Någon här på buke som är smådjursveterinär?

Sulax

Trådstartare
Jag har ju Sigge, bondkatt, 20 år gammal som fått flytta runt alldeles för mycket i sitt liv och därför får leva sin sista tid här hos mig där han får kärlek och omtanke och där han trivs bra. Jag är medveten om att han kanske inte lever så länge till.
Igår blev han ganska plötsligt väldigt loj. Han följde mig, sakta, vart jag än gick i huset och jamade ynkligt, han ville ha mat 4-5 gånger under kvällen så jag gav honom lite lite åt gången eftersom han redan fått sin kvällsmat, sen sov han. Han låg nära mig eller i famnen på mig och verkade sjukligt trött hela kvällen. Han reagerade inte på sånt han brukar reagera på som ljud och när någon kommer och så. När jag gick och la mig kom han upp i sängen och la sig tätt intill och höll en tass på mig hela natten. (SÅ har han aldrig gjort förut) då andades han väldigt långsamt, ca 5-6 sek mellan andetagen.
I morse tempade jag honom, 36.3 efter vila. Han har ätit, druckit och kissat normalt idag. Lite seg, långsam och trött. Han var ut en sväng under eftermiddagen och sprang omkring i trädgården och jagade flugor. Tempade honom igen när han kom in, då hade han 37.4 i temp. Katter ska ju ligga på mellan 38.5-39,5 har jag för mig. Kan de ha så här låg temp utan att det är någon fara? Kan det vara så att han bara är gammal och gillar att sova mycket? Eller är han sjuk? När vi var in till vet för en månad sen pga sår efter bråk med räv så hade han något förhöjda njurvärden, men inte alarmerande. Blir ju lite orolig trots allt...
 
Sv: Någon här på buke som är smådjursveterinär?

Oavsett om någon av de veterinärer som finns på forumet svarar eller ej så tycker jag du ska kontakta veterinär med tanke på kattens ålder och tillstånd.
 
Sv: Någon här på buke som är smådjursveterinär?

Oavsett om någon av de veterinärer som finns på forumet svarar eller ej så tycker jag du ska kontakta veterinär med tanke på kattens ålder och tillstånd.

Absolut har jag tänkt göra det. Men jag ville väl mest veta om det är akut eller om jag ska avvakta till måndag. Känns ju lite..sådär...att komma till veterinär med en katt som bara är trött för att matte är nojjig :P
 
Sv: Någon här på buke som är smådjursveterinär?

Det kan ju helt enkelt vara en del av det naturliga åldrandet. Att det börjar närma sig. Tyvärr får ju vi djurägare sällan se våra djur dö stillsamt av åldrande så det kan vara svårt att veta hur det ser ut. Ring du och prata med veterinären. Har katten ont är det ju viktigt att ta tag i det, är det bara så att åldern börjar ta ut sin rätt kan det vara skönt att veta det.

Spontant tycker jag att händelseförloppet låter väldigt likt det som händer gamla människor börjar gå mot slutet.
 
Sv: Någon här på buke som är smådjursveterinär?

Det låter som att det nog är dags för slutet. Jag hade nog inte väntat, iom kattens ålder, om det nu skulle vara något behandlingsbart så måste det nog hävas snart, om det nu inte är livet som håller på att rinna ur honom.
 
Sv: Någon här på buke som är smådjursveterinär?

Tack för svar. Jag ringde jourveterinären för råd. Hon höll med om att tempen är väldigt låg, men eftersom han piggnade på sig lite igår (och är mycket piggare idag) så tyckte hon att jag kunde avvakta några dagar. Men jag skulle notera noga hur han mår och hur han beter sig. Ska ringa den veterinären som undersökte honom efter hans bråk med räven och rådfråga på måndag. Då hon tog blodprover på honom och undersökte honom så kanske hon kan ge mig ett svar på hur vi ska gå till väga. Jag gissa att det blir en tripp dit igen. :/
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 590
Senast: manda
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 175
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 642
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp