Sv: Nackdelar med tredelat eggbett?
Bettet var för stort ändå, så jag bytte det till en storlek mindre. Ska prova i övermorgon...
Men idag provade jag ett Mylerbett. Detta:
Med D-ringar och man kunde snurra ringarna åt olika håll helt runt.
Jag blev riktigt överaskad... Trodde hästen skulle knäppa av i nacken och hålla på... Men han gick väldigt avslappnat, jag hade knappt nåt i handen (nu höll jag iofs väldigt löst och red med längre tyglar då jag var så rädd att jag skulle göra honom illa med bettet, det ser ju ganska brutalt ut...). Kunde inte rida ordentligt, två som longerade och en som red och två av hästarna var lite stirriga och hoppade iväg ibland (+ min egen för att de andra 2 höll på så vill ju han haka på..) så det var inte så lyckat, men sen när den ena gick så blev det mkt bättre. Men det var ju ett helt annat sätt att rida... Tar man i innertygeln går hästen mot sargen och tvärtom. Fanns tydligen en hel del finesser med detta bett pga ringarna var rörliga, men så långt har jag inte kommit att jag fattade allt det där
Sedan så trodde jag att hästen skulle stanna vid minsta tryck, men så var det inte, jag kunde ta ganska hårt (jag tyckte jag tog hårt för att rida med ett myler) innan han stannade, vid bridongbettet stannar han vid betydligt mindre tryck. Men det kan nog bero på att det är väldigt annorlunda för honom med... Jag är ju inte heller van att rida på det, så det blir nog annorlunda om jag provar några ggr. Travade inte idag heller, så det kanske är helt annorlunda i trav och galopp och det inte funkar alls...
Ägaren till bettet låter mig låna det några ggr så jag kan känna efter. Hur som helst tror jag inte att jag skulle vilja ha det som enda bett, utan kommer ju ha ett mildare bett för uteridning osv, dessa "finesser" som jag fick reda på verkar vara mer lämpade för dressyr och det känns väl mer lönt att ha ett bett med dessa funktioner i dressyr än när jag rider ut eller hoppar.