Någon hjälpsam bilkunnig här?

Ackela

Trådstartare
Jag har problem med min bil... (jag är alltså inte glad)

Den är nyss köpt vilket gör att jag ännu mindre vet vad det kan vara. När man kör den så kan den helt plötsligt lägga av, alltså inte hosta eller något utan bara som att man vrider om tändningen och så lyser batterilampan. MEN, bilen startar lätt igen och den har inte varit trögstartad när den stått över natten eller så ännu. Borde det inte börja med att den är svårstartad om batteriet vill ge upp? Har haft en bil tidigare som batteriet laddade ur på och den började med att inte hoppa igång alls eller vara väldigt svår att få igång. Låset i den bilen gnällde typ när man låste upp och låste (centrallås) och det har det gjort i den nya bilen sedan jag köpte den så jag har väl egentligen mer eller mindre väntat på att batteriet ska ladda ur. Dock blir jag lite ställd när den dör medan man kör... Det är oftast när man kommer ner i hastighet lite. Det började med att hända i korsningar när man blev stillastående några sekunder men idag hände det även när jag saktade ner för att åka över ett fartgupp...

Jag ska självklart prova ladda batteriet alternativt byta till det i gamla bilen om det passar för det är inköpt för bara ett år sedan. Men om någon har några tankar, erfarenheter ellerteorier blir jag glad :)
 
Sv: Någon hjälpsam bilkunnig här?

Jag funderar på om det kan var något med bränslepump eller något relä som spökar. Men det kan vara något annat också.
Mvh
Pudlan
 
Sv: Någon hjälpsam bilkunnig här?

Min första tanke är stöldsspärren om det finns en sådan..
Jag vet inte om det kan ge sådana symptom på en Polo men vi har haft att vår Audi stängt av sig ibland och då var det stöldspärren i ena nyckeln som dummade sig.
 
Sv: Någon hjälpsam bilkunnig här?

Det du beskriver låter lite som min förra bil (saab) den kunde också dö bara sådär när jag körde och det tog mig en bra stund att klura ut att det hände när jag tryckte ner kopplingen litet för länge. Den orkade alltså inte hålla igång tomgången oavsett hastighet. Väldigt tungrattat när man växlade i en rondell och servostyrningen försvann :p

Det åtgärdades enkelt genom att bara blåsa rent en grej i motorn som satts igen lite utav avgaser eller så. Tyvärr inte den minsta aning om vad det var för mojäng men det var ett T-rör (säger man så? den hade iallafall formen av ett T) i motorn som kopplade samman 3 slangar, undrar om det inte var någon slags ventilgrejj inuti den.
 
Sv: Någon hjälpsam bilkunnig här?

Många bud har jag fått nu och alla känns som att dom är lika troliga så nu har lilla bilen fått många diagnoser ;)

Jag vet inte om bilen har en stöldspärr men jag tror det. Det är den som ska släppa när man vrider om nyckeln i låset va? Isf står det iallafall i instruktionsboken att den har en sån så det kan ju faktiskt vara det då...

Jag är egentligen mest inne på att det har något med tåmgången att göra, dels så var det en som utifrån min beskrivning sa att det kunde handla om det eller något spjällhus (som jag för övrigt inte har en aning om vad det är bra för). När jag köpte bilen så gick den ojämnt på tomgången men detta fixades genom att rengöra spjällen så jag trodde att det problemet var borta för ett tag... Men kankse inte... Ska be någon kunnig kolla på den för batteriet har jag uteslutit att det är. Tydligen så drar bilen som mest ström när den startas (eller något sånt) och det gör den ju felfritt så det borde inte vara det...

Tack för alla svar!! :D
 
Sv: Någon hjälpsam bilkunnig här?

Min gissning är bränslerelät, hade samma problem på en Volvo 940. Efter att ha gjort så några gånger stannade den helt när jag var ute och körde.
 
Sv: Någon hjälpsam bilkunnig här?

Batteriet är som du säger inte felet då du kan starta bilen utan problem.

Vad som kan ge dessa symtom:

Fel på:
luftmängsmätare
Bränslepump, relä
Tempsensor
Tomgångsfunktionen( dvs den går fett när den är varm)
Tändningslåset
Någon vakum slang


Men spontant så låter det som glapp någonstans
 
Sv: Någon hjälpsam bilkunnig här?

Min Golf 2a betede sig så och det var en elektronisk manick som har med tändningen att göra. Den satt i metallgrejen (vet inte vad den heter) som fördelarlocket sitter på. Innuti finns brytare samt denna manick ,som tröttas ut efter hand o det resulterar i att bilen stannar plötsligt, men kan startas igen direkt till en början. Men ju längre tiden går o den blir sämre i sin funktion så blir bilen mer o mer trögstartad, för att till slut inte gå att starta alls.
Jag fick byta hela metallgrejen o sen gick den som en klocka. (tändningen var tvungen att ställas efter bytet)
 
Sv: Någon hjälpsam bilkunnig här?

Smizzspeedy: det kan absolut ha med det att göra, häromdagen började dörrarna krångla också. Alla lås går upp men framdörrarna går inte att öppna. Handtagen hakar liksom inte i, varken inifrån eller utifrån på någon av framdörrarna. Kan tänka mig att det kan hänga ihop på något krångligt sätt.

Den har även börjat yla som en ledsen hundvalp när man kör ica 70 km/h :cool: låter verkligen som att det är en liten valp under motohuven som ylar!

Men men, jag har lämnat iväg den idag och hoppas att felen hittas, sedan ska jag felsöka den också för att vara helt säker på att den går som den ska.

Tack för alla era svar! :bow:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 772
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 906
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 478
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 397
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp