Naffsa-morötter

indian-charlie

Trådstartare
Har dykt upp en fråga i vårt lilla stall (sex ponnys,hästar) vi får inte ge morötter hur som helst då en liten shettis plötsligt bet i ett finger och höll kvar... annars väldans snäll shettis, berodde verkligen hennes beteende på moröttegivandet ?:confused: Känns lite tråkigt eftersom alla tittar ut ur boxarna när "morotstanten" kommer... Vi har gett en halv morot som en liten "vänskapsgodis";)
Alltid uppskattat ända fram till nu :(

Sv: Naffsa-morötter

Kan mycket väl bero på morötterna! Eller annat godis som ges från handen. Om ponnyn brukar få en bit morot som den biter av kan det vara svårt att skilja på en finger och en morot i första skedet. Sen bits ofta shettisar på det viset att dom nyper till håller kvar och låter liksom tänderna glida av det som bitit i. Stora hästar brukar mer hugga till och släppa igen.
I mitt stall får inga hästar godis från handen, eventuellt godis, vilket är sällsynt, läggs i krubban. Hade nämnligen i min ungdom en ponny uppstallad och en mamma som av ren välvilja hade med sig en halv bulle var gång hon skulle hämta mig. Detta resulterade i att ponnyn bet alla "tanter" som gick förbi hans box utan att ge honom något. Så stallägaren förbjöd min mamma att ge honom godis om han skulle stå kvar.

Jag har alltid handmatat mina hästar med morötter och annat gottis men trots det inte haft en enda nafsig häst. Min nuvarande madam kan ta tag i tummen, och börja snutta lite på den.:love: Annars kan hon nagga mig i näsan bara för att få igång bus istället för att pussas.:angel: :p Aldrig att hon skulle ta i för hårt, inte hon inte.:D

Vad är bäst att ge, köpt hästgodis eller saker som morötter,knäckebröd m.m?

Det beror ju helt på hur man hanterar hästarna och har man bara egna är det lättare att sätta gränser och se till att de efterlevs. Men har man andras hästar i stallet och folk som kommer då och då och stoppar godis i dem är det svårare. Av de hästar som jag har i stallet nu litar jag på mina som varit hos mig en tid men en av de nya hingstarna nyper gärna tag i en hand om han får tillfälle. Även andra ställen om tillfälle ges. Kommer från ett ställe med mycket godis och en hage upp till ett populärt vandringsståk. Som många gått på för att just mata de söta hästarna.
Men visst är skoj när man har så bra kontakt och känner sina hästar så väl.

Jag ger inte andras hästar godis utan tillåtelse och får de morot eller ngt annat av mig så lägger jag det i krubban för det mesta. Mina egna hästar får både i krubban och ur handen, har aldrig haft några problem med att de blir nafsiga eller tiggiga. Däremot skulle jag inte uppskatta att andra gav dem godis utan min tillåtelse.

Vilken sorts godis de får varierar, kravfoder, äpplen, morötter eller knäckebröd spelar ingen roll, men jag köper aldrig sk "hästgodis" och de brukar aldrig få socker.

Jag handmatar mina, och har alltid gjort det och de har aldrig visat tendenser till att bli tiggiga och buffiga. Men jag är medveten om att det finns hästar det bara inte fungerar att handmata eftersom de blir helt odrägliga.

Som godis ger jag t ex några havrekorn, bananer, torkade fikon, äpplen, apelsiner och någon enstaka gång sockerbitar (Stor Brun Kandi heter favoriten, den smular inte heller i fickorna:D )

Immer

Mina shettisar har inte visat några nafsiga-tendenser mot mig men jag ger dem nästan alltid morötter/annat godis från backen för jag är rädd att de ska nafsa efter små barn/hästovana människor när de ska klappa eller hantera dem.

Jag matar bara mina hästar med morötter i krubborna, de får dock mycket morötter varje dag.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 882
Senast: Takire
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar