Någon mer än vi som fortfarande har bete?

Sv: Någon mer än vi som fortfarande har bete?

Omöjligt är det inte, potatisprotein har så hög kvot att man behöver ge så lite att delen MJ är försumbar.
Det är ett jäkla räknande, men det går!

Står de inne över natten, är det därför de får hö?

Upplever du dem som hungriga när de kommer in på kvällen?

Ja, precis. De står inne över natten och får hö 2 eller 3 gånger inne beroende på när de kommer in, samt lucernhack på morgonen innan de kommer ut (då får de inget hö). Jag tycker att de lugnat sig betydligt sedan de fick byta hage och när jag tar in dem så drar de inte alls mycket mot gräset på utsidan av hagen. De är inte heller speciellt intresserade av höt inne precis efter de kommit in utan det tar 1-2 timmar innan de börjar äta av höt. Sörjan de får på kvällen kan även matgladaste ponnyn lämna och istället vila en stund innan han äter igen. :)

När jag kollade i hagen igår såg det ut som att en hel del gräs är kvar, så håller sig snön och frosten borta ett par veckor till kommer de ha att äta i hagen :)

Det finns ingen numera som tror att protein orsakar fång. Det trodde man på 80 talet.

Jag har tyvärr också träffat på folk som tror det fortfarande..
Hade diskussionen med en bekant i våras som tyckte att det var jättebra att den hittat ett hö med en kvot på 2 och högt sockerinnehåll "så den fick lite energi iaf", till dotterns fångponny.. :S
Jag försökte verkligen förklara att protein inte längre anses vara orsaken till fång men dumförklarades rätt hårt.. Hästen hade dessutom 1 dm lång lockig päls redan i somras och såg muskelförtvinad och bukig ut (typiskt PPID) och när jag föreslog att de skulle kolla med en veterinär om att ta prov för PPID så blev personen nästan förbannad, det skulle väl deras veterinär föreslagit redan om så varit fallet?
Nu i förra veckan fick hästen tas bort pga av ännu ett fånganfall..

Usch så tragiskt :(
Stackars ponny som hamnat i okunskapens fälla....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar