När våra barn blir rökare

Sv: När våra barn blir rökare

Jag och mina två småbröder fick också våra körkort betalda under förutsättning att vi inte började röka. ...o precis som du skriver; har man inte börjat när man är 18 så är nog inte risken jättestor att man börjar därefter heller. :)
 
Sv: När våra barn blir rökare

Den dag jag får barn kommer jag inte att göra något speciellt för att de inte ska börja röka.
Antagligen kommer de att testa, och kanske ha en period när de smygröker lite.
Jag tror ärligt talat inte att jag skulle kunna göra någonting för att påverka dem.
När jag växte upp så hade jag vänner som hade så kallade morötter, men de rökte ändå och undanhöll det flitigt för föräldrarna bara.
Jag hade ingen som helst morot, än mindre levde under några som helst hot, men jag började inte röka ändå.

Det enda jag som förälder kommer att göra är att föregå med gott exempel, och det tror jag räcker ganska långt, det räckte i alla fall från mina föräldrar för att jag själv inte skulle börja röka.
Dessutom är det inte lika "tufft" att röka nu som det var för några år sedan. Det blir ju tack och lov bara ovanligare och ovanligare med rökning.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag och mina två småbröder fick också våra körkort betalda under förutsättning att vi inte började röka. ...o precis som du skriver; har man inte börjat när man är 18 så är nog inte risken jättestor att man börjar därefter heller. :)

Det ska man inte vara så säker på, jag vet skrämmande många som börjat med tobak efter 18.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag har inte barn, men jag kan säga att alla mina kompisar som hade en morot ( i dom flesta fall körkort) ljög för sina föräldrar.
Det måste ju ha varit ovanligt korkade eller blåögda föräldrar som inte kände om deras barn kom hem och luktade rök.

Själv så rökte jag i tonåren trots min pappas tjat. Han hatade allt vad rök hette. Min mamma rökte, vi kunde t o m sitta o röka ihop när pappa var borta. Om han varit riktigt smart hade han verkligen satt dit mig för jag vet att han visste men inte riktigt vågade ställa krav.

Jag har sagt till mina barn (de är ju bara 7 o 11 år än så länge) att om de börjar röka eller snusa får de finansiera det själva och det vet alla nikotinmissbrukare att veckopengen räcker inte långt om man ska köpa cig för dem.

Jag ska göra allt jag kan för att hindra dem från missbruk. Och ett sätt är att vara en förebild ett annat att ställa krav och stötta dem.

People may doubt what you say but they'll always believe what you do.
 
Sv: När våra barn blir rökare

När min polare började röka oxch hennes föräldrar fick rteda på det blev dom vansinniga och köpte två paket John Silver och tvingade ungen att kedjeröka tills hon spydde som en kalv...
Inget trevligt (eller lagligt) sätt men det funkade! Hon spydde nästan bara hon kände ciggarettrök :D
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag tror att det hör till individen själv om man börjar röka eller inte. Min halvsyster började när hon var tolv (:eek:) men det märkte inte jag fören två år efter (vi är lika gammla). Jag själv röker inte, men jag feströkte rätt mycket innan. Skulle aldrig vilja gå runt och stinka hela dagarna och behöva spendera massa onödiga pengar. Jag fastnade iaf inte och det är jag glad för :). Även om man har massor med folk omkring sig som röker så har jag alltid stått emot, självklart ses man inte som en fegis bara för det av de andra. Rökte ju lite innan, men det var bara när jag festade. När man var nykter och provade var det ju inte alls lika frestande.

När jag får egna barn i framtiden så kommer jag försöka så gott det går att berätta det äckliga med det (även om min egna mamma inte gjorde det). Och det där att dom inte får körkort/bil om dom röker tyckte jag lät som en bra regel ;), och det med att trycka i dom massor med rök för att visa hur äckligt det är lät ju lite hemskt, men det funkade ju.

Kan tillägga att jag är 18 år
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag har inte barn, men jag kan säga att alla mina kompisar som hade en morot ( i dom flesta fall körkort) ljög för sina föräldrar.
Så jag kommer aldrig ha det till mina eventuella barn.
Då vill jag hellre att dom ska säga det till mig och inte vara rädda att berätta att dom gjort fel.

Det funkar nog i vissa fall, och jag förstår tanken men jag tror inte på den fullt ut.

Tillägg: Föräldrarna vet fortfarande inte om vad mina kompisar gjorde och fick sina körkortbetalda.

Min kompis ljög för sina föräldrar men hade världens ångest för det att hon ljög och utnyttjade deras pengar. Så när hon fick jobb så sparde hon ihop till alla kostnader för hennes körkort och betalade tillbaka, då hade hon ändå slutat långt innan det blev återbetalat.


Visst funkar det på vissa och inte på andra, jag har inte ens haft nån anledning till att börja, många i min klass körde med att deras mamma rökte och de är därför de börjat, min mamma rökte också. Men inte röker jag för det!
 
Sv: När våra barn blir rökare

man ska väl knappast behöva locka med körkort eller bil för 20 000 kr för att de inte ska börja röka ??? har man dessutom tre barn tätt är jag inte säker på att man har de 60 000 att lägga ut då det är dags..

Lägger man undan en 100 lapp i månaden så har man till ett körkort för 20.000:- och ev. buffert för kuggningar och dyra intensivkurser.

Räkna sen bort ev. födelsedags och julklappspengar så spar man in ännu mer.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Usch den här tråden gav mig ännu mer dåligt samvete över att jag faktiskt är rökare.
Gav mig ännu en anledning till att verkligen lyckas sluta.

Hur ska jag som mamma kunna ge ett trovärdigt argument till mina barn att de INTE får/bör börja röka?
"Men mamma, du röker ju.." :crazy:

Bäst att sluta medan de är såpass små att de inte ser mig röka när de kommer upp i sin aktuella ålder.
 
Sv: När våra barn blir rökare

KL

Jag kommer väl säkert bli attackarad nu, icke-rökare som jag är!

Men jag kan inte för hela mitt liv förstå hur man kan röka under graviditet. Var med min handledare på neonatal förra och undersökte andningen på ett nyfött barn med en rad missbildningar och trolig utv.störning.

I journalen står det att mamman rökt under hela graviditeten, visst kanske detta hade kunnat hända ändå, man kan ju aldrig veta.

Ska erkänna att det finns få saker som gör mej så upprörd som rökning under graviditet! INGEN kan säga att man inte vet att det är farligt att röka under graviditeten
Jag håller faktiskt med dig helt och hållet.
 
Sv: När våra barn blir rökare

När min dotter var 13 gav jag henne en morot, (eller muta för den som föredrar att kalla det så) har du inte börjat med rökningen när du fyller 17 år, så får du 2000 kr. Och i hennes fall funkade det, hon är 22 nu och tycker det är vidrigt med röklukt. Det som bidragit är nog att hon sett sin mamma våndas, luktat illa, gråtit och förbannat både cigaretterna och sig själv. Hon säger själv att det var en bra morot med slantarn, sen är det klart att hon hade kanske inte börjat ändå.
Det som känns rätt för den ena, kan ju kännas helfel för den andra. Kör man inte med morot eller muta och det går bra ändå, så skulle jag visa mina barn att jag varit mycket stolt över att de inte börjat.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Det är ju inte säkert att man börjar, faktiskt gör de flesta inte det ;). Sedan handlar det om uppfostran också, jag skulle aldrig få för mig att göra något så korkat som att röka/supa. Jag är snart 15.
 
Sv: När våra barn blir rökare

Mina föräldrar röker, men inte min bror eller jag.
Vi har båda testat men vi hatar båda cigarettrök.

Vi har inte blivit hotade eller lockad med morötter av sådant slag.
Det enda stora jag kommer ihåg att mina föräldrar sa innan någon av oss åkte bort var; Du är alltid välkommen hem och du kan alltid ringa.
Både jag och min bror har varit snälla tonåringar trotsallt och jag tror att dom flesta någon gång i livet testar, om det så är när man är dum fjortis eller om det är när man försöker passa in en ny klass etc. så tycker jag inte att man ska straffas på ett sådant sätt som att man ska bli fråntaget körkortet.

Jag tror mer på ett förtroende, att få veta om barnet faktiskt rökt eller druckit än ett barn som kanske ligger och kräks på ett toalettgolv men som inte vågar ringa mamma för då får h*n inte körkort.
(mjo tyvärr har jag sett det också..)

Men som sagt, jag har inte barn så jag kanske inte ska uttala mig ännu :angel::p
 
Sv: När våra barn blir rökare

Min far slutade röka efter 60 år!
Varför?
Jo, min dotter hade frågat honom när han skulle dö, han svarade att han inte tänkt dö. Men det kommer du att göra för du röker ju det har jag lärt mig i skolan!
Det var tydligen väldigt motiverande:)
 
Sv: När våra barn blir rökare

Jag tror det enda sättet är att göra dem starka mot grupptrycket och visa gott exempel själv att man inte röker osv. eller hoppar mellan olika partners varje helg.

Ska vara ärlig. Har prövat, men har för känslig hals för rökning. Den gången jag köpte ett paket var när jag var 20 år och det paketet räckte ett helt år. :cool:
Jag hör väl till de få som äcklas av de som super så de knappt vet vad de heter, eller heller röker mitt bland folk eller byter partners varje gång de är på krogen. :mad: :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: När våra barn blir rökare

Självklart, och min pappa har hämtat mig mer än 1 ggr när jag blivit aldelles för packad, t.om på snutstation :o men nog betalade han mitt körkort ändå. Och mina föräldrar sa också att det är självklart att jag ska testa om jag vill det, men vem vill de? Smakar det som det luktar lär jag ju spy i flera dagar efteråt ;)
 
Sv: När våra barn blir rökare

Ok o dra ifrån när ungen är 14 o vill åka på språkresa, 15 vill åka på skidresa och strax innan 16 vill åka till mallorca.. då räcker inte 20 000 speciellt långt om du har tre barn i ungefär samma ålder som har samma intressen...
 
Sv: När våra barn blir rökare

Så alltså körkortet dras alltså om det blir regelbundet eller?

Eller gällde det bara rökning för dig?
 
Sv: När våra barn blir rökare

Då får man väl prioritera det man själv tycker ä r viktigast. Min första längre resa utan föräldrarna gjorde jag som 17-årig (Grekland) med pengar jag själv sparat ihop.

Mina föräldrar har sparat pengar till körkortet, men andra nöjen har jag fått betala (och kanske fått bidrag till fickpengar etc)
 
Sv: När våra barn blir rökare

information och morot är nog A och O i den här frågan..


informationen ska vara både av den självstärkande typen och att rökning är dåligt..
Träna upp självförtroendet på barnet/ungdomen, dom behöver inga cigaretter för att bli coola.. och dom tror att det är lättare att sluta än vad det är :( då får man dra till med en jämförelse.. "vänj dig av med mobilen/godis/datorn, så får du se hur svårt det är att sluta med något som du anser dig behöva för att må bra" enda skillnaden är ju att rökning ALLTID skadar kroppen och bara lurar hjärnan att den mår bra..

jag och min bror hade ett varsitt låst sparkonto där våra föräldrar satte in 100 kr per månad och vi skulle få ut hela summan när vi fyllde 20 om vi inte rökt något.. (ca 20'000 kr)
visst här anser några säkert att det inte är någon morot..
MEN, om en av oss rökte så fick den andra pengarna från BÅDA sparkontona :eek: och det var ett rejält argument för inte fasen skulle min bror få MINA pengar eller :smirk:

det har fungerat iallafall och varken jag eller min bror röker..



alkohol är en helt annan femma.. vid måttlig konsumtion skadas inte kroppen.. men man bör sätta en åldersgräns på det hemmavid, och om ungdomen ska ha fest se till att ordna några sketbra lekar så har folk kul utan alkohol..
både jag och bror min dricker alkohol, men får ju lära oss läxorna själv.. vi har aldrig ömkats när vi varit bakfulla eller gjort illa oss på fyllan.. får tvätta kläder själv om man spytt ner sig (det har bara hänt en enda gång men ändå)..

och jag smyger väl in att vi har fått smaka(max en tsk) alkohol hemma före 16 års ålder.. rödvin, whisky, cinzano och nubbar kändes ju inte som någon höjdare när päronen bara drack "mogna" alkoholdrycker.. :smirk:
och visst, dom gav ju upp när man började gå på hemmafester vid 16 års ålder och man fick 2 cider hemifrån, dom ansåg det det var 100 ggr bättre än att jag åkte över halva stan och köpte en halvliter hembränt av nån man träffat på nätet :smirk:

så det har nog mycket med relationen föräldrar/barn och när barnet mognar.. vill ett barn börja dricka alkohol så är det ju inte rätt att köpa ut direkt och det är inte heller rätt att vara en stenvägg fram tills dom är 18.. för en 16-17åring har knappast några problem att skaffa hembränt om morsan och farsan bara skriker i högan sky och bannar och skäller om man frågar om man får alkohol.. och om ungdomen sedan kommer hem och tydligen har druckit så bör man som förälder inse att det inte går att säga blankt nej eller ge rumsarrest tills ungdomen är 18..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Amha
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 916
Senast: Myrten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 625
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 064
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp