen R Lindsay.

Inte enbart operant - långt därifrån faktiskt - men så har jag blivit allt mer frustrerad på frihängande operant fokus sista året eller så, så jag vill ändå inte bidra till enögdheten. :angel: :laugh:

Inte världens mest lättlästa bok, och nu är den ju tyvärr redan några år, men jag vågar påstå att de flesta hobbyintresserade(?) har det de gör ett bra tag med den. Och om man som jag "måste" följa källorna hela tiden, då finns det nästan inget slut på den... :D

Gissade att du skulle ha i alla fall något tips;) Tack! :D

Som sagt måste de inte vara riktade mot hundträning. Jag är även intresserad av humanpsykologi med inriktning mot inlärning. Det är väl framförallt inlärning som är den intressanta biten.
Skulle ju vara himla bra om det fanns på svenska också men jag förstår att det nog är näst intill omöjligt:angel:
Läste Canine behavior av Barbara Handelman på semestern i höstas, tur att det var mycket bilder för det är drygt att slå upp nya facktermer för varje sida, men förr eller senare fastnar det väl:p

Gissade att du skulle ha i alla fall något tips;) Tack! :D

Som sagt måste de inte vara riktade mot hundträning. Jag är även intresserad av humanpsykologi med inriktning mot inlärning. Det är väl framförallt inlärning som är den intressanta biten.
Skulle ju vara himla bra om det fanns på svenska också men jag förstår att det nog är näst intill omöjligt:angel:
Läste Canine behavior av Barbara Handelman på semestern i höstas, tur att det var mycket bilder för det är drygt att slå upp nya facktermer för varje sida, men förr eller senare fastnar det väl:p

Egentligen skulle jag väl säga att är det specifikt operant inlärning du vill fördjupa dig i, så börja med att gå direkt till källan? Skinner finns dessutom översatt till svenska - och går att hitta på flera bibliotek. :up:

Egentligen skulle jag väl säga att är det specifikt operant inlärning du vill fördjupa dig i, så börja med att gå direkt till källan? Skinner finns dessutom översatt till svenska - och går att hitta på flera bibliotek. :up:
Jag vill fördjupa mig i ALLT :D Men inser ju att jag måste börja någonstans och det är svårt att veta var :angel:
Ska damma av mitt bibliotekskort och ta mig dit så fort de har öppet, och jag är ledig, för att botanisera och se vad jag hittar!

Staffan Nordins gamla bok Spårhundsboken håller måttet fortfarande. Innehåller också en del intressant om hur väder, vins och underlag påverkar spår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka