Uppdatering här:
Det är nu dag 9 postop. Operationen gick bra. Inga komplikationer. Mitt myom vägde 1,1kg och var nästan lika stort som ett A4-papper och ca 15cm tjockt. Jag bad kirurgen ta en bild med en linjal bredvid. Jag ville förstå vad det är jag haft i mig i alla år. Ush bilden är vidrig
! Det är inte "bara" en galia melon stor livmoder utan den är full med tumörer som sticker ut som olika knölar åt flera håll. Ush stackars min kropp som haft den där i mig. Den har ju tryckt som fan och en av dessa knölar var den som jag såg tryckte ut ur naveln
. Fick också reda på at jag hade endometrios på urinblåsan som de tagit bort och att det troligen orsakat en del av mina problem. (Jag hade ingen aning!)
Även om operationen gick bra var allt innan och efter operationen på sjukhuset fruktansvärt. Jag fick vänta ca 7h på op och var så nervös. Fick massa lugnande. Kändes overkligt när de rullande mig i sängen till förberedelse för op och sedan in i operationssalen. Jag var livrädd för att bli nedsövd och uppskuren och grävd i. Livrädd för smärtan postop. Jag grät ändå till jag somnade in.
Jag var inlagd tre dagar. De satte ryggmärgsbedövningen innan op och det kände jag inte alls av. Den funkade väldigt bra i form av smärtlindring då jag inte kände någon smärta efter op. Problemet var att jag inte tålde morfinet. Jag mådde så illa och spydde upp det lilla jag fick i mig. Åt kanske 5 kex på de tre dagarna jag var inlagd så mådde såklart illa av hungern också. På dag 2 tog de bort epiduralen och fy helvete vad ont jag hade! Tabletterna fungerade inte och jag bad om mer smärtlindring. De sa: "du har fått allt". Till slut kickade tabletternas verkan in.
Förutom illamåendet och smärtan så var det psykiska nästan det värsta med sjukhusupplevelsen. Jag hade en äldre dam i mitt rum (vi delade 4st). Hon låg inlagd pga uvi. Hon gick på toa själv, åt bra, hade besök, pratade i telefon hela tiden osv. Men helt plötsligt börjar hon andas konstigt och typ 10 pers springer in, de kör fibrillator och hjärtkompressioner och allt. Jag tänkte, det här kan inte hända! Jag satte på musik i mina hörlurar för att inte höra allt men de fick köra ut min säng till ett annat rum för jag pallade inte det där psykiskt. Hon dog. Stackars kvinna och hennes anhöriga. Hörde hennes telefon ringa mitt under kompressionerna, om och om igen
.
Sista natten var jag själv på rummet, en stackare var på op mitt i natten och jag kunde inte sluta tänka på att de skar upp henne och den där skräcken jag själv kände innan jag sövdes (hon var också rädd för att sövas ned). Hade sån ångest.
Jag har varit inlagd på iva utomlands och detta tog mig också tillbaka dit. Då var jag den enda vakna i ett rum med ca 10 stocken nedsövda, fastbunda patienter (så att de inte skulle försöka dra ut sina slangar) och mådde skit både mentalt och fysiskt.
Jag vill inte skrämma upp någon. Detta är min skit. Allt gick bra! Jag slapp till och med det vertikala snittet från naveln då de lyckades ta ut livmodern med bikinisnitt då den inte satt fast så hårt. Personalen måste jag säga var fantastisk! Ett gäng kvinnor (undersköterskor och sjuksköterskor) som kom när man ringde på klockan, hjälpte en med allt, hade mycket empati (förutom en usk som sa "Men oj vad den här operationen påverkat dig. Jag har opererats flera gånger och inte haft det sådär" osv, jag försöker tänka bort henne, rötägg finns det inom alla yrken). Kirurgen, narkosläkaren, läkaren som gick ronden varje dag var också toppen! Jag hade en lista med massa frågor och de tog sig tid att svara på dem.
Kvinnan på innan och vid uppvaket var också underbar. Jag var hela hennes värld (som någon av er skrev här). Jag minns att jag i allt töcken när de tog mig till operation sa till henne att hon var så duktig. Och innan jag somnade in på op-bordet torkade de mina tårar
.
(Jag var tyvärr tvungen att besöka akuten dagen efter jag kom hem. Allt gick bra men akuten var katastrof jämfört med gyn. Det får bli ett separat inlägg/tråd om erfarenheter från akuten för det får inte gå till såhär i Sverige 2022.)