Någon med erfarenhet av dessa sadlar?

Sv: Någon med erfarenhet av dessa sadlar?

ser inte ut att vara nåt att hänga i julgranen.

annars kan jag ju tipsa dig om sadlar som inte är alltför dyra OCH som är kvalitétssadlar:

denna kostar bara 5400 som UTGÅNGSPRIS (kanske prutmån? den har ju vart till salu ett tag vad jag sett)
http://www.blocket.se/vi/10652387.htm?ca=20_s

det är alltså ca 2000 mer än vad du ska ge för den där billighetssadeln som ser ut att vara rent kass, det tycker jag absolut är värt det. Om du bara ska prova på så varför inte låna en sadel av någon och testa först?

Om du inte kan det så spara ihop 2000 till och sen får du INGA problem att sälja sadeln igen eftersom det är en kvalitétssadel. Du förlorar inte så mycket pengar på det. Att det ens går att sälja dåliga sadlar både nya och begagnade är ett under i mina ögon, men det finns ju dem som inte vet bättre.
Så om du kirrar en Dakota t.ex. kan du sälja den med gott samvete och slippa att själv veta om vilken skräp en sämre sadel faktiskt är när du väl ska sälja en sådan.

Du kan ju rida på westernvis även i en engelsk sadel (växlar själv ibland till en sådan), det är inte sadeln som avgör hur du rider/tränar.

här är en till lite över 6000
http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?annonceid=4942025

hoppas inte du tycker detta var ett otrevligt inlägg, jag ville bara ge dig lite tips :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej nej inte alls otrevligt, tack så mycket för tipsen! :)

Jag går på westernlektioner just nu så jag har provat redan s a s, men jag villl ha en westernsadel till min egen häst oxå...jag har tjuvtittat på så många trådar härinne så att jag har förstått att det ska inte vara billiga grejer inte.......blev lite hoppfull om dom här för att dom var ursprungligen i 4000-5000 kronors-klassen fast nedsatta :crazy:

Ska kika på annonserna tack! :bow:

blev lite hoppfull om dom här för att dom var ursprungligen i 4000-5000 kronors-klassen fast nedsatta :crazy: :

5000 kr räknas som en lågbudget/skitsadel. En engelsk sadel för 5000 kanske är hyffsad, men inte en westernsadel. En vettig sadel kostar ungefär från 12 000 och uppåt. Men om du har 5000 att röra dig borde det inte vara alltför omöjligt att hitta en hyffsad begangnad sadel, eller en bra syntetsadel som t ex Abetta :idea: .

Hej hej!
Jag förstår hur du har tänkt. Faktum kan ofta vara att de billiga sadlarna som var nedsatta kanske inte kostat mer än kanske tusenlappen om ens det att tillverka. (snacka om snuvad på pengar eller :eek: )Sen är det försäljningsknep att sätta ner dem osv så de ska verka attraktiva.

De länkarna jag gav var enbart till Dakotasadlar, det finns verkligen många begagnade sådana just nu, men de är kvalitétssadlar. Att köpa en sadel för 5000 nypris är ingen hit alls, däremot kan du få en schysst Dakota för dom pengarna begagnat. Nypris på kvalitétssadlar är som Druvan säger mycket högre. De kan ligga allt från 10.000 (kostnaden för en ny kvalitétssadel från usa) upp till tiotusentals kronor.

Men leta du på, jag tycker du har en open minded inställning, varför inte leta upp en sadel du tycker skulle kunna passa både dig, din häst och din plånbok o lägg ut den här på buke, så får du genast svar på om det är rena skräpet eller om det är en bra sadel som håller i många år och dessutom är lätt att sälja framöver.

Sen ska ju sadel:devil: passa också, det är ju den svåraste biten, men det är en bra start att försöka sätta sig in i sadeldjungeln till en början innan man ska prova ut någon :idea: :)

här är lite tips på bra märken:

Dakota
Crates
Premier
Saddlesmith
Action
(tror det är de som tillverkar Abetta syntetsadlar och saddlesmith om jag inte har fel???, du kanske kan söka på Action tänkte jag)
Continental, de är en stor tillverkare som bl.a. gör Pullman, Montana, equiflexsadlar mm mm sök på Continental t.ex.

gå in på
http://www.bonanzawestern.com/indexbutik.htm
där finns mycket.
här är några länkar från deras sida där du ser sadlar som ligegr mellan 9000-13000 o jag tror det är NYPRIS! men är inte helt säker. Kolla in deras sadelmärken och sök sedan efter de namnen på annonsdirekt.se och blocket.se och kanske hastnet.se

http://www.bonanzawestern.com/continentalsaddlery.htm

http://www.bonanzawestern.com/Montana.htm

jag har säkert glömt massor med märken, någon fyll på???
Kan man inte ha ett inlägg nålat med alla bra märken? men det klart, smaken är som baken och man kanske inte får göra så?

...och som vet om dom (eller en av dom) är bra?

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/3277

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/1245

Snälla säg inte "nä du måste köpa en sadel för 10 000" :cool: för det har jag inte råd med, jag letar en billigare variant som ändå kan vara bra för en som vill prova på.

OBS! KÖP DEN INTE!
FICK HEM EN SÅN INTE BRA MADE IN INDIA! KOSTAR 900kr i INKÖP.

Jag undrar över sadeln Colorado saddlery. Semiquarter,plesure/trail.Ny sep 06 riden i 30ggr. och hon vill ha 5000kr för den vad är det för sadel? Är det lågbudget eller. ska vara till min dotters c-ponny med manke och normal ingen tjockis.
Vad säger ni. Skriv gärna seriöst inte bara att de är en skitsadel utan varför? Tack. Väntar!!!
Är textan flex sadeln bra då?:D

Jag undrar över sadeln Colorado saddlery. Semiquarter,plesure/trail.Ny sep 06 riden i 30ggr. och hon vill ha 5000kr för den vad är det för sadel? Är det lågbudget eller. ska vara till min dotters c-ponny med manke och normal ingen tjockis.
Vad säger ni. Skriv gärna seriöst inte bara att de är en skitsadel utan varför? Tack. Väntar!!!
Är textan flex sadeln bra då?:D

Undrar också om TexTan är bra, har sett några på annons och dom är så snygga :)

ville bara säga att jag läste i en artikel skriven av en ryska som sa att sadlar från ryssland är inget man ska lägga på sin häst ens om man är hotad till livet. Apropå "made in india" så nu vet ni det!

Måste också få ge mig in i sadelfrågorna med ett litet inlägg.
Satsa på en BRA sadel om du måste ha en. Jag gjorde själv misstaget att "först köpa en billig för att testa"
Det kan vara rent livsfarligt! Dels är de så lätta och ligger inte ordentligt på hästen vilket i värsta fall kan göra så att sadeln snurrar om det skulle hända någonting. Detta trots att man spänt gjorden så hårt man kan. Det höll min på att göra flera gånger på min bockande ponny!
Dessutom har jag hört många som haft sadlar där både det ena och de andra helt enkelt har lossnat från sadeln. Saker som man helt klart skulle sakna!
Oftast är det väääligt dålig passform både till häst och ryttare vilket inte gör det roligt att rida i sadeln ens. Känslan saknas!

För min del slutade jag använda min dåliga sadel och red i den engelska tills jag hittat en BRA sadel som både jag och hästen trivdes med. Vilken känsla det var attt sitta i min RIKTIGA westernsadel för först gången!
Och det där med att testa... nja... jag vet inte. Jag gick ju inte och köpte en bomlös sadel bara för att jag ville testa distans, en hopp för att testa hoppa etc. Då är det inte värt pengarna. "Testa" kan man göra i den sadeln man har.
I en "riktig" sadel, som man trivs med, kan man göra allt!

men är de ingen som kan svara är det lågbudget sadlar dom 2 jag frågar om? Längre upp. :(

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar