Myggplågan tvingar in hästarna – ”kan inte rida ute”

Nu vet jag inte exakt hur mycket extra pölar etc det varit i Skåne. Men här uppe förklaras det såhär och sägs att det är översvämningsmygg:

https://www.mitti.se/nyheter/mygginvasionen-i-stockholm--da-kan-den-vara-over-6.3.172169.4b0395ce1c

Någon sade till mig att centaura (medel med bla icaridin) tar myggen bättre än switch och ultrashield. Finns säkert någon här som provat och kan säga om de håller med.

Ja, det känns ju logiskt att det beror på allt regn, och sedan värmen som kom nu. Hoppas det stämmer som står i artikeln, att de bara lever i ett par veckor....

(Mvh kliar så mycket så det går inte att sova längre....!)

Vi har haft extremt mycket mer mygg än vanligt och de är ute alla tider på dygnet. Det nämndes t.o.m på nyheterna. Jag bor i uppsala med omnejd.

De i tärnsjö skrattar väl åt oss och liksom "så lever vi var tredje år" typ och då har vi inte lika mycket som de brukar ha. Men, tydligen är det översvämmningsmygg iallafall.

Som kuriosa för de nyfikna.....jag säger broms till alla. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
812
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje år har Söderköpings Ryttarsällskap ett ridande luciatåg med julutsmyckade hästar och elever från ridskolan, något som brukar vara...
Svar
0
· Visningar
87
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en häst inte kunde lastas för att räddas undan branden som härjar i Los Angeles tog 16-åriga Kalyna ett modigt beslut. Hon skulle...
Svar
0
· Visningar
77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025