Någon nyttig bok i vintermörkret

Is

Trådstartare
Ja sitter och funderar på att köpa hem en eller ett par träningsböcker men va ska man lägga pengarna på?
Alla hundboktips mottages tacksamt men blir extra glad om någon vet om en bok med lite nytänkande eller någon bok som inte bara är inne på ett specifikt träningssätt utan tipsar om flera olika lärstilar.

Nu när jag börjat komma i gång lite smått med Doris är det alltid trevligt att ha lite olika idéer i bakfickan så man inte spinner fast i gamla hjulspår när träningen inte går av sig självt.

Laste nyligen "the genius of dogs" av Dr Brian Hare i skolan och den var valdigt tankvard aven om det kanske inte direkt ar en traningsbok.
dock mycket intressant som jag iaf fann andvandbart nar det kom till traning ocksa.

• Gilla
Reactions: Is
Tack för tipsen, har sett boken från valp till stjärna men har, enbart pga rubriken trott att det varit en bok mest om valphållning men då ska jag beställa den direkt. Ska kolla på de andra böckerna också men har inte hör om dem tidigare (har nästan inte läst några hundböcker alls tidigare eftersom jag varit så bortskämd med att växt upp bland otroligt många duktiga hundmänniskor)

har nästan inte läst några hundböcker alls tidigare eftersom jag varit så bortskämd med att växt upp bland otroligt många duktiga hundmänniskor

Då tycker jag absolut du ska läsa alla böcker du kommer över! Du vet säkert jättemycket om hundar, och jag tvivlar inte ett ögonblick på att de duktiga hundmänniskorna du pratar om verkligen är duktiga. Men när man växer upp med "självklara sanningar" blir väldigt mycket av det man vet så långt i bakhuvudet att man blir lite blind för det, och ifrågasätter väldigt lite av det. Även saker som stämmer och är sanna mår väldigt bra av att bli ifrågasatta, så man kan nå en djupare insikt! Så sätt igång och ta in nya perspektiv. :D

Canis lydnadsbok är väldigt bra, praktiskt upplagd med djupare teori separat så man kan läsa det man känner för. Svartbergs Bra relation gillar jag, det är mera allmäntänk än ren träning och en bra brygga för crossover (som jag är). Tränar du lydnad är Med sikte på 10:an också bra. Aarrestads 100% positiv vardagslydnad har gett mig en del nya tankar. Jag gillar också Grisha Stewarts BAT-bok, nu har ju jag just en utfallshund så den är ju praktiskt applicerbar för mig, men jag tror den kan vara intressant även för någon som inte har problem. Eftersom jag har väldigt dålig uppfinningsrikedom gillar jag verkligen Kay Laurences Learning Games också, med uppslag efter uppslag med detaljerade träningsbeskrivningar. :o

Men som sagt, har du mest bara en källa till din kunskap, så läs nästan(!) vad som helst. :up:

• Gilla
Då tycker jag absolut du ska läsa alla böcker du kommer över! Du vet säkert jättemycket om hundar, och jag tvivlar inte ett ögonblick på att de duktiga hundmänniskorna du pratar om verkligen är duktiga. Men när man växer upp med "självklara sanningar" blir väldigt mycket av det man vet så långt i bakhuvudet att man blir lite blind för det, och ifrågasätter väldigt lite av det. Även saker som stämmer och är sanna mår väldigt bra av att bli ifrågasatta, så man kan nå en djupare insikt! Så sätt igång och ta in nya perspektiv. :D

Ja alltså jag har ju haft grymt många källor av kunskap att lära mig av men det ändå som du säger, jag är förvisso uppvuxen på brukshundsklubbarna runt om i landet och gjorde min första (inofficiella) tävling när jag var 5år MEN när allt blir så självklart så gör man alldeles för mycket utan att tänka på hur man gör och varför man gör det. "MAN BARA GÖR" .

Speciellt nu när jag ska utbilda mig till instruktör (går just nu som medinstruktör och börjar rätta utbildningen till våren)uppfattar jag det som ett extremt hinder, står och hoppar av frustration när jag ska prova förklara för kursdeltagare hur jag skulle ha gjort och inser att jag inte vet exakt vad det är jag gör eller varför jag gör det. Eller när någon frågar hur jag lärt in vissa saker på min egenhund hund och det automatiska svaret är "?-jag bara ber henne om det" :banghead: (det är väl fint svar när man ska lära ut nått till någon som dessutom betalar för det:wtf:)

Men så ja, bara jag har gått klart på universitetet till jul nu så blir det en STOOOOR hög med hundböcker som ska införskaffas jag behöver få som du säger "djupare insikt" både för min egen skull men även för min hund och för mina framtida kursdeltagare

Tack för alla boktips, mer tips på böcker vill jag ha :)

Jag läser SWDIs "Spårhunden och lukterna" nu, och den är fantastiskt intressant!
Va ganska nyligen på en av Alf Johannessons föreläsningar "spår så mycket mer". Han gav en heldel tankar och återupplivade tankarna om hur man utmanar sin hund i spårandet. Det är ju så lätt att bara köra det gamla vanliga även fast man egentligen vet att man borde göra lite nya saker. Väldigt intressant att höra om den forskning som gjort om hundens luktsinne och möjligheten till spår.

Ska absolut skriva upp boken på inköpslistan.
KL
På lydnads SM var det någon som stod och sålde böcker (men dom var aldrig i tältet så fanns aldrig någon att betala till :p ) och dom hade en bok om shaping (stavas?) kommer dock inte ihåg vad den hette och har inte hittat den sedan dess, någon som kan tänka sig vilken det var och om den är bra?

Kan det vara Klickerkloks bok "Shaping" då såg? Om den är bra vet jag inte men det låter spännande.

Ska du bli instruktör så tycker jag verkligen att du ska läsa "Lydnadsträning i teori och praktik" från Canis eller motsvarade (om det ens finns). Massor av teori och bakgrundskunskap som ma nog kan förvänta sig att en instruktör har. Sen behöver man ju inte köpa deras koncept helt av bara för att man läst boken.

Läser ju en tunn bok just nu som liksom här kursen till som vi har. "Allmänlydnad" av Inki Sjösten, en bra bok men det är en del saker jag tycke är lite väl föråldrat tex står det nått i stil med "om inte hunden släpper kampleksaken när du erbjuder en godbit försöker hunden ta över och du bör då inte kampa mer med hunden"

Läser ju en tunn bok just nu som liksom här kursen till som vi har. "Allmänlydnad" av Inki Sjösten, en bra bok men det är en del saker jag tycke är lite väl föråldrat tex står det nått i stil med "om inte hunden släpper kampleksaken när du erbjuder en godbit försöker hunden ta över och du bör då inte kampa mer med hunden"

Fast det där är ju också positivt, det lyfter fram ett ganska vanligt tänk (fortfarande tyvärr), och du får reda ut det med dig själv innan du måste ta det med en kursdeltagare. Så även "sämre" böcker kan vara bra att läsa. :up:
(Får erkänna att jag tror jag har läst den men faktiskt inte kommer ihåg... :o)

Om du ska bli instruktör så är en av de nya böckerna @Migo nämner från SWDI kanske aktuell, Adaptiv hundträning om hur man organiserar/effektiviserar hundträningen. Den har jag hög förväntan på (kommer ut efter nyår).

• Gilla
Jag har Shaping boken från Klickerklok. Har inte läst färdigt den då jag råkat köpa på mig en hög med hundböcker på sista tiden :angel: men jag tycker att den verkar bra. Har även Bra relation, Kontaktkontraktet och Från valp till stjärna på läslistan.

Jag gillar också "Shaping", har den på nattduksbordet i skrivande stund! "Lugn och fokuserad hund" av Åsa Jakobsson står i bokhyllan och väntar på att bli läst också :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka