mystiskt beteende

Fille

Trådstartare
Jag har en jackrussel, en hane på 1.5 år.
Det här är hans dag:
Frukost: 2.5 dl torrfoder blandat med vatten och en skvätt olja (han älskar olja men ogillar torrfoder, därför får han pyttelite olja)
Ca 8 gick mamma ut på en långis med honom, han gick lös mellan gärdena. Bajsade 4-5 ggr annars normalt beteende.
ca 13 åkte jag och olle till stallet, där han alltid är lös och kan gå ut och in hur han vill. Han lekte jättelänge men en annan tjej så att han blev helt slut. Vi var även ute och red en sväng, olle sprang lös brevid men eftersom han var så trött blev det bara en kort tur. Han bajsar även två ggr.
16.30 åkte vi hem. Väl hemma fick han ett bad sen la han sig och sov i sin hundkorg som ligger på värmeslingor i golvet så att det är varmt och skönt.
Ca 19 börjar han skaka kraftigt i kroppen och ser helt matt ut i ögonen. jag går till mitt rum för att klä på mig bättre kläder, tänkte gå ut med honom. han kommer ner och sätter sig helt plötsligt och kissar. släpper ut olle på baksidan där han sitter säkert en halv minut och försöker kissa. sen är han i princip normal igen och jag går ut på promenad. Väl ute är han sitt gamla vanliga jag, kissar normalt men bajsar ännu en gång itll :cool:
När vi väl är inne är han precis normal.

Vad kan detta ha varit?

Sv: mystiskt beteende

Hundar kan bli lösa i magen av olja. Eller rättare sagt, om en hund har förstoppning så är det bästa sättet att ge olja för att få bajset lösare. Det kan vara därför han bajsar så ofta. Så om du måste locka med något extra i maten kanske du bör byta till något annat som han också tycker om.

Det kan ha varit ett epileptisk anfall när han skakade. Det är inte helt ovanligt att de kissar på sig i så fall. Det kan ha varit ett enstaka anfall, det kommer kanske aldrig fler. Det kanske kommer tillbaks, men det kan ta väldigt lång tid innan nästa anfall kommer (något år). Sen kan det tyvärr även vara så att detta var det första anfallet och att de kommer tillbaks frekvent. Om det skulle visa sig att det kommer tillbaks frekvent så be veterinären skriva ut medicin. Det flesta hundar (och människor) kan bli anfallsfria med hjälp av medicin.

Sv: mystiskt beteende

han hade varit lite småhård i magen dagarna innan, fast han brukar ofta få en liten skvätt olja i maten (kanske max en tsk) just för att han ska äta upp.

mamma gissade oxå på epeleptiskt anfall, våran förra hund hade epelepsi fast så grav att vi fick ta bort honom.. men som sagt bara han fick kissa lite och ut på promenad så vra det helt borta:O

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 607
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 861
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 255
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Musik att tävla till