Någon med erfarenhet av erlichia?

Sv: Någon med erfarenhet av erlichia?

Våran ena pålle fick det som 2 åring tror jag det var. Hon fick det på betet och fick höga febertoppar, senare på djursjukhuset (där hon stod ett tag) blev hon även vinglig. Hon blev behandlad och frisk, dock tog det ganska lång tid innan vingligheten försvann helt och hållet (den minskade sakta men säkert).
Nu är hästen 4 år och fullt frisk och inga men utav sjukdommen.

Min fick det i augusti -06. Han fick inom en vecka behandling i akuta skedet, 5dgr med Tetracyklin och jag kan inte se ett spår av men idag. Det tog inte många veckor innan hans symtom var borta, en del försvann redan första dygnet.

Tror det har lite att göra med när medicineringen sätts in. Håller tummarna att han inte åker på det igen och är noga att switcha honom då det har hjälp massor att hålla de små djävlarna borta. Han har haft några få på sig när switchen regnat bort men har klarat sig än så länge.

Många pratar om att hästen åkt på att få det igen. Menar ni då att den gamla infektionen blommat ut på nytt eller att hästen fått en ny infekterad fästing?

Hemma hos mig är det mycket sällsynt med erlichia hos fästingar. Hästen är utlånad till Sthlmstrakten och där är det bra mycket vanligare.

Hälsning Maja

Min hopphäst fick de sommaren -05 då hon var tre och gick på bete, var dräcktig men en ganska dyr hingst:(..
Och de som hände henne var att hon resurberade(kastade):cry:
men fick behandling, men vi märkte inte att hon resurberat förrän efter behhandlingen i oktober(när i kollade henne) så de var försent att seminera om..
Så hon vilade pga av tidsbrist och hon växte jätte mycket till efter jul och när vi satte igång henne har hon inte haft några problem med de mer!! Har idag gått både fälttävlan hoppning och dressyr

Min nuvarande häst fick diagnosen erlichia för ungefär 2,5 år sedan. Det yttrade sig som hälta och ryggont. Hon blev behandlad och sammanlagt med allt tog det ungefär ett halvår. Hon var igång efter 2 månader ungefär, men fick sen ont i ryggen igen. Bytte veterinär och hon blev behandlad igen, sen vilade hon kanske en månad till. Efter det har det inte vart några problem alls med henne, hon går för fullt och har gjort det i 1,5 år. Hon var 7 år när hon blev sjuk, kanske har återhämtningen med ålder att göra? Min gamla ponny hade oxå sjukdomen, halt på alla benen, hon håller bara för promenadridning idag, men hon var 17 eller 18 år då..

En häst i mitt stall fick igår 40° feber och var svullen i benen. Hon fick penisilin och en stelkrampsspruta. Kan det vara fästingrelaterat?

Nja, jag vet inte riktigt. Stelkramp är ju inte det första man ger till en häst med ehrlichia-symptom.

Nja, jag vet inte riktigt. Stelkramp är ju inte det första man ger till en häst med ehrlichia-symptom.

Nä, det tänkte jag också. Samidigt så kändes sprutan lite "just in case" liksom. Kan man få stelkramp utan att ha ett sår?

Min 19-åriga valack fick akut ehrlichia infektion i början av sommaren. Behandlades direkt med tetracyklin och fenylbutazon efter det. Veterinären rekommenderade mig att sätta igång honom så fort vingligheten försvann.Eftersom hans ben svullnade upp så fort han stod inne, fick han gå ute hela tiden. Eftersom det alltid föreligger risk för fång i samband med eller efter en ehrlichia infektion fick han gå på magert bete. Han är jättefräsch nu, dock inte i den tävlingskondition han var innan. Han har tappat både muskelmassa och fett. Är lite stel i bakdelen, vilket märks mest på dressyrbanan, då han känns lite släpig i steget. Pga all förlorad muskelmassa orkar han heller inte bära upp sig några längre stunder. Ute i skogen är han lika pigg och het som förut. Där märks det inte att han varit sjuk. det verkar som om de hästar som blir behandlade i det akuta skedet har större chans att komma tillbaks snabbare efter en infektion, men det är säkert beroende på konditionen innan utbrottet mm. Jag gissar på om jag kan komma ut med min häst på tävlingsbanan igen, så blir det nog inte förrän till våren tidigast. Det får ta den tid det tar. Hoppas det går bra med din häst också. Är den inte halt skall du nog inte låta den stå allt för länge. Hoppa upp och rid och känn dig för hur hästen känns. Att röra på sig är aldrig fel.:)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka