När räknas man som gammal?

Lady_Morgaine

Trådstartare
Jag vunderar lite.. först upp till 20 så heter det ju fortfarande "ung mamma" om man blir gravid och runt 25 så hör man fortfarande "man ska se till at tha en ordnad ekonomi, bra hem osv innan man ens funderar på barn, ha levt ihop i många många åååår mm.."

Men... häromdagen hörde jag för första gången "vore jag i din ålder och ville få barn skulle jag börja få panik.. " :( jag är 29
När vart jag för gammal:confused:?
Just nu har jag och sambon flyttat till större lägenhet och bestämt att vi slutar att skydda oss så blir det barn så blir det - men ingen panik om det skule ta ett tag heller...

Jag vet inte om jag har börjat lyssna på "det ärat" först nu men nu hör jag hela tiden saker som "ja, efter 25 blir det ju svårare å svårare å bli gravid" "fler och fler får ta hjälp på klinik för mammorna är så gamla nu för tiden.."
Men??? Går det som en gräns vid 25 där man är "för ung" innan och "för gammal" direkt efter? Eller hade man bara det året på sig kanske....?:confused:
 
Sv: När räknas man som gammal?

Tycker absolut inte du är gammal.

Själv är jag 33, snart 34 och det gick plättlätt :angel: :banana:. Vi skall ha barn till sommaren.

/Åsa
 
Sv: När räknas man som gammal?

Jamen det vet man väl?

Att antingen är man för ung eller så är man för gammal? ;)
 
Sv: När räknas man som gammal?

Jag är 27 och har inga barn. Ingen panik heller.

Runt 35 skulle jag väl kanske börja bli lite stirrig om det nu är så jag verkligen verkligen verkligen vill ha barn.

Kan å andra sidan leva utan också känns det som.

Känner mig en gnutta gammal dock när kusinerna som jag bytte blöjor på när jag var barnvakt har börjat yngla av sig... Men inte rör det egentligen mig.
 
Sv: När räknas man som gammal?

Åh är det redan klart :o :idea: Inte många ombetäckningar här inte :cool:

Grattis :banana: :bow:

Blir det en skäck eller konstantskimmel månne :angel:
 
Sv: När räknas man som gammal?

Ja.... ja det är väl så det är helt enkelt:smirk:

Egentligen vet jag väl att det inte finns anledning att oroa sig än, men det är väl för att vi bestämt att "nu kan det vara dax" å då kommer alla tankar på "tänk om jag inte kan längre, eller tänk om just vi två inte kan få barn ihop och tänk om aborten jag gjorde för 7 år sedan var min enda chans att få barn..?"
Är väl en massa hjärnspöken som jag behöver gå igenom helt enkellt...

Men tack för era svar!! Det hjälper att skriva lite ibland :D
 
Sv: När räknas man som gammal?

Åh är det redan klart :o :idea: Inte många ombetäckningar här inte

Grattis

Blir det en skäck eller konstantskimmel månne

Mmm tänk för att det är det :D
Och inte en enda ombetäckning behövdes :(
Så nu får det blir för att det är trevligt :love:, mellan allt illamående.

Tackar så mycket. Återkommer i andra ärenden till dig efter jul. Då hoppas jag att krafterna är tillbaka och att jag slutat må pyton.

Jag hoppas att det blir en skäck kan man säga. Ljust lockigt hår och med bruna ögon skulle sitta fint :d Men allt är välkommet.¨

Storebror är däremot bestämd att han vill ha en lillebror.
 
Sv: När räknas man som gammal?

Man vet inte att man är för gammal förrän man upptäcker att man inte kan bli gravid och är för gammal för att få hjälp.

Jag fick första vid 38, då var jag GANSKA gammal förstföderska, och andra vid 41. Över 40 är man nog "gammal" mamma oavsett antal barn, men inte ovanlig.

Nu är jag 44½, fortfarande "gammal" men förmodligen inte FÖR gammal :angel: (ägglossningarna känns som för fyra år sedan då det liksom Bangsis graviditet tog sig lite antiklimax-aktigt på första skottet...)
 
Sv: När räknas man som gammal?

Jag var 34 när jag blev gravid. Känns inte som om jag är lastgammal, men det tycker säkert en del runt 20.:angel:
 
Sv: När räknas man som gammal?

Jag kände mig som "ung mamma" när jag fick min första, då var jag 23.
Alla mammor på föräldramöten, öppna förskola osv var bra mycket äldre.

Nu med 2:an känner jag mig lite lagom gammal! :) (27 på fredag)!

Men jag tror inte att det har så mycket med själva siffran att göra, utan helt enkelt hur man känner sig :)
 
Sv: När räknas man som gammal?

Av läkaren jag gick till när jag var gravid var kommentaren "men herregud du är ju 24 år nu, det är ju dags att skaffa barn, du är ju ingen ung mamma i 19 års åldern".
Åsikterna varierar som sagt.
Men det är klart att fertiliteten sjunker med åldern, även om den inte försvinner för det.
 
Sv: När räknas man som gammal?

Skönt att fler än jag reagerat på det!
Jag är 30 och gravid med första, och fick kommentaren av en tjej på jobbet att 'jag hade aldrig orkat skaffa barn när jag var så gammal, då orkar man ju inte leka med dem ' :eek:
Jag som känner mig alldeles lagom för en bebis :crazy:
 
Sv: När räknas man som gammal?

Jag var 36 ½ när jag fick min son i april 2006 och nu funderar vi på en till. I så fall hinner jag fylla 39 innan det blir dags för nr 2. Lastgammal. :angel:

Faaast...Magdalena Forsberg ska snart ha sin nr 2 och hon har fyllt 40. :)
 
Sv: När räknas man som gammal?

Jag var 36 ½ när jag fick min son i april 2006 och nu funderar vi på en till. I så fall hinner jag fylla 39 innan det blir dags för nr 2. Lastgammal. :angel:

Faaast...Magdalena Forsberg ska snart ha sin nr 2 och hon har fyllt 40. :)

Äh, jag var 38 med tvåan och kände mig inte alls gammal. Du är en kvinna i dina bästa år ju!
 
Sv: När räknas man som gammal?

Känner igen det där! Jag känner själv att det kanske börjar bli dags att ge upp tanken på att nånsin skaffa några barn, för "alla" blir mammor när det är max 25, således måste ju jag vara för gammal. Tydligen spekuleras det även i min omgivning om jag på något vis skulle vara "felande" (för självklart skulle det ju vara mig det vore fel på då) eftersom vi har villa, volvo, vovve men inga barn inom sikte. Sen att jag inte har en fast anställning det tycker folk att jag får strunta i (jag kan ju sälja hästen så räcker pengarna!) för det brinner ju i knutarna.
 
Sv: När räknas man som gammal?

Jag var nästan 33 när vår son föddes. När vi skulle vra med i föräldragrupp så funderade jag på om vi skulle vara gamla i den gruppen. Men vi bodde mitt i centrum i Gbg och i storstäder är födelseåldern hos mammor högre och ännu högre i de mer centrala delarna av storstäder så vi var liksom rätt representativa i gruppen. Nu väntar vi barn nr 2 och den kommer att födas när jag är på mitt 36:e år... Känner mig inte gammal men inser att jag snart är närmre 40 än 30...
 
Sv: När räknas man som gammal?

Ibland känner jag mig gammal och jag är bara 23 egentligen. Kan bero på att jag har en yngre sambo (20) och yngre kompisar plus att jag är absolut inte lika vild som innan jag blev med Loke...
 
Sv: När räknas man som gammal?

Rent personligen tycker jag nog att upp till 22 är "ungt", och över 40 är "gammalt".

Men det beror så mycket på själva personen också. En i bekantskapen fick sitt första barn i somras, och jag blev förvånad när hon berättade att hon är 38 år gammal.
Hon känns mycket yngre, därför har jag inte sett henne som en "ganska gammal" förstagångsmamma.

Själv är jag 28 och har absolut inte bråttom...:D
 
Senast ändrad:
Sv: När räknas man som gammal?

svår fråga det där tycker jag. ju äldre man blir så blir det ju svårare att bli gravid oftast och det har ju med att göra att kroppen inte pallar graviditeter lika bra. hur stor skillnaden är kan jag inte svara så mycket på då jag inte provat någon av dem.. och detta är ju vad jag "hört" och har lixom ingen källa till det hela :angel:

personligen vill jag ha barn "tidigt" av flera anledningar. den första och som påverkat mest och är löjligast är för att jag som barn uppfattade det jobbigt att mina föräldrar var så mycket äldre än alla andra barns föräldrar. Dessutom så blev min pappa gråhårig när han var jätte ung och när han kom och skulle hämta mig på dagis så frågade dom "kommer farfar och hämtar idag? :D" eller som när mina kompisar kom och sa att deras mormor va 10 år äldre än mina föräldrar. Det sjuka är också att haha min mamma var 29 när hon fick mig. haha. Men då var ju snittåldern helt annan.
Själv har jag planerat sedan måååååånga år tillbaka att ha barn "tidigt" typ vid 23, det spricker ju dock för då måste jag ploppa ut en unge om typ ett halvår. Eller iof, jag har ju ett år på mig att vara 23 också.

Men det viktigaste är ju att det passar en själv att bli med barn, så att man tar rätt beslut för barnet. Om man råkar vara 21 eller 31 gör ju desamma. Förutom att det kanske blir svårare att bli med barn och man kanske inte repar sig lika lätt efter förlossningen?
 
Sv: När räknas man som gammal?

Jag var 36 ½ när jag fick min son i april 2006 och nu funderar vi på en till. I så fall hinner jag fylla 39 innan det blir dags för nr 2. Lastgammal. :angel:

Faaast...Magdalena Forsberg ska snart ha sin nr 2 och hon har fyllt 40. :)

men haha, hon har ju en annan grundfysik än vad många andra 40 åringar har :p
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 681
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 791
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp