Någon mer än vi som fortfarande har bete?

Sv: Någon mer än vi som fortfarande har bete?

..., och ger lucern och soya för att få bort bukighet och fett.

Ja det känns ju litet motsägelsefullt det där.
Men sanningen är att man får slanka och fina hästar av att ösa på med proteinfoder.
Man matar helt enkelt bort magarna och fläsket.

Visst gör det, men i grund och botten så fungerar det ju + massa motion så klart ;)

Ja vi har hästar på bete.
Här är arealerna stora.
Men vi stödfodrar med ett högprotein-foder då betet är proteinfattigt så här års.

Här blir jag nyfiken, hur VET vi att betet är proteinfattigt? Med tanke på inlägg ovan där analys är gjord på bete (om jag förstod rätt) och kvoten var 12?
Alltså kan vi inte veta, vi antar, utifrån att det är oktober. Men vädret har varit och är helskumt, vi har 12-13 på dagarna och sällan under 10 på nätterna. Rent logiskt och från vad mina ögon ser så växer gräset fortfarande. Och eftersom det får både sol och vatten, så borde näringen fortgå?

Men sanningen är att man får slanka och fina hästar av att ösa på med proteinfoder.

Ännu mer nyfiken... Alla som hävdar att för mkt protein resulterar i fång, hur ställer de sig? Jag själv tror mer på att för mycket socker (energi) är farligare stöder proteinduskussionen men vad säger era erfarenheter?

Det finns ingen numera som tror att protein orsakar fång. Det trodde man på 80 talet.

Det finns ingen numera som tror att protein orsakar fång. Det trodde man på 80 talet.

Johooo:) Jag har träffat dem!!!:D
Men inte jag personligen men frågan kommer upp nu och då....TROTS undersökningar som visar på motsatsen...

Våra hästar(islänningar, så lättfödda/i farozonen är de ju) går på lösdrift i en jättestor naturhage, det finns väl inga lösdrifter som enbart har grushagar? Skulle inte vilja ha hästen där isf.

Men man får väl behålla munkorgen på ett tag till då. Det är ju inte MASSOR med gräs, alltså högt gräs, men stora ytor och få hästar = ganska stor gräsmängd ändå.

Jag hade hellre haft hästarna i en grushage under en period än att riskera fång :)

Men som sagt, jag är skadad som fd fånghästägare och jag vill ALDRIG ha en fånghäst igen.
Får någon av mina djur fång så blir det avlivning, jag orkar inte med en fånghäst med allt vad det innebär.

men vad säger era erfarenheter?

Min (fång)häst reagerade direkt på om det var hög sockerhalt i grovfodret (förb---de bonde som inte hade koll på sina balar, höll på att ta död på hästen).
Protein i alla dess förmer var det inga problem med :)

Jag känner samma, får ponnyn fång så får han somna.
För det första kommer han aldrig att acceptera en grushage, dvs, han stannar inte i den. Eller om den är omöjlig att bryta sig ur, stressar han ihjäl sig(och stress är inte heller bra för insulinbalansen, kan ge samma reaktion som ett lass socker).
Vidare skulle jag inte kunna med att se honom i en grushage på det viset så länge som det skulle behövas. Då får han hellre ha det bra och pallar inte hans kropp det så får han somna med flaggan i topp.

Beror det egentligen på att man får fram större muskelmassa, som kan "äta upp" mer energi vid rörelse, istället för att det ska lagras som fett?

Tänker på en intervju med Mikael Samuelsson (en gång Världens Starkaste man) när han var med på Let´s Dance. Han sa att han var tvungen att äta så sjukt mycket när han danstränade eftersom att alla hans muskler är så "törstiga"(exakt så sa han inte) och eftersom att musklerna är stora=tunga så är det extra arbetsamt att dansa. Jämfört med att typ dra lastbilar och lyfta stora stenar.
Så jag tänker att om man bara får på hästen en massa muskler, så borde förbränningen öka avsevärt "av sig själv".

Eller vad är det som händer?

Ååå jag är så dålig på att förklara :p men enkelt kan man säga att energi ger hästen hull och protein bygger muskler, det går åt energi att omvandla protein, och ligger ett överskott på protein så går det åt mer energi att omvandla samt att mer muskler bildas som kräver mer energi.....haha så snurrigt det blev, hoppas du förstår ;)

Intressant, tack för info! När du säger analys, skickar du då in sedvanlig analys på betet som man gör på ex hösilage? Har aldrig hört någon göra detta men man borde ju så slapp man vara nojig.
Antar att du har dina ute på lösdrift, hur ställer du dig inför frostgräs vs fång etc?

Inte sällan tar vi sista skörden i oktober men ett år blev det i början av november, jag tar alltid analys på hösilaget. Hade äldre lantbrukare i min närhet som sa att det inte fanns någon näring i så sent tagit hö. Sedan jag visat analysen säger de inte något längre ;)

Angående frostgräs så har hästarna överlevt det i flera miljoner år. Så länge jag har starka och friska hästar som rör sig mycket varje dag är jag inte orolig. Jag öppnar givetvis inte till nya obetade fält när det är frost. Jag ger heller ingen gödning på vallarna, mer än vad hästarna ger.

Vi har kvalite 9 jord här och lermorän med stenar. Det gör att marken håller värmen bra och att det aldrig torkar ut. Trots torråret i år så blir det inte gult men det stannar upp i tillväxten så man måste hugga vallen ändå.

Rolle
IpL

Ååå jag är så dålig på att förklara :p men enkelt kan man säga att energi ger hästen hull och protein bygger muskler, det går åt energi att omvandla protein, och ligger ett överskott på protein så går det åt mer energi att omvandla samt att mer muskler bildas som kräver mer energi.....haha så snurrigt det blev, hoppas du förstår ;)

Det var bra förklarat tycker jag, asbra :)
*öser mer protein på ponny*

BTW, finns det någon fin studie/källa på det? Tänkte att jag skulle vilja ha något att dela till de feta ponnykompisarnas ägare :)

Går de ute dygnet runt? Isåfall ska de ha tillgång till ligghall fr.om 1 nov, vilket brukar anses "den kalla tiden på året" enligt djurskyddslagstadgarna.

Fast det beror ju helt på vart i landet man bor, och hur hösten sett ut?
Och det finns väl ingen datumprecisering i reglerna längre, utan det är från det att betestillväxt inte längre sker dvs under 4 grader i genomsnittstemperatur?
Eller har du koll på vart dom gett en datumprecisering?

/Camilla

Nej det finns ingen datumangivelse, men nov brukar anges som generell måttstock. självklart är det som du säger, att det kan variera, det kan det ju även på samma plats och ställe beroende på hur mild hösten är. Jag ser att jag formulerat mig klumpigt och luddigt.

Jag ser på hästarna när det blir dåligt med protein.
Först så lägger de på sig fläsk och sedan så blir magarna litet uppblåsta.
Så jag försöker att förekomma det och ge proteintillskott innan det händer.
I år så hann jag inte riktigt med så hästarna hann tyvärr bli feta.

Det brukar inte vara så mycket bete kvar som i år när det händer.

Jag har fått lära mig att hästar äter så mycket foder som de behöver för att fylla sitt proteinbehov.
Så att om betet är proteinfattigt äter de mera och blir feta av det.
Teorin stöds av att om jag fodrar med ett högprotein ensilage så äter hästarna mindre än om ensilaget är lågt på protein.
Och att åtgången av ett lågproteinensilage minskar drastiskt om jag tillskottsfodrar med ett proteinfoder.

Mina hästar har alltid fri tillgång på vintern.

Fast det där stämmer ju inte alls....det har forskats om just det här, hästens mättnadskänsla mäts i hur många gånger den sväljer, så om en häst tar stora tuggor och en små tuggor och sväljer lika många gånger så är dom lika mätta. Hästarna känner inte av proteinmängden i det dom äter utan det handlar om antalet gånger dom sväljer. Tex tar min ena häst gigantiska tuggor och har superlätt för att lägga på sig (sväljer inte lika ofta), den andra tar lite här och lite där och sväljer alltså fler gånger och är på så sätt inte alls lika hungrig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar