Nackdelar med tredelat eggbett?

Sv: Nackdelar med tredelat eggbett?

Jodå, det finns naktdelar!
Eggbett kan gnissla, och då blir man duktigt galen på dem! *aaaggrrh*
Varje gång hästen travar så låter det *skviiik*skviik* och inte vill jag smörja i dem med nått fett som hästen sen får i munnen.. :crazy:

Mylerbettet gnisslade ibland... Hästen körde upp huvudet då och la öronen bakåt... (då hade inte jag tagit hårdare i bettet, det bara gnisslade av någon anledning)

popeye skrev:
Jodå, det finns naktdelar!
Eggbett kan gnissla, och då blir man duktigt galen på dem! *aaaggrrh*
Varje gång hästen travar så låter det *skviiik*skviik* och inte vill jag smörja i dem med nått fett som hästen sen får i munnen.. :crazy:

varför inte smörja det med ex majsolja, eller raps, eller oliv, eller Kraffts foderolja.....

Såvida hästen trivs med bettet kan jag inte komma på några nackdelar.

Har både vanligt tredelat eggbett och ett tredelat eggbett med parerstänger.

Den är ju så tunn så den rinner bort efter 5 min, det var det första jag provade :smirk:
Men min kompis har ett likadant, och det gnisslade inte alls så jag hade nog otur med mitt.

Då jag rider ponnyn med Mylerbett så sa Jacson till mej att man ska ha samma storlek på Mylerbetten som på det vanliga bettet.

Och dom flesta Mylerbett är konstruerade så att dom SKA "sticka ut" lite mer än vanliga bett, böjningen är sådan...

Och sen vill jag bara säga att ponnyn som INTE accepterar någon form av metallbett i munnen GILLAR sitt mylerbett och gapar villigt när jag kommer med det. :D

Red med Mylerbettet igår och med eggbettet idag.
Han gick inte lika bra med Mylerbettet igår. Det verkade inte som att vi förstod varandra helt. Det hade nog funkat om jag hade vetat exakt hur bettet funkar, men det vet jag inte då jag inte har ridit på det innan på någon annan häst. Så det kändes inte som ett bett för oss, dock märkte jag att om jag lyfte handen lite framåt-uppåt så aktiverades den sidan, men jag hade lite problem med resten av alla funktioner, jag kom inte på vad som skulle vara vad riktigt.
Han verkade också utnyttja att jag inte ville ta i honom riktigt med det bettet, och han gick raklång med halsen. Man kan ju inte plocka upp honom med det bettet som med ett vanligt, men jag vet inte hur jag ska göra istället.

Och eggbettet var inte heller någon succe. Han avr tung i handen, han verkade inte förstå vad jag ville ibland och det kändes som att det var lite hävstångseffekt på det faktiskt. Så nu lämnade jag tillbaka det och köpte det med sötmalm från Hööks som jag har provridit innan.

Jag köpte boken om Mylerbetten och läste den mycket noga innan jag provade ett Mylerbett för första gången.

Rekomenderar verkligen boken, även om du inte använder ett Mylerbett just nu.

Det finns mycket tänkvärda saker i boken som man lätt kan ta till sej vare sej man använder deras bett eller ej.

Hästshoppen i Halmstad bör ha den, tror inte den kostar över 200:-

Liten uppdatering....

Köpte det tredelade på Hööks med sötmalm i mitten. Det har funkat skitbra! Och billigt var det med ;)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 203
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 153
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring