Mysig ras som inte snarkar?

K

Karamell

Hjälp mig med val av ras på nästa hund!
Jag är ute efter en hund i storlek staff. Ska användas till sällskap, hobbynivå lydnad, agility och annat skoj.

Måsten:
Inte lätt för att vara skällig/gnällig
Inte snarka när den sover :D
Modig, inte nervös eller otålig

bara extra + i kanten:
Något reserverad mot främlingar, måste inte hälsa på allt och alla
Gå bra ihop med andra hundar
Kort päls

Sv: Mysig ras som inte snarkar?

Mellanpudel

är den första ras jag kommer på går ju att hålla kortklippt och är duktiga lydnads och agilityhundar!

Pinscher. Kan snarka efter ett långt spår i skogen, men andas annars bara tungt! :D

Whippet, vet inte hur jättemodig/tuff ras du vill ha men de är inte fegare än nån annan hund. Reserverade mot främlingar kan vissa vara, vissa inte.

Pinscher, mellanpinscher låter som ungefär rätt storlek. De är mindre än staff men har mkt i sig, kräver dock aktiverning därefter!

Jag hade tänkt föreslå wheaten terrier men min snarkar ju som en tok när hon ligger på rygg och sover djupt. Annars är det en ganska robust ras som passar för dina ändamål. Pälsvården är inte heller särskilt krävande även om den behöver borstas ganska ofta och klippas med jämna mellanrum.

Whippet helt klart...härligare ras får man leta efter:) Ställer upp på det mesta och är en frisk och sund ras som kräver så mycket aktivering som du själv väljer att ge den. Kallas även en aktiv soffpotatis:D

Kort päls, lugn och mysig inomhus, aktiv utomhus. Inte den som bara springer fram till främlingar hur som helst utan tyr sig väldigt mycket till flocken!

Snarkar ABSOLUT INTE, finns inget värre än hundar som gör det!

Ranglåg och går ihop med alla typer av hundar som bara är snälla tillbaka, aldrig haft problem med andra hanhundar tillexempel...vilket ju alltid är skönt!

Senast ändrad:

Vet inte hur stor din pinscher är, men min hane är betydligt större än en staff (om vi pratar eng. staffe?)

Då hade jag fel, trodde mellanpinscher var lite mindre. Har ingen av raserna själv. Men storleksmässigt lika hög och lika bred blir svårt, så jag kanske tänkte för snabbt att pinschern är smäckrare.

Whippet är mycket smäckrare men å andra sidan högre.

Pinschern ligger på 45-50 cm, diskv. fel +-2 cm.
Vikt 14-20 kg.

Staffe 35-41 cm.
Vikt Hanhund 13-17 kg, tik 11-15,5 kg.

Alltså jag har ju redan sagt att jag nog tyvärr misstog mig.
Hemskt ledsen om det upprör dig så mycket att du måste kopiera in rasstandarden för att ytterliga övertyga mig om att jag har fel.

Jag har whippet och där är det inte lönt klistra in några rasstandardsmått för det är inte många som håller dem idag. ;)

Men gud, så får du absolut inte ta det!

Det var bara rent informativa siffror för jämförelse! :idea:

Kanske beagle. Vet inte så jätte mycket om dom, men dom jag har träffat på har varit lite reserverade men ändå sociala mot dom som dom känner och glada för att "jobba".

Kanske beror mer på uppfostran.

Jag har whippet och där är det inte lönt klistra in några rasstandardsmått för det är inte många som håller dem idag. ;)

Det kan jag verkligen hålla med om, finns alla typer av storlekar...(en som själv har en NÅGOT stor hane:angel:) Nästa gång vill vi ha en liten tik som kan sitta i famnen:D

Jag älskar min beagle men han snarkar så hela huset skakar :rofl: + att han har väldigt lös skallreflex.

Har ingen ras att föreslå då min hundvärld enbart rör jakt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 665
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 574
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 062
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 086
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023