När man säger EDA

Mynta2

Trådstartare
Räknas då dessa in i det begreppet:

Sufenta epidurall/stå upp-epidural
Spinal bedövning

?


Det står så konstigt i min bok. Det står att Stå uppen är den mest vanliga nuförtiden, men när min sambos brors flickvän fick barn för 11 månader sedan så sa hon att: Hon tog ryggbedövning, men när hon som mest behövde lindring hade det slutat funka ?! Vad fick hon då ? Kan man inte fylla på med jämna mellanrum med EDA ? Min BM frågade vad jag önskade för smärtlindring, ryggbedövning sa jag. Jaha, EDA då sa hon...men är det samma som stå upp ? Den verkar ju onekligen bättre om man läser...men å andra sidan kanske dom kallar allt för EDA. Kan nån reda ut alla begrepp ?
 
Sv: När man säger EDA

EDA är samma som Epidural. Sufenta är ngt som man brukar spruta in i EDAn ofta i kombination med ett lokalbedövningsmedel. Sufenta är ca 300 ggr starkare än morfin.

Spinal och Epidural är inte samma sak. Det är olika delar i ryggen epiduralrum och spinalrum. Opereras du i tex knät kan du ha en Spinalbedövning och vara vaken under operation. Totalbedövar man har man spinal bedövning och det är inget man har under lång tid.

Skulle tippa på att det är Epiduralbedövning den du kände haft.
 
Sv: När man säger EDA

Fast epiudral ska väl kunna fyllas på vid behov ? Så om BM skrivit bara EDA på mig, är det stå uppen då ? Eller måste man specifikt säga till om detta ? Jag vill inte ha nåt som slutar fungera hux flux...dvs förutsatt nu att man hinner ta det menar jag. Det kanske inte ens blir så, men i alla fall.

Fast om man läser i min bok står det ju att: stå upp är den vanligaste typen av epiduralbedövning...i slutet står även: risken för värksvaghet och utdragna förlossningar blir mindre med stå upp än med traditionell EDA. Vad är då *traditionell* ?
 
Senast ändrad:
Sv: När man säger EDA

"Stå upp" betyder att den inte påverkar din motorik, dvs du kan fortfarande stå upp när du är bedövad. Det kan man inte med gamla epiduraler (EDA=EpiDuralAnestesi) eller med spinalbedövning.

Man lägger oftast epiduralbedövningen med en liten slang så att man kan fylla på den om det behövs.

Jag tror inte man sprutar enbart sufenta, utan alltid i kombination med ett lokalbedövningsmedel, eventuellt endast lokalbedövning. Men det kan ju ändrats sen jag gjorde min randutbildning på narkos -02.
 
Sv: När man säger EDA

Naturligtvis fylls den på. Det är en motorspruta som sprutar in läkamedel hela tiden (tex 7 ml/h). När sprutan är slut, blandar man nytt och byter spruta.
 
Sv: När man säger EDA

Vi brukar alltid blanda sufenta, Chirocaine och NaCl
alternativt Narop, fentanyl och adrenalin och NaCl.. (Bara om personen inte tål sufenta)
 
Sv: När man säger EDA

när min bedöving (epidural) tog slut fick jag en "bonusdos" jag kunde både ligga och stå.... sen fick jag spinalbedövning och snittades, då hade jag inte kunnat stå... kunde knappt vifta på tårna :rofl:
 
Sv: När man säger EDA

Tack för alla svar. Det klarnade lite. MEN, man måste säga till om stå uppen då ? Eller är det det som används trots att dett står lite knasigt i min bok om *traditionell EDA* ?
 
Sv: När man säger EDA

Ja, jag tyckte det lät konstigt att hennes slutade verka..men å andra sidan: Man ska ta hennes historier med en liiiten nypa salt har jag märkt nu ;)
 
Sv: När man säger EDA

Ja, jag tyckte det lät konstigt att hennes slutade verka..men å andra sidan: Man ska ta hennes historier med en liiiten nypa salt har jag märkt nu ;)

Nja man fyller inte på hur många gånger som helst så det kan vara som det blev för mig att när det blev dags för krystvärkar så fick de inte fylla på mer... Men jag har haft väldigt långa förlossningar och tydligen klarar inte jag av att hantera den smärtan. Med Fredrik åkte jag in med värkar natten mellan onsdag/torsdag och var då 2 cm öppen med regelbunda värkar, men han är inte född förrens fredag morgon...
 

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 638
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 609
Senast: EmmaW
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: Vogue
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp