Nackdelar med fri tillgång på halm?

cristobal

Trådstartare
Jag låter en fånghäst få det, och jag undrar om det finns några nackdelar.
Hon får förstås fullvärdigt hö, mineraler etc, men hon bantas, och står i liten lerhage, så jag tänker att hon ska få pyssla med halmen, vilket hon är nöjd med.

Sv: Nackdelar med fri tillgång på halm?

Så länge kvoten mellan smrp/mj är ok så är det inget fel i att ge halm

Mmm, men brukar man få analys på halm? Svårt att veta förstås, men vad gissar ni? Kornhalm är väl mest energi?

Generellt kan man räkna på att halm innehåller i storleksordningen 4-5 MJ/kg foder och inget protein.

Visst kan det finnas protein i, om det är slarvigt tröskat eller om det är gräsblandat, men det är isf försumbart få gram.

Ge ett proteinkoncentrat om hästen äter mycket halm eller om höet du kompletterar med är proteinsvagt.

OK.
Nu vet jag ju att det bara blir gissningar, men då tror jag att jag lägger till ngn dl soja.

Hade nog hellre satt till lite lusern, räknas som grovfoder o skonsamt mot magen

Fast jag är lite rädd för att den innehåller melass?
Kanske ok om man blötlägger o låter rinna av?

Nackdelar: hästen kan bli fet :). Jag har också haft funderingar på att ge våran fånghäst fri tillgång på halm, men så läste jag att det innehåller mer energi (5 MJ) än vårat magra hö (3.6 MJ)?? Så i det läget känns det knasigt att köpa in halm.. Fast dom kanske tillgodogör sig energin i halm sämre- någon som vet?

Under spånbristen i vintras stod min ponny på halm. Det resulterade i två kolikanfall med en månads mellanrum.
När halmen plockades bort och ersattes med spån igen fick han inga mer anfall. Tre kilo om dagen, mer än så vågar jag inte ge pga kolikrisken.

Jag är lite skeptisk till kornhalm. Det brukar oftast vara några ax kvar i halmen och jag har sett hästar få konstiga reaktioner av korn. Dessutom sticks kornhalm, korn har långa otäcka vassa spröt. Jag föredrar vete eller havre halm.

I mitt foderstatsprogram finns generella värden inlagda på halm, det går ju också att lämna in en analys om man vill veta exakt. mina hästar pillar gärna i sin halm men det försvinner inte speciellt mycket så jag brukar räkna ett kilo halm per häst när jag räknar foderstat

Om hästen ska bantas så är naturligtvis nackdelen att den innehåller energi. Min fångponny hade halm som strö i sin box innan hon blev sjuk. Nu får hon lite halm för att öka grovfodergivan. Hon har gått ner en hel del men det hade hon inte gjort om hon haft fri tillgång - det är jag ganska säker på.
Sedan måste man se upp så att den är tröskad ordentligt. Om axen med korn finns med så är det inte bra.

jaha, det visste jag faktiskt inte så därför frågade jag. Menade inget illa :)

KL

Jag ber om ursäkt om jag snor tråden, men jag tänkte ge min häst halm i boxen så att han har något att pilla med hela tiden eftersom att han är svårfödd och lätt magrar ur trots att han har uträknad foderstat med fri tillgång till hösilage i hagen 10 timmar om dagen, plus så mycket han äter upp under natten. Jag undrar alltså om det kan vara någon idé eller om det är helt lönlöst? Skulle det kunna hjälpa mot hans halvdåliga mage också?

Börjar nämligen ledsna lite på att jag aldrig får upp hans hull ORDENTLIGT.

Om han har fri tillgång till ensilage så kan han väl äta det? En svårfödd häst behöver väl inte lägga ner extra tid och energi på att äta halm som inte innehåller så mkt annat än energi?

Jag undrar dessutom om det är jättebra mot dålig mage. Lusern är säkert mkt bättre.

Ok, fast han får redan maxgivan av lusern. Men det är väl energi de blir tjocka av? Jag bara tänkte på att han stod på halm som underlag i box innan jag köpte honom och då var han lite tjockare trots att han fick betydligt mindre grovfoder.

Det finns inte ng maxgiva på lusern. Hur mkt får han?
Maxgivor finns bara på koncentrerade foder. Lusern är ett grovfoder.

Det står typ 1,5-2,5 kg på säcken om jag inte minns fel och jag ger honom 3 kg. Men det kanske bara är rekomendationer och inte en maxgiva? 3 kg blir ju så abnormt mycket när det sväller så jag får inte plats med så mycket mer i hinkarna ;)

EDIT: Läste nyss på kraffts hemsida istället för att vara säker och det står 0,5 - 2 kg på säcken så jag ger väl egentligen ganska mycket för mycket.

Senast ändrad:

Det är bara kraftfoder som har maxgivor. Lusern är ett grovfoder.
Den enda anledningen jag skulle kunna tänka mig till en maxgiva på det är möjligen melassen som är tillsatt. Men jag antar att den utgör en så liten del av fodret så den inte spelar så stor roll.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka