Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Vid vilken ålder tycker Ni att barnen är tillräckligt mogna för att kunna stanna inne själva en halvtimme-timme, medan man själv går ut och gör något?

Jag sitter just nu och funderar på om jag måste tvinga på Selma kläder och dra med henne ut, medan jag släpper ut hästarna. Eller om jag kan låta henne vara kvar inne och ligga nerbäddad i soffan och titta på TV... Hon är 5 år och normalt en tjej med mycket sprattel i hela kroppen. Men idag mår hon nog inget vidare, för hon har bäddat ner sig själv. Och det gör hon bara när hon är ordentligt sjuk.
 
Sv: När?

Vid vilken ålder tycker Ni att barnen är tillräckligt mogna för att kunna stanna inne själva en halvtimme-timme, medan man själv går ut och gör något?

Jag sitter just nu och funderar på om jag måste tvinga på Selma kläder och dra med henne ut, medan jag släpper ut hästarna. Eller om jag kan låta henne vara kvar inne och ligga nerbäddad i soffan och titta på TV... Hon är 5 år och normalt en tjej med mycket sprattel i hela kroppen. Men idag mår hon nog inget vidare, för hon har bäddat ner sig själv. Och det gör hon bara när hon är ordentligt sjuk.

Är det så att du har hästarna på gården? I sånna fall tycker jag det är ok att lämna henne inne själv en stund. Då kan hon ju ropa om det är nåt, och är hon sjuk så är hon nogi nte så villig till att hitta på bus i alla fall utan tv och soffan lockar mer.

Min 5 åring i dag faktiskt! kan jag lämna stunder som 10 minuter då och då tex när jag går ner i tvättstugan elelr ut på tomten och bara måste göra något ( tex när det stormade då jag samlade ihop saker som kunde blåsa bort.) Och det får min 3 åring med klara. Jag kan INTE släpa ut nåt barn mitt i en storm elelr varje gå¨ng jag ska lägga i ved i en panna som är lite bråkig med att få fart på elden. Men det rör sig bara om ca 10 minuter då och då.
 
Sv: När?

Ja, jag har hästarna på gården och ja, hon kan nå mig om hon ropar genom fönstret.

Hon får nog faktiskt vara delaktig i beslutet själv också, jag tänker inte tvinga henne till någotdera...
 
Sv: När?

Jag lämnar min 4 åring framför tvn och jag kan vara ute flera timmar på gården. Hon behöver bara ställa sig på trappen och ropa så kommer jag som ett skott.
 
Sv: När?

Fast då undrar jag ju varför du inte har henne med dig ute?
Har du TVn som barnvakt?

Mina barn är ju normalt med mig ute, men just nu har jag ju ne sjukling - och hästarna måste ju ut ändå...
 
Sv: När?

De vill inte vara ute. Och vill de gå ut så gör de det.

Hon kan även vara på sitt rum och leka om så skulle vara.
 
Sv: När?

Jag håller med coop. Fanns jag i närheten kunde jag mycket väl lämna barnen att få förströ sig själva, medans jag höll på med något. Barn i den åldern har en egen vilja, och vill inte alltid hänga med sina föräldrar. Att låta dom få förströ sig själva skapar självständiga barn. Jag vill åter igen påpeka att jag nu pratar om att jag fanns inom hörhåll. Frihet under ansvar.
 
Sv: När?

Är du rädd för att hon ska hitta på djävusltyg, typ elda eller något, om hon är ensam? Du känner väl ditt barn, och har koll på vad hon kan tänkas ta sig för?

Om du inte är orolig för sånt, är det självklart att ett femåring kan vara ensam inne, med en vuxen ute på gården. Hon kan väl klä på sig och komma efter om hon vill något?

(Vi flyttade från lägenhet till gård när yngsta var fyra. I lägenheten fanns jag ju alltid inom hörhåll, vilket hon inte fattade på gården. Fast hon visste att jag var ute, hände det att hon gick in utan att förvarna mig, satte sig på toa och ropade när hon var klar. Mamma, maaaamaaa, mammaaaaa, mama!! I olika tonlägen och olika tonfall, tills jag hörde något uppifrån huset. Hon satt nog väldigt länge ibland, men alltid med glatt och tålmodigt humör.)
 
Sv: När?

Magdalena klarar lätt av att vara själv inne en sådan stund om vi bara är ute på gården/ute i fårhuset och hon är 5 år..
 
Sv: När?

*KL*

Sonen var väl en 4-5 år när han hellre ville börja vara inne och titta på Bolibompa när jag gjorde kvällsstallet, tar väl max en halvtimme. Helt ok, han behövde bara sticka ut huvudet och ropa så hörde jag. Han hade hunden som kärt sällskap (det var alltid viktigt att hunden var inne). Härligt. (Nu finns tyvärr inte den hunden mera:( .)

Han hittade aldrig på nåt bus vad jag minns.
 
Sv: När?

Tack för era svar!

Selma valde själv att gå raka spåret upp och lägga sig igen efter att vi ätit frukost (nåja, hon åt inte så mkt). Hon stannade inne, sovande, medan vi var ute...
 
Sv: När?

Jag har en som på 2 och en dotter på 3.5. Jag lämnar båda två inne när jag fodrar/släpper ut våra två hästar. Lilleman sätter jag i spjälsängen med fullt av leksaker. Storasyster kan bara öppna sitt fönster om det är något . Stallet är precis utanför. Är ju endast ute några få minuter. Men hade båda varit i 5 års åldern då hade jag absolut kunnat lämnat dem längre.
 
Sv: När?

Mina barn har varit själv inne sen de var tre år ca. Men givetvis har jag funnits i närheten o gått in o kollat var o varannan minut. När den minsta var fyra o den äldsta 8 kunde jag även rida ut en runda o lämna barnen hemma. Har alltid mobilen med mig så de kan nå mig.
Har funkat bra!

Min stora flicka är väldigt lugn o hittar inte på så mycket bus, det är värre med den lilla tjejen. Hon har en räv bakom var öra o henne kunde jag inte lämna helt ensam förrän när hon blev runt sex år.

Har alltid varit noga med att berätta att jag går ut, vart jag går o hur länge jag beräknar vara borta.

Har ju oxå alltid frågat barnen om det är ok att de är ensamma en stund! Annars får de ju följa med!
 
Sv: När?

Om man befinner sig inom HÖRHÅLL så kallar inte jag det att lämna barnet själv.

Är du månne inom synhåll för barnet 100% av tiden som du är inomhus?
Antar att du är inom HÖRHÅLL där också. Så det är ju en definitionsfråga i allra högsta grad vad som avses med själv.
Jag tycker att situationen du beskriver INTE är att vara själv. Såvida du inte är så långt bort att barnet inte kan ropa på dig. Fast en 5 åring kan ju klä på sig själv och gå ut 20 meter för att prata med mamma...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 644
Senast: manda
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 391
Senast: Bri
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 704
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Jag är lite orolig för Nora, som den senaste tiden inte riktigt varit sig själv. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men...
Svar
4
· Visningar
1 401
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp