Hundar som viftar på svansen är glada.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hundar har inte moralisk uppfattning om rätt/fel.
Får erkänna att jag inte baserar på några vetenskapliga artiklar i stort, så visst, allt jag kallar myter är kanske santÅh spännande tråd! Nu vet jag ju inte hur ni andra tolkar ordet myt, jag gissar att de flesta myter har någon forskningsstudie bakom sig (hur liten den än må vara). Ibland är det svår grändsdragning om något är en myt eller om det bara finns otillräckligt forskningsunderlag
- Att tikar måste få minst en kull för att må bra.
- Att man inte får lyfta upp en rädd hund.
- Att blandraser är friskare än renrasiga hundar.
- Att spannmålsfritt torrfoder alltid är bättre än torrfoder med spannmål.
PrecisAh, som i glädje/lugnande signal?
Aa denna alltså … Och man möter så många hundägare som tror det också, fast hundarna är helt spända och ser ut att ryka ihop vilken sekund som helstHundar som viftar på svansen är glada.
Hundar som viftar på svansen är glada.
Det kan vara en stressad/osäker hund också, men såklart beroende på hur resten av kroppsspråket ser utEn hund som viftar på svansen så den slår emot sidorna skulle jag dock ha svårt att tolka som annat än glad tror jag. .
Jag ser mest min egen hund i huvudet när jag tänker på det!Det kan vara en stressad/osäker hund också, men såklart beroende på hur resten av kroppsspråket ser ut
Ibland när jag pratar med någon med hund (kan göra det utan att min hund måste hälsa) så kommenterar de att "jamen han viftar ju på svansen". Joo, det är sant, men det betyder inte just att han är glad. Inte nödvändigtvis sur heller, men svansen har ju flera sätt att vifta på.
En hund som viftar på svansen så den slår emot sidorna skulle jag dock ha svårt att tolka som annat än glad tror jag. .
Fast det där beror väl ändå mycket på vad man har för hund och en del annat? Om jag skäller på mina hundar när de inte kommer på inkallning, inte sjutton kommer de snabbare då. Det som ibland(!) kan fungera är om jag är mer bestämd i tonen, men att skälla på dem eller (som jag fått tips om från annat håll) kasta något mot dem för att "skrämma" dem och få dem att komma till mig får dem bara att tänka "Vilken pisstråkig människa, nu går jag och gör något roligare". Mina har ju dock ingen will to please.Om man skäller på hunden när den inte kommer på inkallning så kommer den inte komma alls nästa gång
Eller att alla personer som tar hand om hunden måste göra på samma sätt.En annan generell myt är att man alltid måste vara konsekvent när det gäller hunden, för annars blir den bara förvirrad och mår inte bra. T ex, om man låter hunden sova i sängen så måste den alltid sova i sängen. Om valpen får komma upp i soffan som liten, så måste den få göra det i resten av livet. Man underskattar helt klart hunden och tror att den endast styrs av instinkter och vanor och därför aldrig kan anpassa sig till nya förutsättningar.
Oj. Vilken ras?Uppfödaren till min äldsta hund är fast bestämd vid att man absolut inte får motionera eller aktivera hundarna innan de ska lämnas ensamma hemma en stund, för då bygger man upp stress hos hunden! Och flera andra uppfödare ryggdunkar..
Och man ska absolut inte motionera hundar under 1 år, första året ska bara handla om lugn och ro och man ska passa sig för att få upp pulsen på valpen för det för hundarna stressade livet ut.
En annan uppfödare menar på att vi ser allt för många magra hundar i Sverige och det är veterinärernas fel för dom kör med skrämselpropaganda.
Dalmatiner på båda uppfödarnaOj. Vilken ras?
Gissar att de förstnämnda uppfödarna inte har hundar med jättefina BPH-resultat?Dalmatiner på båda uppfödarna