Någon mer än vi som fortfarande har bete?

Sv: Någon mer än vi som fortfarande har bete?

Intressant! Gud, tänk om det skulle kunna vara så enkelt!
Jag ser ju att samtliga isisar blivit smällfeta sedan vintern (och inte blev det bättre på sommarbete), och i vintras hade vi SJUKT lite protein i höet. I år är kvoten 7, så det måste ju vara toppen :)

Kan jag bomba på "hur mycket som helst" eller var går gränsen för hur mycket som gör nytta/börjar göra skada?
Jag har räknat ut att han borde ha ett behov på ca 340 smbrp, tänkte ge 370 ungefär. Borde jag ge mer?

Islandskorsning som nog kanske ligger närmare 450 kg(enligt stallkompisarna, själv har jag svårt att bedöma) men han borde väl ligga under 400 kg.

Fast någonstans måste ju kroppen också ge signaler om vad som behövs?
Eller? Tycker också att jag känner igen det där om att man kommit fram att de bara kan avgöra saltbrist typ...

Men för mig kvittar det om han skulle äta mindre, bara proteinet bränner bort fettet som är så blir det bra. De får aldrig fri tillgång.

Fast det där stämmer ju inte alls....det har forskats om just det här, hästens mättnadskänsla mäts i hur många gånger den sväljer, så om en häst tar stora tuggor och en små tuggor och sväljer lika många gånger så är dom lika mätta. Hästarna känner inte av proteinmängden i det dom äter utan det handlar om antalet gånger dom sväljer. Tex tar min ena häst gigantiska tuggor och har superlätt för att lägga på sig (sväljer inte lika ofta), den andra tar lite här och lite där och sväljer alltså fler gånger och är på så sätt inte alls lika hungrig.

Jag har hört/läst antalet tuggningar, inte sväljningar.

okej, ja jag har läst motsatsen, hinner inte leta upp var just nu. Är på språng :D

Fast det där stämmer ju inte alls....det har forskats om just det här, hästens mättnadskänsla mäts i hur många gånger den sväljer, så om en häst tar stora tuggor och en små tuggor och sväljer lika många gånger så är dom lika mätta.

Jo så är det ju.
Men det fungerar ändå som jag beskrev.
Det har kanske med något annat än mättnadskänsla att göra?
De leker mera och har kanske inte lika mycket tid att lägga på att äta?

Hästars hunger har ju också med att det blir för litet fibrer i magen att göra.
Och det har ju inte heller med proteiner att göra om det inte är så att proteiner ligger kvar längre.

Det har hur som helst alltid fungerat så för mina hästar.
Mera protein - mindre foderåtgång totalt och smalare hästar.

Vid tidigare brist på protein så behövs det ju mera under ett uppbyggnadsskede.
Jag skulle lägga på 10%-20% till det uträknade behovet.
Bomba på med massor tror jag inte på.
Men hästarna var bra fina när de fick ett ensilage med 11 i kvot.

Här tog vi från betet för ganska längesen, i mitten på september så såg man att gräset slutade att växa tillräckligt fort för att hästarna skulle klara sig på det.
Men sen så har vi nu sett att det tagit tokfart igen och behöver nog slås om möjligt innan vintern kommer på riktigt :o

Här är betesperioden inte så direkt lång, oftast ca 2-3 månader bara.
Om jag hade haft på bete ännu så hade jag varit väldigt försiktig med tanke på frosten, så det hade jag hållt noga uppsikt över. Fång är en risk men sedan så ökar alltid kolikfallen mot höstkanten.
Förra hösten fick vi ta bort en häst i stallet pga akut tarmvred. Inget konstigt i hagen/gräset kunde hittas och då blir ju tankarna att det kanske varit frost eller att bakterier eller liknande frodats i gräset till trots som stört magen på hästen så pass. Veterinär kunde bara gissa på det då denne sa att kolikfallen trillar in i slutet på betesperioden och det är tiden på året de har som mest att göra samt ibland på vårkanten pga hästar som fått i sig större mängder frostnupet gräs eller liknande. Samt även att risken ökar för tvära foderbyten iom betessläpp eller installning.

Nu vet jag inte vad du har för hästar ifall de behöver stödfodras eller inte, men ett mineralfoder hade jag nog satt in i alla fall mot höstkanten och är gräset fuktigt ofta hade jag slängt ut lite hö/ensilage.
På min häst hade jag definitivt behövt proteintillskott.

Kan hö/ensilage ens vara en nackdel på slutet av betet? Pytsar man ut lite så kan man väl alltid se det som förberedelse inför installning om inte annat, som man gör på våren när de bör betas in?

I överlag på bete blir det alltid lite i blindo tycker jag, så min får hela betet igenom proteintillskott och mineraler då jag inte kan ha kontroll över att han får i sig det han behöver. Han är dock otroligt svårfödd..han får hela sommaren och blir inte fet medans hans hagkompisar ser ut som tunnor de första veckorna av bara gräset

Senast ändrad:

Jag lägger mig! :D Har lyckats missuppfatta hela grejen totalt (läste det rätt nyligen)
;)

Är fortfarande skeptiskt till det här med protein, det skulle betyda att jag skulle behöva ett hö med minimal energi för att det skulle gå ihop sig utan feta hästar....
ne jag köper det inte helt enkelt. Motbevisa mig gärna :p

Vid tidigare brist på protein så behövs det ju mera under ett uppbyggnadsskede.
Jag skulle lägga på 10%-20% till det uträknade behovet.
Bomba på med massor tror jag inte på.
Men hästarna var bra fina när de fick ett ensilage med 11 i kvot.

Då kör jag något sånt ett tag och ser om det ger effekt på fettet ;)

Sen jag lade min på kvot 10 har han tappat fettet men behållit muskler. Vi har lågt MJ i hösilaget.

.... det skulle betyda att jag skulle behöva ett hö med minimal energi för att det skulle gå ihop sig utan feta hästar....

Eller en hög kvot.
Vi har 7 respektive 12 i kvot på ensilaget.
Med för låg kvot på ensilage så fodrar jag med halm och ett högprotein-pellets som komplement.
Förr använde jag lusern men jag orkar inte längre riktigt med det där blötandet.
Så nu får det bli ett fullfoder i stället.

Just nu så är det Mustang Protein + för att jag bor nära den fabriken förut så var det Edel Avel för att jag bodde nära Hanssons.
Lokalt känns bra.

Det går i princip inte alls att få tag i här :( det vanligaste är runt 7-9 mj och runt 30-60 smbp :( jag måste fodra med lucern och soya för att hamna på en bra kvot, trots det äter dom ju knappast mindre....inte den ena i alla fall....

Kan vara så att jag stirrar mig blind på min stora som har EMS :cautious:

Borde nog utvärdera dom andra två i stället :o

Senast ändrad:

hur menar du nu? smrp 60 och MJ 7 tex blir ju ett kanonfoder?

ju högre smbp desto högre energi hamnar det på.....kvot 6-7 brukar det hamna på.

men varför skulle en kvot på 6 vara dåligt? det är ju helt i balans för en vuxen häst?

normalt skulle det ju fungera. Nu har min ena EMS och sätter därav fett på absolut inget. Hon har ett underhåll på 56 mj och 360 smbp. Hon väger ca 480kg normalt. Nu är hon tyvärr fet. För att hålla underhållet i mj så skulle hon få äta max 5-6 kg. Det går inte ihop sig med protein. Med proteinfoder medföljer även mer mj vilket är omöjligt att inte få med dessutom är det i minsta laget att ge så lite hö, då kommer halmen in i det hela som då är jättebra att hon äter , men det tillför även den energi så då får man räkna om igen....ja....det är lite rörigt med henne ;)

För dom andra två så funkar det hyfsat :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar