mystisk hälta

B

babbla

Nu är det såhär att min häst, visar en mystisk hälta.

På rakt spår, på hårt och mjukt underlag är hon helt ohalt.

På liten och stor volt i ridhuset är hon ohalt.

På liten och stor volt utomhus där det är lite mjukare är hon ohalt.

på volt på stenhårt underlag (dvs. asfalt) blir hon jättehalt på höger bakben (ca. 2 gradigt halt.) Du kan ta henne på underlag utomhus där det är lite mjukare igen, och hon är helt ohalt igen.

Vi har funderat lite på vad det kan vara för någonting. Och funderar på om det kan vara griffelbensfraktur.

Hon fick en spark tidigare i sommras på det här bakbenet långt ner på baksidan, hon fick vila ett tag, och kollades sedan och var helt fräsch och ohalt igen. har sedan haft semester hela sommaren och gått på bete och tagit det lugnt.

men nu börjar vi alltså fundera på vad det kan vara, som orsakar denna mystiska hälta.

Ska självklart in med henne till veterinär nu, så fort som möjligt och få henne kontrollerad, och röntgad. så får vi se vad det kan vara.

Men vad tror ni att det kan vara? har ni varit med om något liknande?

Sv: mystisk hälta

Det mest sannolika är att det är ett problem i hoven.

Har hon någon svullnad eller ömhet som antyder att det skulle kunna vara en griffelbensfraktur?

kl.

har oxå en häst som visat liknande, tror att det är en hovböld, tror oxå att det kan vara någonting i hoven, så kolla upp det.

okej. men om det hade varit en hovböld eller någonting i hoven, borde hon inte visa hälta på rakt spår oxå då?

Låter som någonting i hoven. När min häst visade samma mystiska hälta var det fång.

Nu är det såhär att min häst, visar en mystisk hälta.

På rakt spår, på hårt och mjukt underlag är hon helt ohalt.

På liten och stor volt i ridhuset är hon ohalt.

På liten och stor volt utomhus där det är lite mjukare är hon ohalt.

på volt på stenhårt underlag (dvs. asfalt) blir hon jättehalt på höger bakben (ca. 2 gradigt halt.) Du kan ta henne på underlag utomhus där det är lite mjukare igen, och hon är helt ohalt igen.

Vi har funderat lite på vad det kan vara för någonting. Och funderar på om det kan vara griffelbensfraktur.

Hon fick en spark tidigare i sommras på det här bakbenet långt ner på baksidan, hon fick vila ett tag, och kollades sedan och var helt fräsch och ohalt igen. har sedan haft semester hela sommaren och gått på bete och tagit det lugnt.

men nu börjar vi alltså fundera på vad det kan vara, som orsakar denna mystiska hälta.

Ska självklart in med henne till veterinär nu, så fort som möjligt och få henne kontrollerad, och röntgad. så får vi se vad det kan vara.

Men vad tror ni att det kan vara? har ni varit med om något liknande?

min häst har oxå en mystisk hälta och efter röntgen så har dom hittat något som kan vara en cysta i hoven.. Vet kommer på tisdag för att se om det är den som är problemet.. Be om röntgen direkt:idea:

Det där lät riktigt intressant.

En veterinär har kollat på henne lite fort, och hon sa att dom alternativen som är mest troliga just nu är att det är

1. Spricka på griffelbenet
2. Lös benbit
3. cysta i hoven!!

Vi väntar på tid för röntgen just nu.

Har veterinärerna sagt någonting till dej hur prognosen ser ut, och hur lång vila det kan bli?

Jag har försökt hitta lite på internet om cystor i hoven, men det finns inte så mycket

Senast ändrad av en moderator:

Griffelbensfissur, lös benbit eller cysta i hoven? Det var ju ganska vilda gissningar.

Griffelbensfrakturer/fissurer ger ganska duíffusa symtpom, men jag har ingen erfarenhet av att de bara skulle visa sig på böjt spår? Har hästen någon svullnad över det misstänkta fissurstället? Ömhet? Vilken led är det som misstänks ha en ledmus? Galla?

Det vore intressant om du ville berätta vad som hittas på röntgen när det väl är dags.

Min häst fick nyligen en griffelbensfraktur och hon kunde knappt gå och speciellt inte på böjt spår (oavsett underlag)

Det kan ju vara precis vad som helst så det bästa är nog att vänta och se..
Om det är så att ni misstänker fraktur så ska du nog se till så hästen inte kan springa runt i hagen iaf.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 334
Senast: Ida94
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka