Mynta ej dräktig så nu köper ägarna en unghingst...

Sv: Mynta ej dräktig så nu köper ägarna en unghingst...

Genomsnittet på QE avkommorna på kvalitets 2006, 26 st bedömda är 165,6 cm, genomsittet på alla bedömda avkommor på på kvalitets i år är 165,3 cm 489 hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är ju fritt att pröva men det är också förenat med risker att släppa ut henne i en hage tillsammans med en unghingst.

Drar en parallell till internationella svårklass-stoet Ceydi som fick två avk (hingstar) e.Warrigall innan karriären. Tror ingen av dem överlevde. Sedan betäcktes hon med ett antal hoppehingstar - Robin Z, Zeppelin och Goldgraf, tror jag, men tog sig inte. Så släpptes hon med travarhingst, tog sig och fick ett sto. Tror det var så att hon bröt ett ben när travarhingsten sparkade henne men minns inte till 100%. Ceydi födde i slutet av sin levnad ett stoföl e.Landlord som går msv H.

Lilla Ceydis stoföl e. Landlord har växt upp till stora damen på 172 cm (som snart, förutom msv H, går msv FT)

Den veterinär vi använder vid betäckningar och som under flera decennier har sett till att väldigt många hästar har blivit dräktiga i vårt område sa om ett sto med mycket cystor att enda sättet att vi möjligen nu kunde få henne dräktig var att släppa henne i en hage med en unghingst och låta dem gå ihop en hel betäckningssäsong. Semin i all ära, men den naturliga fribetäckningen var enligt henne överlägset med "krångelston", förutsatt då att de går länge tillsammans, och unghingstar hade enligt henne oftast bästa kvaliteten i kombination med villigheten. Så de kanske tänker så med Mynta.

Sedan kan man ju undra varför de inte använder en hingst med högre spermakvalitet, men de ville väl absolut ha honom.

Ursäkta en urkorkad fråga..men hur många säsonger har man provat ha henne som fölmärr??? :confused:
Hur gammal är hon?
AM

Måste bara lägga mig i ert resonemang om QE ger smått eller stort. En mkt viktig faktor som ni tycks missa när ni diskuterar avkommernas storlek på kvalitet är att vilka ston är betäckta med QE? Jo just det majoriteten är stora ston, för inte är det många som avlar tävlingshästar som tar ett litet sto till en så liten hingst, utan det är ju dem som har ett stort sto som vågar använda en sådan och vad blir då resultatet jo en massa avkommer som är större än QE, detta gäller ju alla hingstar som ligger i yttermåtten vad gäller storlek alltså både små och stora. De får ju ston efter det och därför blir ju avkommans höjd helt missvisande så länge man inte vet hur stort stoet är. Den intressanta siffran hade ju varit att veta avkommernas höjd i förhållande till stoets höjd, då först kan man snacka om de ger stort eller litet.

Hur gammal är hon då??

Anledning till att jag frågar, är att halvblodston hamnar i avelsboxen lite för sent..
Med åldersförändringar i livmoder bl.a.

AM

Hon är född 1988, så visst är hon sen in i avelsboxen.

Jaha... det är så det är, så det är mitt 164 sto med sina små föräldrar och släktingar som ligger bakom storleken på avkommorna som hon har med QE... 167 och 170 och en tvååring på runt 161-162, det var bra att veta :angel:

jag har sett många ston med QE avkommor på fölbedömningarna, kan inte säga att det skulle vara någon större del av dem som är speciellt stora utan ytterst normala ston, visst en del är stora men även en ungefär lika många del mindre.
Men du kanske ha någon bra statestik på hur stora ston han har haft?

Jättekul att det går bra för henne!:)
Var rädd om E (om hon nu är din).

Senast ändrad:

Knapplån

Det spelar nog ingen roll hur stort eller smått QE lämnat. De är ju troligen inte intresserad av honom till Mynta iallafall.
Läste någnstans tidigare iår att For Feeling var andra hands valet om det inte skulle lyckas med For P. Men nu hade hon ju stått nere hos For P så då kanske de inte provade med något annat.

Då undrar jag ännu mer hur de tänker om de har FF som andrahands val, jag hade absolut valt en hingst med mer egna meriter, inte bara bra stam.

Jo E har varit min i snart ett år och både hästen och jag trivs SÅ bra!
E har "fått" en liten treåring som hon vaktar som sitt föl.. vi kommer att betäcka E, kanske inte redan nästa år men året därpå, de hingstar som vi har haft uppe som kandidater: Furst Heinrich, Olympic Ferro, Jazz. Men eftersom betäckning ligger en bit in i framtiden har jag undersökt hur det är med semin på hingstarna.

Naturligtvis finns det alltid avikkelser vad gäller storlek i enskilda fall (har själv haft det på andra håll sto 175 med mkt stort bakom, hingst 167 även där stort bakom, avkomma 160cm ?)
Jag vet väldigt många ston här nere som har betäcks med QE genom åren och faktiskt inte ett enda litet sto utan från 168 och uppåt och majoriteten av de avkommer jag sett har blivit mindre än dessa ston, tittar man ute på tävlingar så är ju inte QE avkommerna några man registrerar som stora utan håller sig på ca 165, trots som sagt ofta stora ston.

Kan än en gång tillägga att min QE är 1 DM högre än sin mor... När jag jobbade på station (åren då QE var ny och fick 250-300 ston/säsong) märkte jag inte att hans ston skulle vara större än vad de andra hingstarna fick.
Alla hingstarna har ju fått ston i alla storlekar därav tycker jag att man faktiskt kan lita på staistiken.

Tycker dessutom att QE skulla passa bätte på Mynta än FF. Men det är ju min högst personliga åsikt.

Enligt Bluppen så har han ett index på 0,7 på mankhöjd och ligger därmed på en 135:e plats vad det gäller nedärvning av storlek. Därmed så kan man väl konstatera att han ligger så nära genomsnittet man kan komma.

Helen

Förstår inte varför de inte gör embryotransfer på ett sådant värdefullt sto.Skall själv köra ner ett sto till Holland i dagarna.De tillhandahåller fina mottagar ston,man har tillgång till i princip alla int.topphingstar och betalar bara på dräktighet.Att frysa embryon går oxå.dessa förvaras som fryssperma,vilket innebär att om du vill ta hem ditt givarsto,kan betäckningsarbetet likväl fortgå.Vissa givar ston har fått fler än 3föl per säsong.Det var enormt fascinerande att besöka kliniken,tycker vi borde använda oss av detta i mycket större utsträckning när det gäller våra toppston.Priset landar på runt 30,000
+sperma kostnad vid dräktighet.

barb

Det här med ET tycker jag är jätteintressant
Priset landar på runt 30,000
+sperma kostnad vid dräktighet.
Vad kostar mottagarstoet då ? Ingår hon i 30000,- eller vad exakt ingår i de 30´ Jag vet attdet finns en marknad med embryon i Holland därför så är jag nyfiken på själva mottagarstokostnaden...

Transporten hem av mottagarstoet kostar runt 5000 exkl. moms vet jag ( om man nu inte låter stoet stå kvar och endast tar hem den avvanda åringen förstås...)

Helen

Enligt den seminveterinär som vi använder, som är professor i koparativ reproduktion, är naturlig betäckning det absolut sämsta alternativet för problemston om fallet är att de inte tar sig. Semin är mycket retande för livmodern och därför bildas vätska vid insemination. Vid inseminering får man ju inte hela dosen av ett ejakulat utan en del som sedan späds, men vid naturlig betäckning kommer ju hela ejakulatet in i livmodern.
Mitt sto har förövrigt mycket cystor och genom denna fantasiska veteinär är hon nu dräktig med QE!:)
Vore jag dem så skulle jag uteslutande satsa på en hingst med hög fertilitet och inte naturlig betäckning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka