Mystisk sjukdom

Sv: Mystisk sjukdom

Vi har många kallblod där i stallet. B.la. en shire som är hans boxgranne. Men borde inte skabb vara smittsamt? För ingen annan i stallet har samma problem.

Vi har många kallblod där i stallet. B.la. en shire som är hans boxgranne. Men borde inte skabb vara smittsamt? För ingen annan i stallet har samma problem.

Alla får inte , vi hade en tinker som troligen hade det men alla i hans hage blev inte smittade.

Det du gör nu är att ta ut en veterinär och tar ett prov för skabb. Passa även på att ta ett bakt-prov, som säkerligen kommer visa någon slags blandflora eller staffar, men det är det ni måste ta reda på.

Det är bra att du klipper. Har du använt Hibiscrub? Det är en tvål som man köper receptfritt på apoteket, om du inte använt det så börja med det efter att vet. varit ute.

Sen förstår jag inte varför du ger hästen fiskleverolja? Det är animaliskt och inget jag skulle ge en häst.

Jag blir inte klok på om man tagit prov och odlat och resistensbestämt? En biopsi om inte hudskrap visar något, med frågeställning autoimmunt vore nästa steg i min värld?

Jag har haft en som fick något knepigt, lite likt det där. Skrapprov visade på multiresistenta bakterier, så inte konstigt inget hjälpt, varken hemkok eller receptbelagt från vet. Rätt antibiotika och envishet och det försvann helt. Då var det ett tag så illa att det var tal om avlivning.

Så har det provtagits och odlats osv? Om inte är ju det steg ett att göra nu direkt, det går att kolla efter både svamp och bakterier.

KL

Sen är det väl så att som man frågar får man svar. Letar man efter bakterier och det inte finns så måste man söka vidare. Men jag är inte så säker på att alla veterinärer gör det.

Eftersom TS häst inte ens tycks ha provtagits, så nej det är väl risken tyvärr ja. Jag har haft "tur" och mött bra veterinärer (oavsett djurslag) som just 'letat vidare' om första misstanken inte stämt, allt sökt 'brett' redan från början.

Jag hade för länge sedan ett sto som fick väldiga reaktioner av insekter. Hudskrap var negativt för både svamp och bakterier, då togs allmänblodprov. Sen togs en biopsi, som visade djupa inflammationer, och en bild som tydde på autoimmun grund (vilket det ju är vid t ex allergi). Men vet anade oråd och tog vidare prov. Tyvärr var det inte insektsallergi, utan en autoimmun sjukdom. (Som tyvärr kan drabba kronränderna, apropå TS häst..).
Så slutade tyvärr med att hästen fick somna =/

Men hade man bara tagit hudskrap och nöjt sig med 'ingen svamp, inga bakterier' så.. :S

Om det är ohyra kan man testa en ganska hudvänlig metod, som bekanta till mig säger varit det mest effektiva. De smörjde in benen med olja, alltså oliv/rapsolja varje kväll efter att de tvättat av benen. Detta tog effektivt död på den ohyra de fått (fotskabb har jag för mig det var..) genom att de små odjuren kvävdes.

Jag har också smörjt det med olja en tid, någon naturmedicinsk olja som en veterinär rekommenderade, minns inte vad den hette. Men oljan gjorde det bara mjukare och mera uppluckrat. Men jo jag håller också med om att det är konstigt att ingen av 3 veterinärer har tagit skrapprov. Enda gången som en talade om skrapprov, var när det var frågan om hans öga, där han troligtvis har cancer som hon tippade på, men hon frågade om jag har försäkring, och jag svarade att jo, jag har snart pappren hemma om att jag har blivit godkännd. Och så gav hon recept på kortisondroppar istället. Tog visserligen bort den gråa hinnan, men inte alltihop. Men det har inte vuxit eller nåt sånt i hans öga heller så länge man har svart huva på han i solsken. Han själv störs inte alls av det, och reagerar också på rörelser bredvid det ögat. Endel funderar om det i hans öga skulle ha nåt samband med benen..

Men du behöver verkligen utreda hästen hos en (häst)veterinär. En eventuell cancer i ögat låter ju ju rätt allvarligt i mina öron som skulle behöva utredas vidare. Det kan ju tom vara hudcancer den har på benen?

Enda gången som en talade om skrapprov, var när det var frågan om hans öga, där han troligtvis har cancer som hon tippade på, men hon frågade om jag har försäkring, och jag svarade att jo, jag har snart pappren hemma om att jag har blivit godkännd.

Du har alltså nytecknat en försäkring? Räkna då inte med att den täcker för ögat, och absolut inte för problemet med huden på benen =/

Liknande trådar

Trädgård & Växter Undrar om någon vet vad den vita blomman som är mot stenmuren på bilden heter...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: HeddaVovven
·
Hundhälsa Jag behöver lite hjälp. Jag är rädd för att min 8 månders blandrastik(schäfer/gråhund) äter lite för dåligt!:( Hon äter helst bara en...
Svar
18
· Visningar
6 403
N
Hundhälsa https://www.facebook.com/photo.php?fbid=279080492169258&set=a.279080488835925.65601.279080242169283&type=3&theater Brisco...
Svar
6
· Visningar
1 314
Senast: Nanook
·
Avel Då har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto i år och skulle gärna få hjälp med val av hingst. Hon är e Daveni´r-Martini-Ceylon...
Svar
0
· Visningar
1 193
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka