V

valborg

Hej på er!

Är det någon mer än Mino som har erfarenhet av graviditet med stora myom?

Jag har ett som nu i v 13 är 7 x 11 cm. Det sitter snett uppåt på livmodern och når redan upp till naveln. Enligt barnmorskan fortsätter de att växa till v 19. Eftersom livmodern också växer uppåt under tiden oroar jag mig för var myomet ska få plats då när det når lungor och revben och då har jag mer än halva graviditeten kvar. Jag har också ett mindre myom som sitter neråt. Men det verkar inte växa lika mycket.
 
Sv: Myom

Eller, tänk om myomet inte fortsätter att växa uppåt utan istället växer utåt. Som en apelsin eller större bula på den vanliga magen. :eek: Då blir det inga fina bilder till familjealbumet bara skräckbilder till läkarböcker.

I och för sig kanske det är bättre än att inte kunna äta eller andas eller ha ständiga smärtor på grund av att det sticker upp i magsäck lunga eller revben.

Det viktigaste är förståss ett friskt barn, men det vore ju kul om något kunde fungera helt normalt i mitt liv också...
 
Sv: Myom

Hej!

Jag hade ett fyra centimeter stort myom i vecka 12 som krympte till hälften i ca vecka 25, så det är inte alltid de fortsätter att växa.
Jag är opererad för myom förut så jag var inte särskilt glad över att få tillbaka det, och gissa om jag blev lycklig när det inte växte!

Det är svårt att få riktig info om myom, det finns ganska lite kunskap om varför de uppstår även bland t ex de forskare som undersökte och opererade mig på Huddinge sjukhus, men vad jag förstått (kan naturligtvis vara fel/ gammal kunskap) lever myom av östrogen och efter ett antal veckor (som jag inte är helt säker på, 15 typ?) in i graviditeten börjar din kropp producera progesteron i stället. Då slutar ofta myomet att växa.

Det är risk att du kommer att få ganska ont om myomet sitter dumt och fortsätter att växa, men jag håller tummarna för att det gör som mitt i stället och krymper... Lycka till!
 
Sv: Myom

Ja, det är dåligt med information om myom i alla fall om de större varianterna. Jag har dammsugit internet efter fakta. För det mesta står det att de är ofarliga, men även att det är en av de vanligaste orsakerna till operation i underlivet.

Det du skrev om att de växer av östrogen verkar stämma på vissa myom, men inte alla. Jag hittade en uppgift om att 10 % växer under graviditet, 10 % krymper och resten är ungefär lika.

De flesta krymper efter klimakteriet, men inte alla så en del behöver operation och då tar man ofta bort hela livmodern.

Det är vad jag fått fram, men inte mycket om graviditet och stora myom.Hoppas att mitt krymper efter v 19 för annars vet jag inte hur det ska få plats sen. / Valborg
 
Sv: Myom

Min mamma hade en rätt stor myom när hon väntade min yngsta syster.
Hon fick snittas när det var dags att få ut bebisen för myomet satt i vägen.
Så mycket mer vet jag inte om det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 686
Senast: Enya
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 077
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 400
Senast: Nenne1
·
Kropp & Själ Ja, är det någon här som har erfarenhet av myom i eller på livmodern? Jag försöker ju bena ut mina problem som jag har haft sedan i...
Svar
3
· Visningar
4 140
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp