Nackdelar med fri tillgång på halm?

Sv: Nackdelar med fri tillgång på halm?

Jo jag vet att lusern är ett grovfoder, men om det du säger är korrekt så spelar det alltså ingen större roll om jag ger 3 kg istället för 2 kg. Men det lättaste sättet att finna svar är väl helt enkelt att prova sig fram till en lösning som fungerar och hoppas på det bästa. Tack för din hjälp :)

Okej, det visste jag faktiskt inte. Så då är det lika viktigt att det inte finns några korn kvar på havre och vetehalmen? Men de kanske tröskar det annorlunda?

Det skall finnas melassfri betfor

sök i fångtråden - del 2 tror jag

Jag tror att de har svårt att tillgodogöra sig energin i halmen - kolla med ngn du har förtroende för

däremot blri de bukiga och en del ahr svårt att skilja på bukiga ( av en massa foder i magen) och rent feta hästar

det finns foderrådgivare - fråga efter en sådan på din lokala foderhandlare. de kan berätta ang halmen

eller ring Odal eller vad det heter nuförtiden

den häst som får kolik av att ställas på halm - är en som tuggat för lite tidigare - de brukar då vräka i sig och få förstoppning

Ett år då jag stallade in sent och skulle "banta" nordis - fick jag erfara det och fick ett par snygga veterinärräkningar
Ett annat år fick jag en inackordering som skulle hållas slimmad på spån - och proppade i sig halm när den kom till mig

Viktigt att den får i sig salt så den dricker så den inte får förstoppning ( en häst som vräker i sig pga av att den stått på spån altså)

Senast ändrad:

Ja, det är den sorten jag har.
Sus; en bonde jag köpt foder av (som verkar mycket påläst o välutbildad) menar att man kan räkna ca 1/2 av vad höet innehåller, alltså skulle man då kunna ge dubbelt minus det hö hon får...

Den halm jag fick tag i senast var bra tröskad. De första balarna fick jag skaka ganska ordentligt för att få så litet sädeskorn som möjligt (en del av det fick min svårfödda älskling).

Frågan är om fånghästar ska ha salt? Hon får mineraler, dricker bra och bajsar förstås ganska smuligt pga medicinen.

Förr sa de ta bort saltet - inte nu om hon inte okynnesäter

den häst som får kolik av att ställas på halm - är en som tuggat för lite tidigare - de brukar då vräka i sig och få förstoppning

Min häst hade tidigare fodrats med halm, 4 kg om dagen plus 6 kg hö, fördelat på 5-6 fodringar per dag.
Han hade tidigare stått på halm en sommar, alltså varvat med bete (som dessutom var rikligt) och satte då i sig en hel box på en natt.
Så nej, jag tror inte att alla hästar kan stå på halm.

Det gör hon, så jag kanske ska ge henne i hinken i st. Kan det vara lagom m en matsked/dag?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka