- Svar: 23
- Visningar: 2 542
På Ljusdals ridklubb håller man till inomhus för att skona dem från mygg, småsven och broms.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De allra minsta som bits kallas småsve, finns säker fler ord för detAlltså, är det felskrivning eller vad är småsven?
Till exempel "sviare", "småsviare" osvDe allra minsta som bits kallas småsve, finns säker fler ord för det
Knott är större!Är det knott eller vad är det?
Jag var tvungen att fråga första gången jag hörde blinningar, som väl bromsar kallas söderut i Sverige?
Får för mig att det är vanligt att insekter på bondelandet har lite olika namn på olika håll i landet?
De är som knott fast ungefär hälften så stora. Omöjliga att stänga ute från kläder eller fönster. Vanligast i norr, jag tror inte ens de förekommer från mellansverige och nedåt?Är det knott eller vad är det?
Jag var tvungen att fråga första gången jag hörde blinningar, som väl bromsar kallas söderut i Sverige?
Får för mig att det är vanligt att insekter på bondelandet har lite olika namn på olika håll i landet?
Är det knott eller vad är det?
Broms och blinning är två olikaÄr det knott eller vad är det?
Bra att du googlat fakta. Nu slapp jag utan kunde bara läsaFick söka lite igen, vad jag förstår finns det 45 olika bromsar av vilka blinningar är benämning på minst en. Men jag tror rätt många säger blinningar om alla bromsar?
http://www.entomologi.se/hexapoda/diptera/blinningar.html
Vi säger också broms om alla, men det är olika ändå. Hästbroms om de stora, "viggen" om de trekantiga och "smygarn" om de där små, grå och avlånga som man inte hör.Bra att du googlat fakta. Nu slapp jag utan kunde bara läsa
Jag säger broms om alla, aldrig blinning.
Eller jag säger faktiskt "hästbroms" säger om de största äcklen. Men de heter väl egentligen fäbroms.
Jag kallar både svidknott och alla andra knott för just knott. Men ska jag specificera de som sägs vara de som kan orsaka exem säger jag svidknott.
Hos oss beror det på allt regnade som varit Både djur och människor är helt sönder bitna. jag har utvecklat överkänslighet mot mygg och knott i år aldrig hänt förut men blir stora bulor när det biter mig.Är det onormalt mycket mygg (och andra bitande flygfan) i år?? Jag har blivit biten jättemycket sedan jag kom ner till Skåne i fredags, och är lite orolig för hur det ska gå med mina hästar... de lär behöva både exemtäcken och switch och ultrashield om det fortsätter vara såhär....
Ja... det har blivit en riktig invasion. Jag var så glad att mygg och skit nästan försvunnit, MEN sedan kom de tillbaka med besked. Helt galet - går inte att rida ut. Bor i Stockholm men vet att det gäller över stora delar av landet.Är det onormalt mycket mygg (och andra bitande flygfan) i år?? Jag har blivit biten jättemycket sedan jag kom ner till Skåne i fredags, och är lite orolig för hur det ska gå med mina hästar... de lär behöva både exemtäcken och switch och ultrashield om det fortsätter vara såhär....
Nu vet jag inte exakt hur mycket extra pölar etc det varit i Skåne. Men här uppe förklaras det såhär och sägs att det är översvämningsmygg:Är det onormalt mycket mygg (och andra bitande flygfan) i år?? Jag har blivit biten jättemycket sedan jag kom ner till Skåne i fredags, och är lite orolig för hur det ska gå med mina hästar... de lär behöva både exemtäcken och switch och ultrashield om det fortsätter vara såhär....