Mysmassage!

Mitten

Trådstartare
Hur många här masserar och stretchar sin häst på "hobbynivå", dvs. utan att kanske vara expert men för att det är bra/mysigt? Gör ni det isf innan eller efter ridning, hur länge? Hur?
Jag försöker klämma lite på min och gör det som hon verkar tycka vara mysigt, men samtidigt är jag lite rädd att göra fel så att det får motsatt effekt.
Hur gör ni?

Sv: Mysmassage!

Jag mysmasserar nån gång i veckan, gick en endagskurs om massage och streching och jag använder mig bara av det jag är säker på att jag kan och inte är skadligt. och så strechar jag efter varje träningspass.
Strechningen jag gör är framåt och bakåt med både bak och framben. och så "ryggsträckaren". Strechningen är jag väldigt noga med att bara göra så mkt hästen kan/vill, lyfter benet lite låter hästen slapna av och lyfter så långt hästen tycker det går bra.

Gör man bara lugnt och försiktigt och tittar på hästens reaktion så tror inte jag att det kan skada iaf. :)

Jag har börjat stretcha min ponny så smått nu och jag blev bara lite nyfiken, vad är ryggsträckaren?:)

Jag stretchar ibland efter att jag ridit, några gånger i veckan brukar det bli. Beroende på vad vi gjort under ridturen och hur mycket tid jag har. Masserar försöker jag göra med jämna mellanrum, någon gång i veckan kanske. Ibland oftare, ibland mer sällan. Också där beroende på hur mycket tid jag har. Jag har ett stretchschema jag hittat på nätet som jag följer på ett ungefär. Massage ger jag ibland enligt TTouch-metod och ibland bara där hästen tycker det är skönt. Brukar bli bogen, halsen, nacken, bakdelen..

Gick en tvådagars kurs och lärde mig att massera och stretcha. Har haft stor användning av detta då min egen häst är lite till åren och blir stel. Masserar brukar jag göra ca en gång i veckan. Då har jag och pållen "spa" i stallet med fotbad och massage. Det är vårt sätt att umgås i lugn och ro, och det får ta så lång tid det vill. Jag känner riktig samhörighet med hästen, och han somnar.

Vad kul :bump: Tack för svaren allihop ! En sådan där kurs skulle inte sitta helt fel faktiskt :d Nu blev jag sugen på det ...
Stretcha gör jag ibland, mest frambenen, för jag tycker att de är lättare :o
Ska surfa mer efter sånt där schema, det var intressant.

Min tjej är skeptisk när man börjar, men så snart hon slappnat av verkar hon gilla det !

Både masserar och strechar min häst då det behövs.
Man ska aldrig stretcha en kall häst. Musklerna ska stretchas efter arbetspasset eftersom att musklerna då har dragit ihop sig och blivit stumma. Jag stretchar ca 5 sek sedan 5 sek till ca 3 upprepade gånger för att det ska bli bättre effekt än att stretcha muskeln 20 sek i sträck.
Att stretcha ca 1-2 gånger i veckan, ger inget. Stretchingen måste vara regelbunden och man ska stretcha i stort sett efter varje arbetspass men bara om hästen blivit uppvärmd i minst 20 minuter.
Masserar min häst vanligtvis dagen efter ett hårt arbetspass. Masserar även vissa ställen/delar på henne där hon ofta blir spänd/stel kanske varannan dag.

:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Hur många här masserar och stretchar sin häst på "hobbynivå", dvs. utan att kanske vara expert men för att det är bra/mysigt? Gör ni det isf innan eller efter ridning, hur länge? Hur?
Jag försöker klämma lite på min och gör det som hon verkar tycka vara mysigt, men samtidigt är jag lite rädd att göra fel så att det får motsatt effekt.
Hur gör ni?

Man bör låta hästen röra på sig i ca.20 min efter massage, om nu man råkar lyckas och lösgöra slaggprodukter genom massagen. Då förs de bort när hästen skrittar.

Man behöver inte vara orolig för att man skall skada hästen med massage, om man bara använder sina händer och på muskler och ej på skelettdelar. Ett bra sätt att tänka på, är att inte massera hästens ben, utan hålla sig ovanför skanken bak och inte alls på frambenen.

Håll uppsikt över hur hästen reagerar på massagen och gör inte något som du ser att hästen reagerar genom att dra sig undan, rycka till. Om du masserar och funderar på om det är för hårt, prova samma grepp på din arm för att se. Du kommer att märka att man kan massera ganska hårt.

Ha det trevligt och smek och knåda din häst. Det är ett bra sätt att känna igenom sin häst före en ridtur. Få hästen att slappna av och känna att alla muskler känns som de brukar. Även benen skall givetvis kännas igenom utan att du masserar.

Hälsning Maja

Jag mysmasserar nån gång i veckan, gick en endagskurs om massage och streching och jag använder mig bara av det jag är säker på att jag kan och inte är skadligt. och så strechar jag efter varje träningspass.
Strechningen jag gör är framåt och bakåt med både bak och framben. och så "ryggsträckaren". Strechningen är jag väldigt noga med att bara göra så mkt hästen kan/vill, lyfter benet lite låter hästen slapna av och lyfter så långt hästen tycker det går bra.

Gör man bara lugnt och försiktigt och tittar på hästens reaktion så tror inte jag att det kan skada iaf. :)

Jag blev också intresserad av vad "ryggsträckaren" är? :)

min masseras i nacken å överlinjen på halsen så att säga, å sen bogen å upp mot nackmuskeln från "undersidan".. sen *kan inte muskelnamn* musklen högst upp på frambenen på framsidan... sen manken å bakåt över ryggen å sen magmusklerna...

tar väl 10-20min... detta INNAN ridning... order från ET.. min häst har haft mega-muskelproblem... så jag har inte så mkt val.
sen arnika på nacke å bog...
sen rider jag eller nått, sen kylbalsam...
har börjat fega med kylningen nu när det e rätt kallt ute...

ska gå en kurs på två helger i januari.. sen tror jag att jag vill fortsätta de andra stegen...

har blivit rätt intresserad sen jag har sett vad jag kan göra för min häst med lite hjälp (min ET är världsbäst :love: )...
skulle vara kul att kunna hjälpa andra...
min häst hade inte varit i livet idag om det inte hade varit för ET (ingen kunde fixa henne, inget hjälpte)

tror inte att massage i någon form kan SKADA ... snarare att det inte gör någon nytta om man gör "fel"
men att bara röra på sin häst å att umgås ger ju en hel del det med, så jag tycker absolut att du ska fortsätta å inte vara rädd att du sabbar nått!!!

varning!
tänk på att man måste vara jätteförsiktig och noga med streching o massage!!!!

för det första....
.hästen måste vara uppvärmd minst 20minuter(ex.då efter ridning)
.har men en gång börjat med det så får man inte sluta det är farligt!!!
.man måste veta hur man ska göra annars tar hästen mera skada än nytta!!!
så se till att du lärt dig det ordentligt av en duktig!!
.har man gett sig in på det så får man aldrig sluta,det funkar inte att göra det en gång i veckan elr nåt utan varje ridpass!!!
:D

varning!

och varför skulle det vara farligt? Jag stretchade alltid som en tok när jag tränade mkt men gör det inte längre och inte är det något fel på mig förutom att jag inte är lika smidig och vig längre. Vad är det som skulle vara så farligt på hästarna? :confused: :confused:

Du kan inte göra något fel och få motsatt effekt. Möjligen att du inte lyckas med att släppa spänningar så att de finns kvar. Och när du stretchar kan du väldigt lätt göra illa dig själv. Så att få en genomgång av någon utbildad av hur du ska stå och hur du ska tänka inte göra dig illa kan vara en väldigt bra investering. Men experimentera gärna med massage och lär dig vad din häst tycker är skönt. Det vanligaste felet är att man har för bråttom och tar för hårt. Gnugga inte i huden utan låt huden följa med i greppet. Långsamma lugna tag, håll gärna med handen och värm med lite tryck, det tycker hästarna är jätteskönt. Det finns många i ditt område som håller kurser, det finns även böcker och filmer att köpa.

Lycka till!
Lejonelle (hästmassör)

varning!

för det första....
.har man gett sig in på det så får man aldrig sluta,det funkar inte att göra det en gång i veckan elr nåt utan varje ridpass!!!

Du har fel i det mesta du skriver.

varning!

för det första....

Att hästen måste vara uppvärmd innan stretching är riktigt. Men att man en gång börjat stretcha så får man aldrig sluta? Ehm. varför skulle det vara farligt? Varför man ska stretcha regelbundet efter i stort sett varje arbetspass är för att stretchingen ska ge någon effekt. Att stretcha en gång i veckan ger inte effekt, men för att man stretchar en gång i veckan och inge mer så är det ju inte farligt och betyder inte att man inte kan sluta för att det är farligt.

Ryggsträckaren är när man tar tag längst upp vid svansroten och nästan längst ner av den. Sedan drar man något snett ner mot marken/fötterna. Svårt att förklara.
Kika på länken:

http://www.netterlov.se/equiterapi/rygg1.htm

OH, Nej! så är inte min ryggsträckare! Skulle aldrig dra min häst i svansen!
Jag trycker lite på skinkorna(bredvid svansen ca 5cm, på vardera sida) så hästen spänner upp ryggen och sen slappnar av. (har shettis)
Men har man stor häst så tar man en sida itaget, Står på ena sidan och trycker på ungefär samma ställe på rumpan men stöder under magen för att få hästen att verkligen "lyfta" magen och ryggen.
Tänk lite som så att du står på alla fyra och svankar och spänner upp ryggen och kutar istället.

Jag har en massör som regelbundet går igenom min häst och mellan hennes besök gör vi någon sorts mys-underhållande massage och stretch som hon visat oss. Stretch efter varje rid-/arbetspass, vi rider/arbetar ca varannan dag, varannan dag har vi mysmassage.
Det har gjort underverk för min häst :love:

Jag stretchar min häst efter varje pass, kanske inte alltid om vi bara varit ute och skrittat och jag har bråttom, men annars försöker jag alltid göra det. Då stretchar jag fram och bakbenen, sen låter jag henne ta en morot mellan frambenen och sen en morot från korset, en gång åt varje håll.
Massage har jag inte så mycket kunskap om, men jag har en slags massageborste som jag brukar gnugga henne med i cirkelformade rörelser och det tycker hon är jätteskönt och mysigt.

Ja jag gör det.

Jag både masserar, strechar och trycker bort spänningar.

Dock aldrig före tävling.

Det jag gör är att vid spänning så trycker jag och efter ridning så lyfter jag ryggen och vinklar in bäckenet samt strechar frambenen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 797
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix