Mystisk hovspricka- nu behöver jag hjälp!

A

Angel-Joan

Har ett sto på 14 år som haft problem med hovsprickor på höger bak. Hon hade en spricka redan när jag köpte henne. Den satt i mitten av hovväggen och gick horisontellt över denna c:a 1-2 cm. Bekymrade mig inte över den eftersom att den inte störde henne nämnvärt och inte gått in i kötthoven eller upp mot kronranden. Så bestämde jag mig för att låta henne gå barfota eftersom att hon är en ganska snubblig tjej och jag fick ett råd om att det kan hjälpa mot snubblandet. Sagt och gjort, det var inga problem. Hon fungerade bra barfota, slutade snubbla och allt flöt på.

Men så i veckan började den här hovsprickan utvecklas, efter att ha haft henne barfota c:a 2 månader. Längre ner, alltså inte upp mot kronranden, bildades ett vertikalt litet streck och så en dag när jag kom ut till stallet hade hon slagit upp denna så att den nu gått in i den horisontella hovsprickan. Jag ringer hovslagarn som lovar komma på tisdag (läs i dag) och kolla på detta. Nu funderar jag på vad man kan göra när hästen har fått en hovspricka? Har fått råd om foderbyte (eller kontrollera vitamin och mineralhalt) och liknande. Nu på senare tid har vi lagt på 1 kg hösilage i varje giva, funderar på om det var något som påverkade hovens struktur och förmåga att hålla?

Jag blir jätteförvirrad och hoppas att ni ska kunna hjälpa mig med att få lite kunskap kring detta, alla ni som sitter på kunskap eller varit med om liknande. Nu var hon enl. uppgift varm i hoven i går och haltade lite (dock ej blockhalt utan mindre hälta) vilket gör mig desto mer bekymrad. Hjälp!
 
Sv: Mystisk hovspricka- nu behöver jag hjälp!

Vad sa din hovslagare? Kanske du kan sätta ut lite bilder, då blir det mycket lättare att ge dig tips?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·
Hästvård Mitt 16-åriga sto har haft en tråkig höst med tappskor och hovbölder, framförallt på vänsterfram. Nu har jag äntligen kommit igång...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
11 519
Senast: wapasha
·
K
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack. Lite bakgrundsfakta: Hos förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
1 760
Senast: Kikki84
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp