Mystiskt beteende!?

Bellini

Trådstartare
Jag sålde min ponny för 3 år sedan. Pratade med ägarna idag och de berättade att de hade problem.
Ponnyn ställer sig under ridning som att hon ska kissa och kröker ryggen ganska markant, hon kissar aldrig.
Hände flera gånger under ridpassen. Dotterns tränare sa att det bara var dumheter och bara att rida på.
Ponnyn var i unghäst åldern lite så att hon kunde stanna till vid en bro tex och tillslut så eskalerade det i att hon vägrade gå längre och längre ifrån. Inte haft såna tendenser på 7 år ungefär. Så "dumheter för att slippa undan" har funnits men det var lääänge sen.
Ägaren bestämde sig för att inte lita på tränaren och tog ut vet :bow:
Vet gick igenom hela hästen och kunde inte hitta något direkt fel. Det enda han påpekade var att hon hade ökad tarmaktivitet i magen :confused: De pratade också om urinsten men det trodde inte vet på.
Allt kraftfoder är borttaget, hästen nu äter hö/hösilage, mag och tarm (som vet rekomenderade) utblandat i en näve betfor.
Efter ett tag på kuren så började de rida igen så smått men det är samma sak.

Någon som varit med om liknande eller har någon aning om vad de kan vara?

Sv: Mystiskt beteende!?

Egentligen är detta ju inte alls min grej att lura ut sånt här, men det kanske är sadelns tryck som gör det? Den kanske inte helt passar ryggen eller något? Om det nu bara är vid ridning menar jag...

Om hon ställer sig som jag tror så är det ganska stor risk att hon ställer sig så för att avlasta ryggen. Så en grundlig koll av ryggen kanske kan vara något?

Annars kan det ju vara något med urinblåsan/likn. Men om hon bara gör det under ridning så tror jag mer på ont i ryggen faktiskt...

Vet att de bytta sadel för ett tag sen, ska kolla ifall de gjorde det precis innan problemen började. Hade jag inte tänkt på.

Alla funderingar är välkommna, man tänker bredare på något sätt när andra kommer med sina funderingar :)

Jag känner faktiskt en som hade samma problem, dock valack. Men efter väl genom gång av veterinär kom de på att sadeln inte passade längre. Det kan vara en idé att kolla upp.

Ska framföra detta till dem!

Jag har funderat lite och tänkte att de kunde både longera med och utan sadel och prova att rida några varv barbacka och se hur hästen reagerar. Som jag förstod det så har de inte provat annat än att rida med sadel.

Måste ändå få säga att jag är väldigt glad för att hon kommit till en familj där de inte ser sin ponny som en slags tävlingsmaskin utan verkligen bryr sig om hennes välmående :laugh:

Urinvägsinfektion? Då känns det ju som man behöver kissa helatiden fast att det inte kommer något? Fast ja, de vore ju märkligt om det skedde enbart vid ridning då...

Precis sådär gjorde min nordsvensk när han hade foderinpackning i blindtarmen. Kan vara väldigt farligt, brister den så dör hästen. Vet kom och gav paraffinolja och andra mediciner genom sond, därefter fick vi ge parafinolja varje dag under en tid samt kokt linfrö som vi fortfarande ger. Diagnos på detta problem ställs med rektalundersökning

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 292
Senast: Magiana
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 880
Senast: skuggi
·
Dressyr Lägger det här inlägget på dressyr då jag vilja lite synpunkter från tävlings/träningsryttare även om det nog har lite med hästvård att...
2
Svar
22
· Visningar
5 094
Senast: Hallonsoda
·
Hästvård Eller ja,kankse inte så mystisk egentligen men men. Och pga sina randiga och rutiga skäl brukar jag undvika att fråga här på Buke men...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: amkm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka