någon här som INTE klipper sin häst?

C

CarolineNSV

Sitter lite och funderar på vad som är det bästa att göra inför all vinterpäls som kommer. Klippa eller inte klippa. Det är en nordsvensk. Förra året klipptes han av en "erfaren klippare", och det gillades inte. (Kittlig + att det är obehagligt när håret faller av) Då just bara hals, boge, en bit under mage.

Men egentligen tycker jag kanske det är onödigt att klippa honom i år eftersom vi inte är ute o tränar/tävlar. Och visst blir det ju lite svettigt när vi kommer vara ute o rida, det blir det ju oavsett om man rider "hårt" eller inte - varmt med all päls.
Vad är bäst för honom tro.
Om jag rider och han blir svett så känns det ju inte fit for fight att släppa ut honom i hagen när det är lite kyligt. Då får han ju ha ett ulltäcke en stund? (är det det bästa?) för att hjälpa honom att torka upp.

Nu bor jag ju hyffsat långt söderut så det kanske inte blir nån riktig långvarig kyla.

Är det ihållande regn kommer ett ofodrat regntäcke på för att inte bli kall när pälsen till slut blir genomblöt annars.

Ja, ni förstår vart jag vill komma.
Helst skulle jag vilja se honom oklippt och för det mesta se honom otäckad. Men vill ju inte få honom förkyld. Har kallstall. Så det är ungefär lika kallt inne som ute.

Så, hur gör ni? finns det någon som Inte klipper sin häst här? ;)
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

jag tycker att en häst som arbetas svettig och har så mkt päls att det tar lång tid innan den torkar ska klippas.

jag brukar inte klippa min ena häst trots att han tränas hela vintern, men han är täckad och får inte särskilt mkt päls. så han blir endast lite svettig på halsen och torkar på 10 minuter. dessutom är han livrädd för klippmaskinen..

men i ditt fall skulle jag klippa.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

jag tycker att en häst som arbetas svettig och har så mkt päls att det tar lång tid innan den torkar ska klippas.

jag brukar inte klippa min ena häst trots att han tränas hela vintern, men han är täckad och får inte särskilt mkt päls. så han blir endast lite svettig på halsen och torkar på 10 minuter. dessutom är han livrädd för klippmaskinen..

men i ditt fall skulle jag klippa.

Jopp, då får det väll bli ett klipp framöver ;)
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Har haft hästar som jag täckat tidigt och därmed sluppit vinterpäls och därmed också klippning.

Våra två 18-åringar sätter däremot - med ålderns rätt! - rejält med päls. Fullblodet klipps till del (hunter-klippning), halvblodet helklipps.

Vintertid rider vi ofta på förmiddagen, att släppa ut en svettig blöt häst i kyla och/eller blåst och nederbörd känns inte aktuellt, därför har vi valt att klippa och korta ner torktiden.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Inte ska du väl klippa en nordsvensk:eek: Det vore ju väldigt synd tycker jag, känns lite onödigt eftersom det är en tålig ras. Jag klipper inte mina ponnyer eftersom de bara används på hobbynivå, har kallstall som det så populärt kallas nuförtiden= ett helt vanligt stall UTAN indragen värme ( vilket jag tycker är helgalet att ha, hästarnas egen kroppsvärme, grovfoderfiva + bädd ger fullt tillräcklig värme ).

Mitt förra halvblod spårklipptes eftersom han tränades och hade 40 min resväg i kall transport direkt efter passen, där tyckte jag att det var motiverat. Brukar täcka de värsta fryskycklingarna med 200g regntäcke, ofodrat blir det för lite luftkanal emellan tycker jag. Täckar gör jag när höstregnen blir mera ihållande och utetempen drar sig under 5 plus. De som är helt oklippta går utan täcke, de har regn o vindsskydd i hagen.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag klipper inte även om han blir svettig. Det finns jättebra täcken att lägga på lösdriftshästar.
Mest sitter det blöta längst ut på pälsen och det är torrt under, så en liten "rull och skak" så är det nästan torrt.
Har en isis med normalmycket päls.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag rider också som oftast förmiddagen. Därför känns det aktuellt att klippa. Det blir väldigt mycket tid som får läggas ner innan man kan få hästen torr och ut i hagen annars.

Eftersom han var såpass svårklippt förra året. D.v.s han slog med frambenen i protest. och "fjantade sig". Men tjejjen som jag anlitat var mycket duktig och tålmodig så det gick ju tillslut.
Men varken jag vill utsätta mig eller utsätta någon annan för att min häst ska råka skada någon. Han är gudomlig i all hantering annars.

Jag har provat att bara ha på en klippmaskin omkring honom och det är ok, sålänge den inte kommer när kroppen.

Förra året var det ju första gången han klipptes och då kanske det kom lite som en chock för nästan ena sidan blev klar. Sen var det lite cirkus. Kan tänka mig att han vet vad som gäller nu och kommer vara i protest direkt. om jag känner honom rätt.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Japp skulle gärna vilja ha honom oklippt som jag skrev. Men vill ju göra det som är bäst för häst.
Här verkar alla ha delade åsikter :)
Har också "kallstall".
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Har du nått tips på bra täcken som skulle passa? :)
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Äsch, be att få utskrivet Vetranquil. Med tillvänjning och lugnande kan det faktiskt vara det vettigaste alternativet.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

jag klipper ingen av mina hästar och jag rider ändå. man kan faktiskt lägga på ett svetttäcke efter ridturen om man är rädd för att hästen ska bli förkyld. hästens behov måste gå före människans och jag tycker verkligen att det är synd om en stackars nordsvensk att bli klippt när den är gjord för att stå ute i ur och skur.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jo det är värt att kolla upp. Tack :)
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

jag klipper ingen av mina hästar och jag rider ändå. man kan faktiskt lägga på ett svetttäcke efter ridturen om man är rädd för att hästen ska bli förkyld. hästens behov måste gå före människans och jag tycker verkligen att det är synd om en stackars nordsvensk att bli klippt när den är gjord för att stå ute i ur och skur.

Är det verkligen att sätta hästens behov efter sina egna om man väljer att låta den häst som arbetar så den svettas slippa stå med fuktig päls i flera timmar för att torka? Jag tycker precis tvärt om...

Vi har ju trots allt våra hästar för att använda dem till det ena eller det andra (oavsett om det är en tävlingshäst eller en promenadhäst), och jag tycker att det är vår plikt att sköta dem så att de både får sina naturliga behov tillgodosedda (utevistelse med kompisar, tillräckligt med grovfoder etc) OCH att de är rustade för att klara av det arbete vis begära av dem ( t ex genom att klippa en häst som blir väldigt svettig vid arbete, att vid behov sko hästen så att dess hovar tål det underlag den arbeter på etc).

Om man vill klippa men ändå inte behöva täcka in absurdum kan man klippa exempelvis en spårklippning. En spårklippt häst klarar sig oftast bra utan täcke, men ´man har ändå klippt bort pälsen på de ställen där den svettas som mest.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Lite OT kanske.
Men jag tar nog mer hästar som individer då. Inte endast efter vad rasen anses.
Visst kan väll en nordsvensk bli frusen? likaväl som en annan häst?
Varför skulle det vara mer "synd" om just en nordsvensk? Då kan vi ju börja diskutera shettisar, islandshästar och andra raser som anses tåligare. Men ju tjockare päls desto lättare att svettas.. och bli genomblöt underifrån.

Men utifrån mitt inlägg så skulle jag helst av allt se han Oklippt och Otäckad.
Om vi säger att jag har tillfällen att rida förmiddagar och plus hinna med en annan häst mockning och andra sysslor. Så vet jag att det kan ta väldans lång tid att få hästen torr, för att det ska kännas bra att släppa ut den. Och i detta fall är det lika kallt i stallet som ute.

Förra året led han inte att bli lite klippt. Frågan är snarare om han skulle må sämre av att Inte bli klippt.

Skulle känna mig nöjd om jag slapp klippa honom. Men det verkar som om jag får dåligt samvete hur jag än gör.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Det "roliga" är ju att oftast så svettas dessa hästar inte alls sådär mycket som man vill påskina utan man klipper för att; det ser fräckt/proffsigt ut, man slipper rykta så mycket eftersom hästen ju naturligtvis måste gå täckad jämt då man har berövat den det mesta av pälsen.

Vilken hobbyryttare rider så att svetten dryper och att hästen inte torkar på flera timmar??? Klart överdrivet om du frågar mig.
Det håller på att glömmas bort att uppvärmning/avskrittning, rykt och grovfoder som värmekälla är viktiga saker.

Visst kan man ha legitima skäl att behöva t ex spårklippa en hobbyhäst eller t o m helklippa en tävlingshäst som går på hög nivå, reser mycket, tävlar på varma inomhusarenor etc men man önskar att "vanligt" folk skulle tänka igenom lite mer vad de utsätter "Brunte" för.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag klipper inte min häst. Det är en ponny med ganska tunn päls i och för sig. Min förra häst , ett halvblod, hade nog tjockare päls än vad hon har.
Nu minskar jag på tempo och ambitioner under vintern. Jag rider varje dag men bara ut i skogen så hon blir inte precis svettig. Jag skrittar tillbaka ganska lång väg hon hinner torka.
Jag har inte några råd att ge dig men har svarat på din fråga,
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Är med i dina åsikter. har svårt att få fram det jag egentligen vill utan att kränga in det i röriga meningar ;)

Spårklippning är ett jätte bra alternativ tycker jag. Och man skall ju inte klippa mer än vad man är i behov av.

Men ska jag då leva med att känna skam över att jag klippt en nordsvensk. .. :'(
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Fast det är ju en nordis det handlar om i den här tråden, och de allra flesta nordisar jag känner får faktiskt så tjock päls att de blir rejält svettiga även av vanlig motionsridning.

Att klippa för att det ser coolt ut verkar väl onödigt. Själv brukar jag inte klippa min hbl val (gjorde det dock förra vinten då han satte merpäls då än han gjort tidigare) då han normalt sett inte sätter så mycket päls. Han rids på hobbynivå, dvs ut några ggr i veckan, hoppar ibland för skojs skull och tränar/tävlar LA- Msv B dressyr.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Men ska jag då leva med att känna skam över att jag klippt en nordsvensk. .. :'(

Nej då, du ska känna dig nöjd över att du sätter din hästs välbefinnande i första rummet och tänker ett steg längre än dem som av tradition har bestämt sig för att nordisar måste ha lång päls :)!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 863
Senast: Pilot
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 744
Senast: RonjaH
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 916
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
993
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp