Någon klok bukefalist som har någon aning om vad det kan vara?

EgoGirl

Trådstartare
Igår var hästen svullen från kotan och en bit upp på båda bakbenen när han skulle gå ut i hagen. Varken värme eller hälta. Fanns ingen som helst smärta i benen eftersom han klarade av att bli skodd på förmiddagen. Hästen är väldigt känslig för smärta och visar all smärta 10 ggr värre än vad det egentligen är.

På em börjar ett framben svälla strax över kotan och nedåt. Värme men ingen hälta.
Svullnaden i frambenet kan bero på hovslagarens besök. Hästen har gått med sjukbeslag i x antal månader och fick på sig vanliga dojor igår. Samt att det nyligen funnits en dragning i en sena i det benet.

Jag är kluven vad det kan vara. Det finns även en till häst i stallet med lika symptom och de som hästarna har gemensamt är att de fick halmpellets i boxarna för 1 vecka sedan samt att de ätit av samma morötter.

Jag funderar på om det kan vara någon allergi. Tog bort morötterna igår för att börja någonstans.

Hade BoT på frambenen inatt och det fanns inget spår av någon svullnad imorse. Bakbenen såg bättre ut men var inte helt bra.

Vad skulle det kunna vara? Allergi eller bara en tillfällighet?

Sv: Någon klok bukefalist som har någon aning om vad det kan vara?

Jag GISSAR (obs är inte veterinärt insatt utan gissar som sagt var bara) på att det är någon form av reaktion på något hästen ätit. Endera frysta morötter eller kanske att hästarna satt i sig av halmpelletsen och reagerar på "foderbytet". Just eftersom det är två hästar i samma stall som visar symptomen.

Men jag skulle faktiskt ha ringt en veterinär och frågat om råd om vad det kan vara. Låter lite småläskigt även om det säkert går över...eventuella förgiftningssymptom vill man ju inte ha tagit lätt på.

Lite vilt chansat kanske....men det KAN vara fodret! Vet att hästar i vinter reagerat lika som dina. Dom hittade lite mögel i hösilaget när dom kollade den balen jättenoga! Själv har jag en som alltid svullnar i ETT ben, varje natt...efter 10 min. i hagen är det borta. :confused: Har gett upp där lite!

Lite vilt chansat kanske....men det KAN vara fodret! Eller halmpelletsen. Vet att hästar i vinter reagerat lika som dina. Dom hittade lite mögel i hösilaget när dom kollade den balen jättenoga! Själv har jag en som alltid svullnar i ETT ben, varje natt...efter 10 min. i hagen är det borta. :confused: Har gett upp där lite!

Pratade med vet igår och förklarade läget. Inget dom ville kolla på i dags läget.
Ordinerade motion så länge han inte haltar och vara extra uppmärksam.

Fodret har jag uteslutit eftersom det inte är något nytt som introducerats. Sen att han tyckte halmpellets var skit gott är en annan sak :d
Alla pelletsar var sönder mosade i fredags så förhoppningsvis har han inte ätit något sen dess.

Men han har säkert fått i sig något som inte varit allt för bra. Förutom svullna ben finns det inget att anmärka på. Håller alla tummar att han inte är allergisk mot halmpellets eftersom det är de bästa jag någonsin haft i boxen!

Igår var alla ben rena och fina så nu håller jag tummarna att det inte blommar upp igen :D

Men tack för alla råd =)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 450
Senast: Boj
·
Hästvård För fyra-fem veckor sedan upptäckte jag att min häst var svullen på vänsterbak strax över kotan där gallor brukar bildas. Jag kikade på...
Svar
5
· Visningar
1 689
Senast: sissu
·
Hästvård Tips: Sälj inte transporten, hästarna kommer omedelbums hitta på nåt jävelskap. (För er bukefalister: Jag sålde min transport i söndags...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 421
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka