Mysmassage!

Sv: Mysmassage!

varning!
tänk på att man måste vara jätteförsiktig och noga med streching o massage!!!!

för det första....
.hästen måste vara uppvärmd minst 20minuter(ex.då efter ridning)
.har men en gång börjat med det så får man inte sluta det är farligt!!!
.man måste veta hur man ska göra annars tar hästen mera skada än nytta!!!
så se till att du lärt dig det ordentligt av en duktig!!
.har man gett sig in på det så får man aldrig sluta,det funkar inte att göra det en gång i veckan elr nåt utan varje ridpass!!!
:D

Det finns inget farligt i att inte massera eller strecha. var har du fått det ifrån???

Vi gör det på en del hästar varje dag men andra tar min hästmassör hand om vid behov. Behövs inte alls göras efter varje pass beror helt på vilken ridning man gör.

Jag strechar ca 2ggr vecka på hästarna och det fungerar utmärkt

Att hästen måste vara uppvärmd innan stretching är riktigt. Men att man en gång börjat stretcha så får man aldrig sluta? Ehm. varför skulle det vara farligt? Varför man ska stretcha regelbundet efter i stort sett varje arbetspass är för att stretchingen ska ge någon effekt. Att stretcha en gång i veckan ger inte effekt, men för att man stretchar en gång i veckan och inge mer så är det ju inte farligt och betyder inte att man inte kan sluta för att det är farligt.

Fast jag märker stor skillnad nu när jag strechar EN till två ggr i veckan. Så visst ger det effekt att göra det oavsett gånger. det märker även jag på min egen kropp när jag blir strechad.

Ja jag skulle heller inte dra i svansen :crazy:

Jag höjer ryggen genom att jag drar två hovkratsar under magen så hästen höjer ryggen så mkt den kan, sedan ställer jag mig bakom och drar hovkratsarna på var sin sida om svansen ungefär halva korset och ner till skinkorna detta för att få hästen att vika in bäckenet och sätta under sig bakbenen.

:) Vi mys-masserar också
försöker hinna med det en gång i veckan och då får det ta den tid det tar... hästen ska bara stå och slappa och ha det gott...
efter tuffare tidpass stretchar jag fram å' bakbenen..
fick lite bra tips från min ET hur man kan stretcha ryggen...
tar också ut ET lite nu och då...
En bra ET är guld värd :bow:

Masserar min häst några gånger i veckan, hon har haft ryggproblem men börjar bli bättre. Hon tycker det är väldigt trevligt! :)
Har gått två helgkurser med massage och stretchning.

OH, Nej! så är inte min ryggsträckare! Skulle aldrig dra min häst i svansen!
Jag trycker lite på skinkorna(bredvid svansen ca 5cm, på vardera sida) så hästen spänner upp ryggen och sen slappnar av. (har shettis)
Men har man stor häst så tar man en sida itaget, Står på ena sidan och trycker på ungefär samma ställe på rumpan men stöder under magen för att få hästen att verkligen "lyfta" magen och ryggen.
Tänk lite som så att du står på alla fyra och svankar och spänner upp ryggen och kutar istället.

Ah du gör den. Brukar göra den ocks. finns många metoder. min är nog inte den fullt säkraste om hästar inte gillar att bli dragna i svansen ^^. Men, min pålla verkar tycka det är helt okej =). Din metod gör jag som sagt också, blir ju i stort sett samma effekt som att "pilla" med fingarna under magen på hästen. Fast ryggen höjer sig mer (iallafall på min) när man gör som du förklarar. Så. de är väl något effektivare. :banana:

Jag trycker lite på skinkorna(bredvid svansen ca 5cm, på vardera sida) så hästen spänner upp ryggen och sen slappnar av. (har shettis)
Men har man stor häst så tar man en sida itaget, Står på ena sidan och trycker på ungefär samma ställe på rumpan men stöder under magen för att få hästen att verkligen "lyfta" magen och ryggen.
Tänk lite som så att du står på alla fyra och svankar och spänner upp ryggen och kutar istället.

Letade på nätet och hittade bara dem som man skulle dra hästen i svansen med. Eftersom jag har lärt min häst att man ska backa om man drar i svansen så verkar det du gör jättebra, så min häst inte blir förvirrad. Tack!:D

jag brukar massera min pålle i nacken där är han stel brukar använda liniment då :D

Ja jag masserar och stretchar båda mina.

Brukar massera valacken nån gång i veckan, oftast dagen efter jobb, över hela kroppen men ffa rygg, rumpa och nacke. Stretchar frambenen och nacken/halsen varje dag, eftersom han har lättast att få spänningar där. Efter jobb stretchar jag hela kroppen.

Stoet får massage desto oftare, flera ggr i veckan, med koncentration på hela överlinjen eftersom hon har spänningar där.
Stretchar överlinjen varje dag, och även nacke/hals.
Några ggr i veckan stretchar jag länden då det är jättejobbigt för henne, men är väldigt bra eftersom det är hennes problemområde.
Och frambenen/bakbenen om jag har kört henne.

Både min veterinär och ET har visat hur jag ska stretcha och massera henne, så jag vet att jag gör rätt.

ET har visat hur jag kan stretcha valacken också, skulle aldrig börja dra och greja om ingen hade visat mig hur man gör.

Hejsan! Gick en en-dags-kurs hos en kvinna, eller ja, hon kom rättare sagt ut till oss och höll kursen.

Det var verkligen givande och innehöll både massage och stretching, både teoretiskt och praktiskt.

Vi fick dessutom ett helt häfte med fakta och olika övningar, både text och bilder, vilket är mycket effektivt. Fick två så jag har ett hemma och ett i stallet så jag kan nyttja det när som helst.

Hästen uppskattar verkligen det, även om jag inte är ett "proffs".

Lycka till! /Fanny.

Jag gör också den som du beskriver här, fick den demonstrerad för mig. Jag sätter tumme och pekfinger på var sida om ryggraden, så drar jag längs med ryggen och bakåt över korset tills jag känner att jag har tummen och pekfingret i rätt läge, det är en speciell punkt där som man känner rätt så tydligt tycker jag. Sen trycker jag lite där och då trycker jag inte rakt ner utan mer snett ner/inåt, eller om man ser det i väderstreck sydväst ;) samtidigt som jag bara kliar/trycker lätt under magen, så höjer hon ryggen.

Sen har jag å andra sidan haft ute en massör som gått på axelsons som visade hur man stretchar ryggen genom att ta i svansen (inte dra), då sa hon att man skulle hålla i svansen i ca 8 sekunder, MEN VARA VÄLDIGT FÖRSIKTIG, mycket kan gå fel om man drar hästen i svansen! Man skulle också hålla svansroten i samma vinkel som det sluttande korset, så om hästen sluttar såhär i bakkärran: \ ska man inte ta i svansen i denna riktningen: ---> (om ni fattar vad jag menar :D ) Bra om hästen kan slappna av i svansen när man försiktigt lyfter den och "roterar" i små cirkulära rörelser och även upp och ned.
Det är vad jag fått lära mig iaf.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst älskade när man drog i svansen... hon hjälpte till och med till... drog dock inte allt vad jag orkade...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 797
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30