Någon mer än vi som fortfarande har bete?

Sv: Någon mer än vi som fortfarande har bete?

Jag bor i Uppsala och vi verkar ha rätt bra sprutt i gräset fortfarande. Min visserligen lättfödda häst går på gräs på dagarna. På nätterna har han fått två kilo hösilage och ett par skivor halm. Jag har förstås nojat över att han ska få proteinbrist, men han är runt och fin i kroppen och förlorar sina sommarkilon i sakta mak. Pigg och arbetsvillig är han också.

Han får väldigt dålig mage av proteinöverskott, det är därför han har fått så lite hösilage och huvudsakligen halm som grovfoder inne. Jag försöker dock smyga upp hösilagegivan lite nu när det har blivit kallare.

Jag skulle inte heller oroa mig särskilt mycket för kolik, men däremot risken för fång när de äter frostgräs :crazy:

Fast hur undviker man det då? Oavsett hur mycket hö vi skulle slänga in i hagen så skulle de garanterat ÄVEN käka upp gräset, och när de går ute dygnet runt så går det ju inte att veta när de betar..
Jag hoppas lite att munkorgen iaf ska göra att han får i sig så lite frostgräs som möjligt på en gång..

Vi har fortfarande bete men hästarna har fått börja komma in på nätterna nu och min får typ 2 kg hö till natten och en näve kraftfoder för att alla andra får.
Men ingen stödfodring utan för att hålla igång magen och pyssel på natten.

Håller hästarna i hull ser jag inget fel med att fortfarande ha dom på bete. Men kanske få i dom lite mineraler.

Våra 5 hästar (en shettis, 1 travare, 2 fullblod & 1 halvblod) går ute fortfarande.
Ingen stödutfodring. Men nu är det väl sista veckan/orna...
Så troligtvis blir månadsskiftet när vi stallar in dem.

Vi stödutfodrar inte, och gräset är så grönt och "fint"... Min rids inte (halvblodet) och är inte fet men inte mager heller...

Shettis o fux fick hö när de kom in idag. Ingen utav dem var intresserad av att äta det.:cautious:

Jag har gett de som rids havre + lusern efter ridning, men ingen har problem med hull eller muskler, och då är det åtminstonde en som faller ur väldigt lätt.

Isisar är ju ofta väldigt lättfödda o klarar sig på luft i många fall. Dock så är de väl dåligt med mineraler o sånt när värdena minskar? Så något mineralfoder kanske vore på sin plats. :)

Vi har också bete kvar. Hästarna ratar hö som vi lägger ut till dem. De pillar runt lite i det, äter lite, men går sedan vidare och äter gräs. De håller sig runda och fina på gräset. :)

Bor i södra Skåne och det är inte ovanligt att det sker tillväxt ända till december här nere. Så länge tillväxt sker finns det näring, gräset behöver en jordtemperatur på c:a 6 grader för att växa. Den senaste analys jag gjort var i början av november och då hade vi en kvot på 12,6 :crazy:

Har fortfarande c:a 4 ha bete som jag kan öppna upp, så jag hoppas temperaturen håller sig. Har just nu bara 9 st hästar på gården så det räcker länge :D
Beroende på vädret behöver jag mellan 15-50 st storbalar per säsong.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Fast hur undviker man det då? Oavsett hur mycket hö vi skulle slänga in i hagen så skulle de garanterat ÄVEN käka upp gräset, och när de går ute dygnet runt så går det ju inte att veta när de betar..
Jag hoppas lite att munkorgen iaf ska göra att han får i sig så lite frostgräs som möjligt på en gång..

Ta bort dem från hagen med frostgräs och har man ingen hage utan massor av gräs så går det ju schakta bort och grusa. Men det kostar ju en hel del :(

Jag är ju fångnojjig efter att min förra häst (RIP) hade fång, många hästar klarar ju av frostgräs, men personligen skulle jag numera aldrig våga ha hästarna på frostgräs. Helst inte lättfödda/eller hästar som ligger i farozonen för fång. Jag vet inte vad du har för hästar :)

Innan jag visste att frostgräs var farligt så gick mina djur ofta i gräshagar långt in på vinter. Det gick ju det med, men som sagt, då visste jag inte om riskerna.

Ta bort dem från hagen med frostgräs och har man ingen hage utan massor av gräs så går det ju schakta bort och grusa. Men det kostar ju en hel del :(

Jag är ju fångnojjig efter att min förra häst (RIP) hade fång, många hästar klarar ju av frostgräs, men personligen skulle jag numera aldrig våga ha hästarna på frostgräs. Helst inte lättfödda/eller hästar som ligger i farozonen för fång. Jag vet inte vad du har för hästar :)

Innan jag visste att frostgräs var farligt så gick mina djur ofta i gräshagar långt in på vinter. Det gick ju det med, men som sagt, då visste jag inte om riskerna.

Min förra häst fick också fång, antagligen pga frostgräs :( Nu blev han frisk från fången men jag var ju suuupernojjig med honom sen! Men han fick aldrig tillbaka det heller så det lönade sig!

Är nojjig över de två jag har nu också när det gäller övervikt och frostgräs just pga fångrisken. Mina får gå in på natten när det blir för frostiga nätter så är det i alla fall flera timmar där som dom inte kan äta av det och sen får dom hö när dom kommer ut på morgonen och då går det en stund till innan dom börjar äta av forstgräset och vissa dagar kanske den försvunnit när dom är färdiga med höt. Svårt om det är som ts hästar som ratar höt....

Intressant, tack för info! När du säger analys, skickar du då in sedvanlig analys på betet som man gör på ex hösilage? Har aldrig hört någon göra detta men man borde ju så slapp man vara nojig.
Antar att du har dina ute på lösdrift, hur ställer du dig inför frostgräs vs fång etc?

Ja vi har hästar på bete.
Här är arealerna stora.
Men vi stödfodrar med ett högprotein-foder då betet är proteinfattigt så här års.

Jag har bete kvar till mina, dom har också fri tillgång till halm i ligghallen som dom inte verkar äta av och stöttar upp med proteinfoder och mineraler.

Gräs finns och min får hösilage på kvällen när hon kommer in som hon äter. Däremot är jag lite orolig över just proteinet, det kan väl knappt finnas protein nu? Hösilaget har dåligt protein också, men eftersom hästen är tjock så vill jag inte ge mycket protein-kraftfoder. O ösa på soja känns sådär.

Min är också en sån som inte äter så mycket hösilage ute så länge det finns gräs.

Så jag vet inte hur jag ska göra riktigt, om jag ska fixa lite lucern kanske och byta ut lite hösilage.

Jag märker dock på mina som ärligt talat är rätt feta :crazy: att dom sakta går ner i vikt, och ger lucern och soya för att få bort bukighet och fett.

Ja, man kan ju bli hemmablind och se magen som tjock när hästen är bukig....Det är det jag är rädd för att det ska hända... Lucern och soja kanske vore något.

Ja, man kan ju bli hemmablind och se magen som tjock när hästen är bukig....Det är det jag är rädd för att det ska hända... Lucern och soja kanske vore något.

I mitt fall hann dom bli både tjocka och bukigheten blev jag först hemmablind på :o

+ Hippocampus

Men det är jämförelsevis lite protein och mycket energi i Lucern, ska man ge så att de får ordentligt med protein så slinker det med en hel del energi... Därför kör jag bara med potatisprotein. Men soja kanske är lika bra?
Dessutom innehåller (de flesta) lucern ganska mycket melass, vilket inte känns bra till tjockisar.

Våra hästar(islänningar, så lättfödda/i farozonen är de ju) går på lösdrift i en jättestor naturhage, det finns väl inga lösdrifter som enbart har grushagar? Skulle inte vilja ha hästen där isf.

Men man får väl behålla munkorgen på ett tag till då. Det är ju inte MASSOR med gräs, alltså högt gräs, men stora ytor och få hästar = ganska stor gräsmängd ändå.

+ Hippocampus

Men det är jämförelsevis lite protein och mycket energi i Lucern, ska man ge så att de får ordentligt med protein så slinker det med en hel del energi... Därför kör jag bara med potatisprotein. Men soja kanske är lika bra?
Dessutom innehåller (de flesta) lucern ganska mycket melass, vilket inte känns bra till tjockisar.

Spannex lucern kör jag med, den är melassfri :) och har 160smbp/ kg foder. Det plus soya så kommer jag upp ca 360 smbp vilket är precis vad min häst ska ha och ca 18 mj, därutöver har dom en del bete kvar samt fri tillgång på halm. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar