Någon fara att avmaska mitt i känslig period ?

gylle

Trådstartare
Glömde naturligtvis att fråga min seminvet, så jag frågar er istället. Är det någon fara att avmaska vid 30 dygns dräktighet ? Är ju mitt i den känsligaste perioden så man vill ju inte göra något dumt så att man riskerar resorbering. Det är Bimectin som är aktuellt om det spelar någon roll vilken sort.

Sv: Någon fara att avmaska mitt i känslig period ?

Jag har själv ställt frågan till en gammal rutinerad stuteriveterinär från Skara (jobbar även på hästkliniken) och det ska inte vara någon fara över huvudtaget att avmaska vilket preparat du än använder under dräktigheten.

Jag kan säga att jag hade inte gjort det.

De säger att det inte ska vara någon fara...men samtidigt ska man komma ihåg att ett avmaskningsmedel ändå är ett gift och läser man på biverkningar...så förekommer ju faktiskt biverkningar.Jag hade väntat till efter dygn 45....men det är jag det.

crazy skrev:
Jag kan säga att jag hade inte gjort det.

De säger att det inte ska vara någon fara...men samtidigt ska man komma ihåg att ett avmaskningsmedel ändå är ett gift och läser man på biverkningar...så förekommer ju faktiskt biverkningar.Jag hade väntat till efter dygn 45....men det är jag det.

Håller med...Jag väljer att avmaska i slutet av april(kontra första dag efter fölning) och sedan i juli nångång...

Så om jag avmaskar mitt sto efter dygn 45 ska det vara OK?

Ha,ha du frågar som om jag vore veterinär. ;) :D

Jag bara går på min känsla...och den säger just att vara försiktig inom den perioden. ;)

Man kan ju tänka sej själv...skulle stoet få någon typ av allergisk reaktion (även om det är ovanligt...men jag har sett sådana reaktioner) på avmaskningsmedlet.Ja då kan man tänka sej vilken negativ reaktion det kan bli på hela kroppens funktion.Allergi är ju en chockreaktion för kroppen.

Men som sagt...det är bara så som jag tänker och funderar. ;)

Stackars oerfarna jag måste ju fråga er som är erfarna uppfödare ;)

På min gamla station så sa alltid veterinären, som är mycket erfaren, att kan avmaskingsmedel döda stora maskar så kan det säkert ta död på små foster och avrådde alltid avmaskning i tidig dräktighet. Vi har tagit för vana att alltid avmaska stona innan seminering och sedan inte förrän till installningen. Det finns troligen inga forskningsbelägg för detta, men jag har iallafall tagit fasta på det.

Mitt sto hade problem med att komma igång med brunsten i våras, så när hon äntligen började brunsta var det bara att köra henne till statonen med en gång, därför hann jag inte avmaska henne innan.

Jag får ta och rådfråga veterinären som ska UL:a henne om hur jag ska göra. Har också hört att gamla hästar inte behöver avmaskas lika ofta som unga, och min är 15 år.

Det stämmer att äldre hästar inte är lika känsliga för maskangrepp.

Om du är orolig för mask...varför inte ta träckprov?Så kan du ju se hur behovet av avmaskning ser ut.

Men jag tror att du lugnt kan vänta till efter 45 dygn.

Jag är inte ett dugg orolig för mask, det är mera att jag känner at jag "borde" avmaska henne snarast :)

Vi avmaskar de vuxna dagen efter fölning alternativt innan seminering om det är ett icke dräktigt sto och sedan inte förrän till installningen, alltså två gånger per år. Nu har vi stora hagar och möjlighet att alternera beten med andra djur för att minska parasittrycket. Vissa hagar är ju dessutom vallar som odlas med jämna mellanrum.
Om stoet är i bra hull så skulle jag lugna mig med avmaskning tills i höst.

Vadå borde? Finns ingen anledning att avmaska de som inte har mask. Min gamla hingst har jag aldrig avmaskat, han går inte tillsammans med andra hästar och får ingen mask. Har tagit träckprov två gånger och han har haft noll. Jag har heller inte avmaskat min femåring så ofta som man "borde" eftersom jag avmaskar henne då hon har mask. Vuxna hästar på bra marker behöver man ofta inte avmaska, men unghästar och föl måste man vara jättenoga med som du ju vet.

Jag har tagit träckprov på mina och just stoet som nu är på 30dgn är en av tre hästar som har lite blodmask (60EPG) och dessutom är en kolikhäst =känsligare för störningar i magen vill jag ju bli av med dessa maskar. Våra sommarhagar är helt parasitfria varför det inte känns kul att släppa ut en häst med mask där utan avmaskning. Nu är ju höet inne så hagarna står färdiga att släppa i.

Jag tror inte en veterinär som inseminerar och undersöker ca 500 ston/säsong och där enbart bokningsavgift till vissa av hingstarna kan vara 5 000,- skulle säga att det inte spelade någon större roll när du avmaskar i början av dräktigheten om han inte har belägg för det och framförallt erfarenhet.

Senast ändrad av en moderator:

Frågan är ju bara HUR känsligt det egentligen är i "den känsligaste perioden"...

Första gången jag "väntade föl" så lyckades stoet sparka av sitt ena griffelben så illa att det behövde opereras bums. Det innebar att hon alltså transporterades 30 mil till Hbg, sövdes och opererades, för att sedan transporteras hem igen - allt detta mellan 30-35 dygn...
Och fölunge blev det ändå! :bow:

ameo skrev:
Frågan är ju bara HUR känsligt det egentligen är i "den känsligaste perioden"...

Första gången jag "väntade föl" så lyckades stoet sparka av sitt ena griffelben så illa att det behövde opereras bums. Det innebar att hon alltså transporterades 30 mil till Hbg, sövdes och opererades, för att sedan transporteras hem igen - allt detta mellan 30-35 dygn...
Och fölunge blev det ändå! :bow:

Ja så fick vi än en gång det hela bekräftat... vi människor kommer aldrig att "förstå" oss på hur hästarna fungerar helt o hållet... :angel: :)

Jag tror att de klarar mycket när det väl gäller. Jarrah opererades (sövd) i sin kota -95 och då var hon både dräktig och hade föl vid sidan. Inga problem. Hon har också fått butta/Finadyne i olika omgångar under dräktigheter (även tidigt) när hennes kota spökat och även det har gått bra.
Jag tror inte att det är någon fara att avmaska heller, men försöker undvika det efter att min gamla seminveterinär alltid avrådde (skrev om det längre upp).
När det gäller avmaskning har man ju ett val. Är det akuta skador/sjukdomar så har man inte detta val utan då är det ju bara att chansa på att det går vägen ändå och det gör det oftast.

Ang träckprov.
Var gjorde du det och vad kostar det.
Kan man lämna genom Lantmännen/Granngården?
Går det att skicka med posten eller blir det "gammalt".
Hur mycket måste man skicka? En "boll"?
:confused:

Jag brukade ta tre bollar, hellst från olika högar, och åka till min ATG-klinik (när jag bodde i Malmö). Svaret tog en-två dagar tror jag.
Du har väl en klinik inne på Färjestad?

Jag vet dock inte om "vanliga" veterinärer också kan kolla det..?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 358
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 501
Senast: ameo
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 082
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit några trådar här tidigare som ni säkert har sett... jag behöver hjälp, igen. Jag har kommit in på en hundutbildning...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka