När våra barn blir rökare

J

jle

Ja vare sig vi vill eller ej så kommer våra små hjärtan börja röka och supa:eek::mad:
Idag såg jag min dotters kusin, som är 14 år, stå och röka utanför skolan. Jag blev riktigt förbannad men vad ska jag göra nu. Jag vill inte ju inte vara en skvallerbytta och ringa och säga det till hennes mamma som kankse tom vet, kanske hon har försett ungen med giftpinnar, ja vad vet jag. Men det som beskymrar mig mest är att kanske om några år så är det min dotter som gör det och hur gör man då??? Vad har ni andra för tankar?
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag skulle ha gått fram till tjejen, för att sett hennes reaktion och utefter det tagit upp det med föräldern.... på så vis kan inte dottern påstå att det inte är sant om hon nu skulle få för sig det....

Du behöver ju inte anklaga utan bara upplysa helt enkelt! :idea:
 
Sv: När våra barn blir rökare

Barn börjar röka och supa för de faller för grupptrycket, de är rädda att bli lämnade ensama, mobbade och vara fega töntar.

Spelar ingen roll hur mkt man skäller på dem, bara hoppas på att när de börjar gymnasiet hittar nya kompisar som har bättre vett i skallen.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag kommer göra allt som står i min makt för att dom inte ska börja röka!

Upplysningar om hur farligt det är med cigaretter går in genom ena örat och ut genom det andra i den åldern!
Dessutom är grupptrycket så hårt. Därför vill jag hitta en "morot" som dom ska få vid tex. 18 eller 20-års ålder om de inte har börjat att röka!
Sen sticker dom väl och köper en fet cigarr när moroten väl är utdelad!:eek:

Föregå med gott exempel är väl det bästa med!
 
Sv: När våra barn blir rökare

Det är just det... Jag kom körandes och hon ser mig och ser att jag ser henne och då får hon världens skyldigaste smajl i huvudet och försöker gömma sig. Hennes mamma är storrökare så därför tror jag inte att hon bryr sig. Men jag bryr mig... en nära vän har nyligen dött i lungcancer pga rökning han fortsatte röka in i döden dock och sa att det kvittade. Jag tycker det inte är rätt att göra så mot sina anhöriga det är ju vi som får leva kvar och sörja. kan inte ungarna tänka så istället för att försöka vara tuffa?
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag fick mitt körkort betalat, och varför ska jag börja röka när jag är 18? (Då insåg alla mina rökande vänner hur idiotiskt det är och höll på eller hade slutat)

Lika så kommer min syster få sitt körkort betalat.


Min lillebror som går fordon och får körkortet där igenom skulle få en bil för 20.000:- men det sumpade han som sagt och får nu istället tjäna ihop pengar själv om han ska köpa en bil.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Det var ju bra "morötter!:bow:

Det är någonting sådant jag har i åtanke!
Synd att det inte funkade på brorsan..
 
Sv: När våra barn blir rökare

F*n va bra tips!:idea: Det ska jag köra med min dotter! Hoppas det funkar.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Här är det faktiskt helt rökfritt på högstadiet!
Min äldsta dotter levde under hotet att om hon började röka så skulle vi göra rökt hästkött av kusen, det funkade!
Inte snyggt men det funkade och det var huvudsaken.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag kommer göra allt som står i min makt för att dom inte ska börja röka!

Upplysningar om hur farligt det är med cigaretter går in genom ena örat och ut genom det andra i den åldern!
Dessutom är grupptrycket så hårt. Därför vill jag hitta en "morot" som dom ska få vid tex. 18 eller 20-års ålder om de inte har börjat att röka!
Sen sticker dom väl och köper en fet cigarr när moroten väl är utdelad!:eek:

Föregå med gott exempel är väl det bästa med!


Jag har inte barn, men jag kan säga att alla mina kompisar som hade en morot ( i dom flesta fall körkort) ljög för sina föräldrar.
Så jag kommer aldrig ha det till mina eventuella barn.
Då vill jag hellre att dom ska säga det till mig och inte vara rädda att berätta att dom gjort fel.

Det funkar nog i vissa fall, och jag förstår tanken men jag tror inte på den fullt ut.

Tillägg: Föräldrarna vet fortfarande inte om vad mina kompisar gjorde och fick sina körkortbetalda.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När våra barn blir rökare

Jag tror att en rökfri skola hjälper mycket. På min högstadieskola var det fullt tillåtet att röka (eller om personalen helt enkelt inte brydde sig, jag vet inte så noga) och så var det också så att jag var i princip den ende som inte rökte. Jag hade kompisar som fått körkortslöfte av sina föräldrar, men de rökte ändå för ingen kom ju på dem/lärarna brydde sig inte/de höll sig utom synhåll/föräldrarna var naiva och ungarna var duktiga på att ljuga och maskera.

Hur det kommer sig att jag inte rökte vet jag inte, jag hade bara inte behovet. Min mormor röker och jag vet att jag tyckte det var äckligt redan när jag var liten. Jag tycker fortfarande att rökning är äckligt.

Första gången jag rökte något alls var jag 21 och då var det cigarr, fast cigarr är något helt annat än cigaretter.

Jag och min man diskuterar barn, rökning och alkohol ibland, och hur vi ska göra får vi väl se, men ett är säkert och det är att jag inte på något sätt kommer att understödja sådana vanor. Jag kommer inte att köpa ut, jag kommer inte att tillhandahålla pengar på något sätt, och bostaden med tillhörande omgivning är absolut rökfritt område.
 
Sv: När våra barn blir rökare

man ska väl knappast behöva locka med körkort eller bil för 20 000 kr för att de inte ska börja röka ??? har man dessutom tre barn tätt är jag inte säker på att man har de 60 000 att lägga ut då det är dags..

Jag har aldrig rökt i hela mitt liv, knappt supit heller.. mina föäräldrar är nykterister så jag antar att jag helt enkelt inte såg tjusningen ?
Däremot rökte min mamma och jag har bara blivit äcklad av hur hon luktade och verkligen varit säker på att ALDRIG börja, det är inget för mig liksom ..

Plus att det är sjukt ute att röka nu för tiden....
 
Sv: När våra barn blir rökare

Men här har du en sniffande blodhundsmamma som inte går på det där med att det är kompisarna som har rökt därav lukten!;)

Sen hoppas jag så innerligt att jag i framtiden kommer lyckas med det som mina föräldrar lyckades överföra till oss barn, nämligen att lögner känns mycket värre inombords än de konsekvenser sanningen kan ge!
Om mina barn skulle klara av att få en bil, ett körkort, en häst etc med vetskapen om att de får dessa saker genom en lögn så hade jag blivit oerhört mycket mer ledsen över deras bristande moral än om de har börjat att röka!
 
Sv: När våra barn blir rökare

Varför skulle inte mamman bry sig för att hon röker själv:confused:
Jag röker men vill givetvis inte att mina barn börjar röka, dock var min son väldigt nyfiken i 12 års åldern och jag sa till honom att skulle han prova så varsågod, och gav honom cigaretten, men du måste ta halsbloss... han tog ett halsbloss och har aldrig rökt sedan, han fyller 18 snart.

Jag tror inte på "morötter" som att betala körkort och dylikt, alla jag vet som har fått det har bara ljugit för föräldrarna.

Mina barn har sett min abstinens, det har räckt hitills.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag blev inte lockad med något alls. Fick betala halva mitt körkort själv, hade tänkt och ville betala hela, men resten sköts till av ren vänlighet eller gavs i födelsedagspresent och julklapp.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Om man ger sina barn bra värderingar och tron på sig själva tror jag inte man behöver någar morötter, det har då varken jag, mina syskon eller mina kompisar behövt.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag hade berättat för föräldern även om jag inte trodde denne hade brytt sig. Tvekar inte att "skvallra" om sådana saker.
 
Sv: När våra barn blir rökare

ALLA på min sambos sida röker. Hans mor och syster rökte när de var gravida, ammade osv De tycker det är coolt att röka. Min sambo fick välja familj eller röka. Han slutade. :)
 
Sv: När våra barn blir rökare

KL
Jag måste bara fråga, ni som själva röker vad har ni tagit till fär knep för att era barn inte ska börja?

Menar, det måste ju vara svårt att argumnetera att du får inte när man själv står och gör tvärtemot

TS

Jag och mina syskon fick också våra kökort betalda om vi inte började röka. Jag har iofs inte tänkt tanken, men min moral hade gjort att jag inte kunnat med att röka när jag vet vilka primisser jag fick körkortet på!
 
Sv: När våra barn blir rökare

KL

Jag kommer väl säkert bli attackarad nu, icke-rökare som jag är!

Men jag kan inte för hela mitt liv förstå hur man kan röka under graviditet. Var med min handledare på neonatal förra och undersökte andningen på ett nyfött barn med en rad missbildningar och trolig utv.störning.

I journalen står det att mamman rökt under hela graviditeten, visst kanske detta hade kunnat hända ändå, man kan ju aldrig veta.

Ska erkänna att det finns få saker som gör mej så upprörd som rökning under graviditet! INGEN kan säga att man inte vet att det är farligt att röka under graviditeten
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Amha
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 916
Senast: Myrten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 625
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 064
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp