Någon akvarieexpert här?

Bansan

Trådstartare
Jag har länge funderat på att skaffa mig två slöjstjärtar att ha i en "guldfiskskål" som jag haft stående ett bra tag. Men jag har lite funderingar kring detta innan jag vågar mig på det...

*Behöver man verkligen inte ha någon extra syretillförsel alls till slöjstjärtar?

*Stämmer det att syretillförseln i vattnet blir bättre om man inte fyller skålen ända upp?

*Vad ska man ha och inte ha i skålen för att göra det så bra som möjligt för fiskarna?

*Finns det någon annan art som inte heller behöver extra syretillförsel och som man kan ha i sådana skålar?

...och allt annat man kan behöva veta om slöjstjärtar och fiskar i skålar :)

Jag är långt ifrån en akvarieexpert, men fisk i skål är ingenting jag skulle rekommendera. Speciellt då guldfiskar/slöjstjärtar är väl dumt att stoppa i så små skålar eftersom det är fiskar som kan bli väldigt stora.

Men varför inte satsa på ett mindre/medelstort akvarium istället? Ett 100-150 liters kunde ju kanske vara lagom. Där får man plats med en del fisk samtidigt som det är någorlunda lättskött (ju mindre akvariet är, desto svårare är det att få till en bra balans i det). Dessutom kan man ju inreda ett större akvarium mer och det är väl alltid lika kul att skapa en "egen" undervattensvärld!

Slöjstjärtar anser jag man INTE ska skaffa...pga det är missfoster som skapats av människan...Det finns fina sådana, men mer än hälften av dom är några avlade projekt för människans öga....Skålar ger jag inte mycket för, för att säga INGET..Ska man ha fisk i nån sort ska man sträva efter att ha dom i sådan naturlig miljö som är ämnat för arten..Inte bara för skönhet för ögat...Vad egentligen vill du uppnå med en skål ?

Slöjstjärtar anser jag man INTE ska skaffa...pga det är missfoster som skapats av människan...

Och det är inga andra djur? S k avel? :smirk: Varför inte skaffa ett "missfoster"??

Skålar ger jag inte mycket för, för att säga INGET..Ska man ha fisk i nån sort ska man sträva efter att ha dom i sådan naturlig miljö som är ämnat för arten..

Vad är en naturlig miljö? Är ett rektangulärt akvarium natuligare? Aldrig fattat. :p

Vad egentligen vill du uppnå med en skål ?

Vad ville du uppnå med kommentaren? Seriöst, inte elakt menat.

Nu är det visserligen inte mig du svarat, men jag tar mig friheten att svara iaf. :p

Vad är en naturlig miljö? Är ett rektangulärt akvarium natuligare?

Att få till en helt naturlig miljö är väl naturligtvis rätt omöjligt eftersom fiskarna som bekant har sitt ursprung i gigantiska vattenmassor = sjöar och hav. Men min uppfattning av en för fiskarna så naturlig miljö som är för det första att man anpassar fiskarna (både antal och storlek) efter akvariets storlek (således går guldfiskar bort ur sk guldfiskskålar) och dels efter hur de olika fiskarterna man vill ha fungerar ihop. Jag tycker även att vattnets temperatur och inredning spelar roll. Vissa fiskarter vill ha det varmare i vattnet, andra lite svalare. Vissa fiskar vill ha stora växter eller träbitar att kunna gömma sig i medan andra lever mer öppet etc etc.

Sedan vilken form det är på akvariet tror jag är rätt oväsentligt. Det är just bara det att guldfiskskålar oftast är för små för att kunna skapa en naturlig miljö i och då, som sagt, speciellt för guldfiskar och andra lite större fiskar som kräver en del plats.

Vad egentligen vill du uppnå med en skål ?

Tyckte jag oxå var en ganska onödig fråga... det framgick väl av mitt inlägg??? Jag startade absolut inte denna tråden för att provocera utan för att jag erkänner att jag inte kan så mycket om fiskar överhuvudtaget och därför bad om andras hjälp...

Det sägs ju att guldfisken inte har mer än tre sekunders närminne och att det tydligen är av den anledningen som man kanfå den att "trivas" i en "liten skål"... Huruvida detta är sant eller ej uttalar jag mig inte om...

Jag är väl medveten om att de kan bli väldigt stora men jag hade planerat att i så fall köpa ganska små individer och skulle de sen växa sig väldigt stora skulle jag hellre lämna tillbaka dem till zooaffären eller vart jag nu köpte dem än att det skulle "må illa" i min skål, lite vett har jag...

Men det känns som jag kanske kommer avstå helt för det verkar inte vara att rekommendera att ha dem i "skålar" :(

Jag tror inte på något sätt att du menade något dumt med ditt inlägg och hoppas du inte tagit illa åt dig av mina svar! (Nu var det visserligen inte mig det svarades till den här gången heller, men jag svarar ändå, förlåt. :o)

Angående guldfiskars minne har man nu kommit fram till att det här med guldfiskens minne inte stämmer utan de har betydligt längre minne än 3 sek. Här står det om det.

Och som sagt det är ju inget fel att kanske skaffa ett litet större akvarium istället om du vill ha fiskar? :)

Jag är absolut ingen fiskexpert, är bara hobbyakvarist med 5 akvarium från 54 liter till 253 liter. Men så mycket kan jag säga att det enda jag tycker en "guldfiskskål" duger till är att ha på vardagsrumsbordet med flytljus i. Det är jättefint. Lägg lite stenar i fina färger på botten, och sen flytljus i olika färger och former....

Men till fiskar, nä... Det är alldeles för litet. Även om det sägs att en fisk klarar sig på en sån liten yta, så kommer den inte ha särskilt kul. En fisk är gjord för att simma, och simma kan de inte göra i en sån liten skål. De kan ta ett simtag i vardera riktningen, inte mer. Min personliga åsikt är att såna här skålar inte skulle få säljas alls. :mad:

Har aldrig vart ute för att provocera..vad fick du det i från ??..bara undrar ?? Det som oftast blir problem med en skål är ju att du får svårt att ha en bra belysning, svårt att ha en bra pump i den & att vattenvolymen är förkastligt liten......
+ att det flesta fiskar förutom slöjstjärten inte kan vistas längre tid i den då de kommer att bli sinnessjuka av att simma runt runt runt....Ang rektangulära akvarium så brukar dom ha bra större volym än en skål...Skålar brukar mest vara för betraktarens öga...det är väl fint...men egentligen inte...

+ att det flesta fiskar förutom slöjstjärten inte kan vistas längre tid i den då de kommer att bli sinnessjuka av att simma runt runt runt

Hämtat från www.zoopet.com:
"Däremot är inte den runda formen i sig något negativt och de flesta fiskar bryr sig inte om akvariet är runt eller rektangulärt. Det är en myt att fiskar blir tokiga av att hållas i en rund behållare."

Som sagt, jag är också emot små guldfiskskålar, men det borde ju vara okej att ha firrarna i större, runda, akvarium för det är ju då ingenting som säger att fiskarna måste simma runt, precis lika lite som de måste simma i en fyrkant i ett rektangulärt akvarium.

Men ärligt talat..hur STORA brukar egentligen de sk RUNDA skålarna vara ?? De verkar ju mest vara utformade för att rymmas på extremt litet ställe..helst på nåt sött litet bord där de utgör nån slags prydnassak...En del är ju inte större än 2-3 Konjaks kupor..och knappt det :confused:..Hittils har jag aldrig sett en skål rymma typ 50 -100 L vatten...Skålar ala Konjakskupor är ju lika illa som ett SPEGEL akvarium ?! :confused:...fast det är ju inte det frågan handlade om...ville bara dra nån konstig liknelse...

Men det var ju precis det hon menade också. Det är inte formen på skålarna som är fel, det är storleken. Om man hade haft en rund skål som var på 100 l så hade det inte varit något fel på det. Men nu finns ju inte det, eftersom det är så förbaskat opraktiskt med runda akvarier.

Precis som loveponies säger så var det själva formen jag menade. Jag antar dock i efterhand att du kanske enbart syftade på att fiskarna blir "sinnessjuka" av att simma runt i en så LITEN skål och då är jag med och ber om ursäkt för missförståndet..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 270
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 433
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur