Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beskriver inte sina egna hundar, och har extremt få hundar beskrivna från sin uppfödning överlag. Men de som är beskrivna har faktiskt överlag bra BPH!Gissar att de förstnämnda uppfödarna inte har hundar med jättefina BPH-resultat?
Samma här, minsta lilla som inte innebär glad matte kommer vi inte till. Också hundar som har lågt eller saknar will to please.Fast det där beror väl ändå mycket på vad man har för hund och en del annat? Om jag skäller på mina hundar när de inte kommer på inkallning, inte sjutton kommer de snabbare då. Det som ibland(!) kan fungera är om jag är mer bestämd i tonen, men att skälla på dem eller (som jag fått tips om från annat håll) kasta något mot dem för att "skrämma" dem och få dem att komma till mig får dem bara att tänka "Vilken pisstråkig människa, nu går jag och gör något roligare". Mina har ju dock ingen will to please.
JAAA!!! Det där förstår jag verkligen inte!! När jag för många år sedan hade med mig en valp på jobbet på dagarna så frågade en av mina arbetskamrater om hon fick ge valpen en bit bulle vid fikabordet. Jag sa att det var ok, men att hon då fick leva med att valpen förmodligen skulle fortsätta tigga av henne. Det var ok och mycket riktigt tiggde valpen, men bara från henne. Ingen annan blev utsatt för detta. Hundar är ofta betydligt smartare än vad en del vill tro...Eller att alla personer som tar hand om hunden måste göra på samma sätt.
Mina är iaf proffs på att förstå att med mig beter man sig på ett sätt, med andra kan man hitta på mer hyss
Det finns inget som kallar till sig alla hundar så som när min far tar fram ostburken Händer inte med någon annan i familjen. Så står han där och ger varje hund minst en bit ost. De andra är lite mer hoppfulla, men så fort locket åker på burken så går Tinja därifrån, hon vet att det är överJAAA!!! Det där förstår jag verkligen inte!! När jag för många år sedan hade med mig en valp på jobbet på dagarna så frågade en av mina arbetskamrater om hon fick ge valpen en bit bulle vid fikabordet. Jag sa att det var ok, men att hon då fick leva med att valpen förmodligen skulle fortsätta tigga av henne. Det var ok och mycket riktigt tiggde valpen, men bara från henne. Ingen annan blev utsatt för detta. Hundar är ofta betydligt smartare än vad en del vill tro...
Kompisen köpte en borzoi några veckor innan jag hämtade Leffe. Hon kör stenhårt på att han inte får gå i trappor. Hon var jätteorolig bara han tog två steg ner från altanen. Jag höll på att smälla av.Det finns tre varianter på när hunden ligger som en groda med bakbenen utåt/bakåt:
1. Hunden har höftledsfel
2. Hunden har inte höftledsfel
3. Hunden kan få höftledsfel
Sedan har vi myten om att valpar inte får gå i trappor, för det håller inte deras leder för. De stackars ägarna bär och kånkar sina valpar tills de en dag har en halvvuxen valp som de inte längre orkar bära och som absolut vägrar att gå själv i trappan...
Om valpar skulle gå sönder av att gå i trappor, så är det definitivt vi uppfödare som misslyckats i vår avel för sunda och friska hundar. Själv har jag en ras som har en hel del ledfel, både bak och fram, men trots att alla mina valpar får gå i trappan till husets övervåning från och med att de lärt sig det (runt 8-10 veckors ålder), så får de inga ledfel av detta. För många år sedan hade jag tre tikvalpar (två kullsyskon och en några veckor äldre valp) som växte upp tillsammans under sitt första år. De hade väldigt mycket roligt ihop, bl a lekte de ta-fatt i trappan till övervåningen. Tre valpar rusar uppför trappan, vänder och rusar sedan ner igen. Detta hände flera gånger. Alla tre röntgades sedan med felfria höfter och armbågar. En av dem flyttade till England där hon fick utmärkta 0:0 på höfterna (de som känner till Englands gradering av höfter vet att 0:0 är extremt bra).
Fridolf och hans syskon vägrar vara med när jag slaktar fåren, de reagerar starkt på att jag skadar dem.Inte säker på att jag förstår vad du menar här, kan du förklara?
Jo så är det säkert, till viss del. Jag har precis börjat med lilla Mako nu, han har kommit på att det är kul att inte gå in genom grinden efter promenader, för det finns ankor utanför. Idag var första gången jag lade på missnöjd röst när han tänkte tanken att springa åt fel håll. Så fort han stannade och tittade på mig, berömm. Tre repetitioner, över på mindre än en minut, så kom han fram och gick in. Jag rörde mig aldrig från grinden.Fast det där beror väl ändå mycket på vad man har för hund och en del annat? Om jag skäller på mina hundar när de inte kommer på inkallning, inte sjutton kommer de snabbare då. Det som ibland(!) kan fungera är om jag är mer bestämd i tonen, men att skälla på dem eller (som jag fått tips om från annat håll) kasta något mot dem för att "skrämma" dem och få dem att komma till mig får dem bara att tänka "Vilken pisstråkig människa, nu går jag och gör något roligare". Mina har ju dock ingen will to please.
Labradorer ska vara tjocka för det hjälper dem att flyta.
Åh den härliga "kan du ha din jakthund lös är den värdelös som jakthund" är en annan goding. Som om jakthundar inte kan lära sig skillnad på att leka i trädgården och jaga.Att inga bra jakthundar är lydiga. Lär sig en jakthund ett annat trick än sitt så tappar de en del av jaktförmågan.
Vallhundar ska vara ljudkänsliga för att höra herdens signaler på långt håll