Mystiska Utslag på Amstaff!

P

Panikie

Hej

Min valp på snart 23 veckor har fått utslag på kroppen. Såg det första på sidan av magen för ungefär 1 vecka sedan.. trodde det var ett insektsbett eller likande, men nu såg jag att hon har ett liknande på halsen.

Utslagen är ca 1x2 cm och päls lösa och lite röda. Hunden är fortfarande pigg och glad, både äter, dricker och sover.

Vad tror ni det kan vara?
Tacksam för den hjälp jag kan få.

// Panikie och Tilly :p

Sv: Mystiska Utslag på Amstaff!

Min dp fick liknande utslag när jag fick hem honom, det berodde på att han inte tålde fodret jag då gav honom. Jag bytte och sen var det inget mer med det :)

Om dom inte tål fodret brukar dom offta ha lös avföring. Har hon det så borde du nog rådfråga en veterinär.
Min basenji var foderallergiker och han fick som exem på magen och i skrevet + tydlig diarrè. Inte roligt för hunden. Blev mkt bättre med special foder.

Lycka till!

Tack ni :)

Hon är inte dålig i magen och äter med stor aptit, tittar man nära skinnet är det små svarta prickar.... kan det vara skabb? :crazy:

Jag hade nog tagit en tur till veterinären, för att få bekräftat vad det verkligen är. Låter inte som foderallergi eller liknande tycker jag, inte med dom "små svarta prickarna" också. Kanske svamp, med det utseendet, men det är också bara en gissning.

Svamp är i alla fall lätt att få. Demodex finns i rasen, och något man kan kolla med skrapprov.
Allergier finns också i rasen, så allt är liksom värt att kolla upp tycker jag.

Har du badat hunden? Är det parfym i schampot? I så fall kan det vara det hon inte tåler. En av mina hundar reagerade på det. Varje gång han fick röda prickar så fick vi iväg till vetten och få antibiotika. När jag började bada honom i oparfymerat schampo såg vi inte till prickarna fler gånger.

Svarta prickar kan vara pigmentfläckar. Men helt klart är det bäst att göra ett besök hos vetten, det kan vara något helt annat.

Skabb brukar oftast klia mycket.

Jag har sett dom där svarta prickarna hon talar om en gång tidigare, hos en kompis Amstaffhane med hudproblem. Dom vet dock inte vad han har exakt än, utreder det mesta..

Det ser ut som om det sitter svart längs början av hårstrået, precis nere vid huden. Kanske 1 mm längs med hårståret på ett ungefär. Dom går att pilla bort, men sitter rätt hårt. Verklar klia litegrann på honom, men inte sådär supermycket ändå. Sitter alltså PÅ/runt hårstråets början.
Dessutom, så har det inte kommit tillbaka på det stället där vi pillade bort dom svarta sakerna på.. Fortfarande lite kalare med päls, men det svarta höll sig borta.
Mystiskt! Dom utreder det iaf, men har många undersökningar kvar att gå igenom tyvärr.

Hej Bebben,

Vår Eng Bulldog har samma små svarta prickar som sitter nära huden på håret. Går att pilla loss men huden är irriterad och pälsen är glesare...

Fick ni reda på vad det var?:confused:

Mvh,
Thelma

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 497
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 276
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Hej. Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet... Tar det från början. Detta sto har haft tre föl...
Svar
6
· Visningar
1 399
Senast: funderare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka