Nackdelar med rakt tränsbett?

Sv: Nackdelar med rakt tränsbett?

Jag är likadan! Är livrädd att förstöra munnen på min unghäst som är extremt känslig och fin! Men jag har satsat på riktigt bra bett av typen Sprenger! :)

Just nu går hon på ett Dynamic RS, ett 3-delat mjukt och fint bett! ;)

Min häst trivs bäst på rakt bett.
Med delade bett så vill han gärna knapra på bettet när han tycker farten är för låg. Märker ingen direkt skillnad mellan rakt och 2delat annars vid ridning.
Rider på både rakt metall och nova med rörliga ringar och gummiplattor.

Nackdelar med rakt bett som jag ser det är endast om hästen vantrivs med det. Min unghäst hatar rakt bett - blir gapig, bjuder inte, rullar med ögonen osv. Med fungerar kanon på tjocka två- och tredelade bett.

Remont är en norgrimma som brukar fungera bra på unga hästar eftersom den kan ge viss stabilitet till bettet. Plus att den inte trycker på hästens molarer. Variation är bäst!

Tack för alla svar :) känns som ja kan prova vidare utan större betänkligheter :D

Trivs hästen så ser jag inga nackdelar med ett rakt. Ja du kan inte påverka endast ena sidan av bettet förstås, men det är en väldigt liten nackdel tycker jag. Viktigast är att hästen trivs med bettet tycker jag. Då brukar det funka som bäst.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 203
Senast: Reshästen
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka